DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES Codi 12224112
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
Adreça electrònica sunsi.huertas@urv.cat
raquel.sans@urv.cat
Professors/es
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
SANS GUERRA, RAQUEL
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura aprofundeix en diversos temes de les relacions públiques des d'una aproximació pràctica segons els públics a qui van dirigits els objectius i les campanyes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Conèixer els fonaments de la comunicació publicitària i de les relacions públiques canalitzada a través de qualsevol mitjà o tecnologia: teories, conceptes bàsics, organització, producció, gestió, finançament, aplicacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
 B9 Saber planificar i organitzar.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l'activitat professional de relacions públiques
Adquireix i sap aplicar les principals tècniques de treball en aquest camp
Dissenya i redacta correctament missatges i documents de relacions públiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Experimenta amb procediments nous
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B8 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
 B9 Té capacitat de planificació i organització
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
T1. Les relacions públiques com a procés i planificació de campanyes - Investigació
- Mapa de públics
- Metes i objectius
- Estratègia
- Avaluació
T2. La gestió de la marca -El branding i els rebranding
-Creació i comunicació de la marca
-La imatge gràfica i la imatge corporativa
-El branding emocional
T3. L'organització d'esdeveniments - La planificació i gestió dels esdeveniments
- Congressos, festivals, jornades, taules rodones, fires, curses, etc.
- Patrocini, mecenatge i esponsorització
T4. Comunicació interna -Concepte
-Funcions
-Tècniques de comunicació: Pack de benvinguda, carta de benvinguda, butlletí intern, reunions, taulell d’anuncis, etc.
T5. Relacions amb els mitjans de comunicació
-Relació comunicador-periodista
-Funcions
-Publicity
-Notes de premsa i comunicats de premsa
-Convocatòries de premsa
-Rodes de premsa
-Dossiers de premsa
T6. Les relacions públiques online -Les campanyes online
-El Community manager
-La gestió dels social media
T7. Relacions públiques amb la comunitat i RSC
- Responsabilitat Social Corporativa
- Campanyes
- Accions
- Difusió de la RSC

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Sessió Magistral
B3
30 15 45
Presentacions / exposicions
B3
B4
C4
20 40 60
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B3
B4
B5
B9
B11
20 25 45
Treballs
B3
B4
B5
B8
B9
B11
10 35 45
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A9
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aquesta activitat presentarà els objectius de l'assignatura, la bibliografia recomanada i explicarà detalladament les metodologies d'avaluació.
Sessió Magistral Les classes teòriques estaran basades en l’exposició del contingut de l’assignatura i del debat en grup a partir de lectures recomanades.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de realitzar exposicions i presentacions orals a classe dels treballs que se'ls requereixi
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A les sessions pràctiques es plantejarà diversos casos reals de relacions públiques que els alumnes hauran de resoldre i exposar a l'aula.
Treballs Els treballs tant en grup com individuals ensenyaran a l'alumne a ser creatiu en les seves estratègies de relacions públiques i a dur-les a terme adequadament mitjançant la redacció i disseny de les seves tàctiques.
Atenció personalitzada L'Atenció personalitzada es farà mitjançant tutories de grups amb sol·licitud prèvia per correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
A més de les sessions a l'aula, l'alumne pot demanar cita prèvia amb les professores per correu electrònic amb una antelació mínima de 48h.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B3
B4
C4
Les pràctiques de l'assignatura, que segueixen els paràmetres de l'avaluació continuada, es presentaran o exposaran a classe. En total es faran 7 pràctiques en tot el curs 70%
Treballs
B3
B4
B5
B8
B9
B11
Els treballs seran en grup (1 per grup en tot el curs) i la nota del treball suposarà un 10% de la nota global de l'assignatura. 10%
Altres  

Prova escrita tipus test.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura segueix l'avaluació continuada. L'avaluació consta de 7 pràctiques a classe, un treball en grup i una prova tipus test.

Els alumnes que es presentin a segona convocatòria hauran de lliurar les mateixes pràctiques i treballs que en primera convocatòria.

El pes de les pràctiques en la nota final és del 70% el treball suposa un 10% i la prova un 20%.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Xifra, J.

(2011). Manual de Relaciones Públicas e Institucionales. Madrid: Tecnos.

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox, D.L.

(2001): Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas,  Addison Wesley, Madrid.

Fernandez Cavia, J. y Huertas Roig, A. (2009): Redacción en Relaciones Públicas,  Peason Prentice Hall, Madrid

Grunig, J.E. y Hunt, T. (2003): Dirección de Relaciones Públicas, Gestión 2000, Barcelona.

Harrison, S. (2002): Relaciones Públicas: una introducción,  Thomson, Australia.

Matilla, K (2009): Conceptos fundamentales en la Planificación Estratégica de las Relaciones Públicas, UOC,  Barcelona.

Solano Fleta (1995): Fundamentos de las Relaciones Públicas, Síntesis, Madrid.

Xifra, J.

(2003) Teoría y estructura de las Relaciones Públicas, Mac Graw Hill, Madrid

Xifra, J. (2011) Manual de Relaciones Públicas e Institucionales, Tecnos, Madrid.

 

Bibliografia Complementària

Broom, G.M.; Cutlip, S.M.; Center, A.H. (2001): Relaciones públicas eficaces. Gestión 2000. Barcelona.

Cuenca, J. (2011): El análisis de la calidad de las relaciones en el ámbito de las Relaciones Públicas, Tesi doctoral, Barcelona: Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna, Universitat Ramon Llull. http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/21777/TESIS_El%20an%c3%a1lisis%20de%20la%20calidad%20de%20las%20relaciones%20en%20el%20%c3%a1mbito%20de%20las%20Relaciones%20P%c3%bablicas_dic-2010.pdf?sequence=1

DIRCOM (2010): La aplicación de las herramientas de comunicación de la RSE, Media Responsable, Barcelona

Heath, R.L. (2000): Handbook of Public Relations,  SAGE, California.

Matilla, K (2007): Aportaciones para un modelo global de Planificacion Estratégica en Relaciones Públicas y Comunicación. Análisis de un caso: el uso de los modelos de Planificación Estratégica en algunas agencias y consultoras de Relaciones Públicas y Comunicación, Tesi doctoral, Barcelona: Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna, Universitat Ramon Llull, Cap. 3, pp. 409-439. http://www.tdx.cat/TDX-1001107-131810

Seitel, F.P. (2002): Teoría y práctica de las relaciones públicas, Prentice Hall, Madrid.

Xifra, J. (1999): Les RRPP. Ciència del diàleg, Universitat de Girona, Girona.

Xifra, J (2003): Teoría y Estructura de las Relaciones Públicas, McGraw Hill, Madrid

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116
GESTIÓ D'ESDEVENIMENTS I PROTOCOL/12224211
RELACIONS AMB ELS MITJANS/12224216
PATROCINI I MECENATGE/12224215

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMUNICACIÓ I IMATGE CORPORATIVA/12224115
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent