DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES Codi 12224112
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
Adreça electrònica sunsi.huertas@urv.cat
raquel.sans@urv.cat
Professors/es
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
SANS GUERRA, RAQUEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L'assignatura aprofundeix en diversos temes de les relacions públiques des d'una aproximació pràctica segons els públics a qui van dirigits els objectius i les campanyes.</p><p>L'assignatura recull les diverses tècniques existents en la disciplina i la pràctica professional.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Conèixer els fonaments de la comunicació publicitària i de les relacions públiques canalitzada a través de qualsevol mitjà o tecnologia: teories, conceptes bàsics, organització, producció, gestió, finançament, aplicacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l'activitat professional de relacions públiques
Adquireix i sap aplicar les principals tècniques de treball en aquest camp
Dissenya i redacta correctament missatges i documents de relacions públiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
T1. Les relacions públiques com a procés i planificació de campanyes - Investigació
- Mapa de públics
- Metes i objectius
- Estratègia
- Avaluació
T2. La gestió de la marca -El branding i els rebranding
-Creació i comunicació de la marca
-La imatge gràfica i la imatge corporativa
-El branding emocional
T3. L'organització d'esdeveniments - La planificació i gestió dels esdeveniments
- Congressos, festivals, jornades, taules rodones, fires, curses, etc.
- Patrocini, mecenatge i esponsorització
T4. Comunicació interna -Concepte
-Funcions
-Tècniques de comunicació: Pack de benvinguda, carta de benvinguda, butlletí intern, reunions, taulell d’anuncis, etc.
T5. Relacions amb els mitjans de comunicació
-Relació comunicador-periodista
-Funcions
-Publicity
-Notes de premsa i comunicats de premsa
-Convocatòries de premsa
-Rodes de premsa
-Dossiers de premsa
T6. Les relacions públiques online -Les campanyes online
-El Community manager
-La gestió dels social media
T7. Relacions públiques amb la comunitat i RSC
- Responsabilitat Social Corporativa
- Campanyes
- Accions
- Difusió de la RSC

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
5 0 5
Sessió Magistral
A9
30 15 45
Presentacions / exposicions
CT4
CT5
20 40 60
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CT4
20 25 45
Treballs
CT4
10 35 45
Atenció personalitzada
CT4
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A9
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aquesta activitat presentarà els objectius de l'assignatura, la bibliografia recomanada i explicarà detalladament les metodologies d'avaluació.
Sessió Magistral Les classes teòriques estaran basades en l’exposició del contingut de l’assignatura i del debat en grup a partir de lectures recomanades.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de realitzar exposicions i presentacions orals a classe dels treballs que se'ls requereixi
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A les sessions pràctiques es plantejarà diversos casos reals de relacions públiques que els alumnes hauran de resoldre i exposar a l'aula.
Treballs Els treballs tant en grup com individuals ensenyaran a l'alumne a ser creatiu en les seves estratègies de relacions públiques i a dur-les a terme adequadament mitjançant la redacció i disseny de les seves tàctiques.
Atenció personalitzada L'Atenció personalitzada es farà mitjançant tutories de grups amb sol·licitud prèvia per correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
A més de les sessions a l'aula, l'alumne pot demanar cita prèvia amb les professores per correu electrònic amb una antelació mínima de 48h.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT4
CT5
Les pràctiques de l'assignatura, que segueixen els paràmetres de l'avaluació continuada, es presentaran o exposaran a classe. En total es faran 7 pràctiques en tot el curs 70%
Treballs
CT4
Els treballs seran en grup (1 per grup en tot el curs) i la nota del treball suposarà un 10% de la nota global de l'assignatura. 10%
Proves objectives de tipus test
A9
Prova escrita tipus test.
Quan finalitzi el període lectiu es farà una prova tipus test sobre el contingut de l'assignatura, que serà un element més de l'avaluació continuada. Val un 20% de la nota final.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura segueix l'avaluació continuada. L'avaluació consta de 7 pràctiques a classe, un treball en grup i una prova tipus test.

Segona convocatòria: Els alumnes que es presentin a segona convocatòria hauran de lliurar les mateixes pràctiques i treballs que en primera convocatòria i fer també la prova test.

El pes de les pràctiques en la nota final és del 70% el treball suposa un 10% i la prova un 20%.



Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Xifra, J.

(2011). Manual de Relaciones Públicas e Institucionales. Madrid: Tecnos.

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox, D.L.

(2001): Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas,  Addison Wesley, Madrid.

Fernandez Cavia, J. y Huertas Roig, A. (2009): Redacción en Relaciones Públicas,  Peason Prentice Hall, Madrid

Grunig, J.E. y Hunt, T. (2003): Dirección de Relaciones Públicas, Gestión 2000, Barcelona.

Harrison, S. (2002): Relaciones Públicas: una introducción,  Thomson, Australia.

Matilla, K (2009): Conceptos fundamentales en la Planificación Estratégica de las Relaciones Públicas, UOC,  Barcelona.

Solano Fleta (1995): Fundamentos de las Relaciones Públicas, Síntesis, Madrid.

Xifra, J.

(2003) Teoría y estructura de las Relaciones Públicas, Mac Graw Hill, Madrid

Xifra, J. (2011) Manual de Relaciones Públicas e Institucionales, Tecnos, Madrid.

 

Bibliografia Complementària

Broom, G.M.; Cutlip, S.M.; Center, A.H. (2001): Relaciones públicas eficaces. Gestión 2000. Barcelona.

Cuenca, J. (2011): El análisis de la calidad de las relaciones en el ámbito de las Relaciones Públicas, Tesi doctoral, Barcelona: Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna, Universitat Ramon Llull. http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/21777/TESIS_El%20an%c3%a1lisis%20de%20la%20calidad%20de%20las%20relaciones%20en%20el%20%c3%a1mbito%20de%20las%20Relaciones%20P%c3%bablicas_dic-2010.pdf?sequence=1

DIRCOM (2010): La aplicación de las herramientas de comunicación de la RSE, Media Responsable, Barcelona

Heath, R.L. (2000): Handbook of Public Relations,  SAGE, California.

Matilla, K (2007): Aportaciones para un modelo global de Planificacion Estratégica en Relaciones Públicas y Comunicación. Análisis de un caso: el uso de los modelos de Planificación Estratégica en algunas agencias y consultoras de Relaciones Públicas y Comunicación, Tesi doctoral, Barcelona: Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna, Universitat Ramon Llull, Cap. 3, pp. 409-439. http://www.tdx.cat/TDX-1001107-131810

Seitel, F.P. (2002): Teoría y práctica de las relaciones públicas, Prentice Hall, Madrid.

Xifra, J. (1999): Les RRPP. Ciència del diàleg, Universitat de Girona, Girona.

Xifra, J (2003): Teoría y Estructura de las Relaciones Públicas, McGraw Hill, Madrid

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116
GESTIÓ D'ESDEVENIMENTS I PROTOCOL/12224211
RELACIONS AMB ELS MITJANS/12224216
PATROCINI I MECENATGE/12224215

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMUNICACIÓ I IMATGE CORPORATIVA/12224115
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent