DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE MÀRQUETING I COMUNICACIÓ Codi 12224113
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
JUAN APARICIO, SANTIAGO
Adreça electrònica santiago.juan@urv.cat
Professors/es
JUAN APARICIO, SANTIAGO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura "Tècniques de màrqueting i comunicació" representa una visió general sobre els principals aspectes teòrics i pràctics d'aquest coneixement. El màrqueting és avui una disciplina crítica per al management de qualsevol empresa o organització i determina al 100% tots els projectes de comunicació que l'esmentada empresa o organització ha d'implantar. El màrqueting equival a la funció comercial de les organitzacions i, actualment, totes les seves estratègies i accions de comunicació (publicitat, relacions públiques, promocions, màrquetin on line, etc...) exigeixen uns resultats comercials positius, un bon retorn de la seva inversió. Doncs bé, per assolir tot això, cal que els professionals de la comunicació entenguin i dominin aquest entorn d'àmbit superior que és el màrqueting: un conjunt de coneixements i tècniques que són bàsics per a la gestió moderna de qualsevol tipus d'organització empresarial o institucional orientada al mercat, als consumidors o usuaris.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Aplicar els mètodes i les tècniques de màrqueting per a la presa de decisions de les empreses i institucions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques en particular.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B9 Saber planificar i organitzar.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Coneix els fonaments teòrics i conceptuals del màrqueting
Comprèn la dimensió pràctica i real del màrqueting
Assumeix la total relació que existeix entre màrqueting i comunicació
Adquireix els coneixements necessaris per atendre l'aplicació del màrqueting en la futura vida professional dels estudiants
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B9 Té capacitat de planificació i organització
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
T.1.- INTRODUCCIÓ AL CONCEPTE DEL MARKETING -El màrqueting, entre la ciència i la tècnica.

-Cap a una definició del màrqueting.

-De les vendes a les necessitats, el fonament del màrqueting.

-Més enllà del màrqueting, els seus àmbits.
T.2.- L'ENTORN, CONDICIONANT DEL MERCAT I DEL MÀRQUETING. -El concepte d'entorn.

-Factors del microentorn: subministradors / proveïdors, intermediaris, competència, altres institucions comercials i cadena de valor

-Factors del macroentorn:demogràfic, econòmic. sociocultural, tecnològic, legal, polític i mediambiental.

-Anàlisi de l'entorn.

T.3.- COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR -Una aproximació al consumidor.

-Els determinants del comportament.

-Els determinants interns del comportament.

-Els determinants externs del comportament.

-El procés de decisió de compra
T.4.- SEGMENTACIÓ I POSICIONAMENT -La dualitat del concepte estratègic.

-Concepte i característiques de la segmentació: definició, mètodes i tècniques, utilitat, requisits i criteris.

-Estratègies de segmentació:generals i de marketing-mix.

-Posicionament: el concepte -més enllà de la diferenciació-, definició i aplicació del posicionament, procés de posicionament.
T.5.- EL MÀRQUETING-MIX -El concepte operatiu.

-Política de producte: el concepte de producte total. Portfoli, amplitud i profunditat de cartera. La marca i les estratègies. Altres factors del producte.

-Política de preus: la demanda com a factor determinant. El preu com a instrument de marketing.

-Política de distribució: logística i comercial.

-Política de promoció/comunicació: convencional-no convencional, on line-off line, BTL-ATL, multiplataforma,...

-Noves tendències (les 5P’s, les 7P’s,...)
T.6.-PLA DE MARKETING. -El concepte teòric.

-El pla de marketing: eina de planificació I gestió.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
B1
B3
B4
B5
38 21 59
Treballs
B1
B3
B4
2 10 12
Estudis previs
B1
B4
B5
B9
C3
1 10 11
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B1
B3
B4
B9
C3
6 0 6
Atenció personalitzada
B1
B3
C3
2 0 2
 
Proves mixtes
B3
B4
C3
2 2 4
Proves de desenvolupament
B5
B9
C3
2 35 37
Proves pràctiques
B5
B9
C3
2 12 14
Proves orals
B1
B3
B9
C3
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa i funcionament de l'assignatura. Introducció general als blocs temàtics que tractarem durant el quadrimestre
Sessió Magistral La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa. Del temes exposats a classe els alumnes han d'entregar un esquema amb un resum del que s'ha explicat a classe, així com alguna ampliació de continguts referenciada. Aquests treballs s'han de fer en grups de treball màxim de dues persones que prèviament organitzarem.
Treballs Durant el curs els alumnes hauran de llegir un llibre sobre màrqueting, dels quals caldrà fer-ne una recensió a nivell individual.
Estudis previs El professor presentarà 3 o 4 temes específics sobre els quals els alumnes hauran de buscar documentació complementària, ordenar-la, estudiar-la i presentar les seves conclusions a classe.
Aquests treballs es fan d'acord amb els grups de 2 persones màxim que prèviament s'hagin organitzat.
La selecció dels grups que hagin de fer l'exposició serà decissió del professor per tal que tots els grups exposin com a mínim un cop. No es diuen els noms dels grups fins el dia corresponent de l'exposició a classe.
Les temàtiques poden ser casos específics i pràctics o temes teòrics de pur coneixement de màrqueting.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Per altra banda, s'utilitzaran videos, casos i articles per tal d'organitzar diversos debats i comentaris entre tots els alumnes.
A més a més, la presentació teòrica dels temes sempre anirà acompanyada d'exemples pràctics i reals. Experiències professionals actuals del professor
Atenció personalitzada En acabar cada sessió magistral, es deixen 10-15 minuts per atendre públicament els dubtes de tot els alumnes: de les qüestions d'un n'aprenem tots.

Atenció personalitzada
Descripció
Al final de cada sessió teòrica, acostumem a dedicar uns 10-15 minuts a resoldre els dubtes que tinguin els alumnes sobre el tema presentat o, en tot cas, a comentar les opinions que ells considerin oportunes tant sobre un tema com sobre un cas exposat a classe. Lògicament també disposem de les hores de tutoria per tal que, aquells alumnes que ho sol.licitin, rebin sessions personals al despatx del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
B3
B4
C3
A final de curs hi haurà un EXAMEN TEÒRIC relatiu als continguts generals de l'assignatura. Aquesta prova és obligatòria per a tots els alumnes. S'ha d'aprovar amb un mínim de 5 per fer mitja amb les altres proves. 40%
Proves de desenvolupament
B5
B9
C3
La presentació dels resums i de les proves que es demanin durant el curs 10%
Proves pràctiques
B5
B9
C3
A final de curs s'exposarà en grup el treball que es definirà a principi de curs.
Es tindrà que entregar tant el treball com la presentació
40%
Proves orals
B1
B3
B9
C3
La participació a classe i la coherència d'aquesta es valorarà positivament
Altres  

L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no tindrà dret a 1a convocatòria. També per a tindre dret a evaluació continua és necessari tindre superades totes les proves anterios. La nota de 2a convocatòria sols valorarà l'examen de 2a convocatòria.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no tindrà dret a 1a convocatòria.
També per a tindre dret a evaluació continua és necessari tindre superades totes les proves anterios.
La nota de 2a convocatòria sols valorarà l'examen de 2a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Philip Kotler, El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados., Paidós Ibérica, 2011

  • Philip Kotler, Dirección de marketing. Edición del milenio. Ed. Prentice-Hall, 10a ed., 2000. Madrid. Pearson Educación S.A. (LLIBRE GUIA DE L’ASSIGNATURA. BÀSIC PER A LA PROFESSIÓ)
  • Philip Kotler, Principios de Marketing, Prentice Hall, 2008.
  • Philip Kotler & John A. Caslione. La ciencia del caos, el management y el marketing en la era del caos. Ediciones Gestión 2000, 2009.
  • Philip Kotler. El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados. Paidós Ibérica, 2011.
  • W.Chan Kim y Renée Mauborgne, La estrategia del océano azul. Verticales de bolsillo, Edigrabel, S.A. Barcelona, 2008.
  • Michael E. Porter, Ser competitivo (edición actualizada y aumentada). Ediciones Deusto, S.A. Barcelona, 2009.

Complementària , , ,
  • Peter Drucker, Los desafíos de un mundo sin fronteras. Edhasa, Barcelona 2003.
  • Al Ries y Laura Ries, La caída de la publicidad y el auge de las RRPP. Empresa activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2005.
  • A.Ries, J.Trout. Las 22 leyes inmutables del Marketing. Ed. Mc Graw-Hill, Madrid, 1995.
  • Jack Trout, Diferenciarse o morir, Ed. McGraw-Hill, 2001, Madrid.
  • Swystun, Jeff. El glosario de las marcas. Interbrand, LID Editorial Empresarial, 2008, Madrid.
  • Biblioteca Empresarial CincoDías, Colección; lo esencial de los mejores libros de “management”. Ed. Leader Summaries 2005, Madrid.
  • Joaquín Lorente, Piensa, es gratis. Ed.Planeta, Barcelona, 4ª edición, 2009.
  • Eliza Williams, La nueva publicidad, las mejores campañas. Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 2010.
  • Gerald Zaltman, Cómo piensan los consumidores. Empresa activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2004.
  • Tom Peters, El círculo de la innovación, Ediciones Deusto, 1998. Bilbao.
  • Naomi Klein, El poder de las marcas. Ediciones Paidós Ibérica, 2001, Barcelona.
  • John Naisbitt. 11 mentalidades para prever el futuro. Ed.Norma, 2007.
  • Rick Brinkman i Rick Kirschner. Amarás a tus clientes. Ed. Urano, Empresa activa, Barcelona, 2006.
  • Marçal Moliné, La fuerza de la publicidad. Cuadernos Cinco Días, 1999, Madrid.
  • VVAA. Dirección de comunicación empresarial e institucional. Ed. Gestión 2000, S.A., 2001, Barcelona.
  • Mario Pricken, Publicidad creativa, Ed. Gustavo Gili, 2005, Barcelona.
  • Cy Charney, ¡VENDIDO! La biblia del vendedor, Ed. Robinbook, 2005, Barcelona.
  • L. Bassat, El libro rojo de las marcas, Ed. Espasa Calpe, 1999, Madrid.

 

WEBSITES

·      http://www.interbrand.com

·      http://www.marketingnews.es

·      http://www.anuncios.com/

·      http://www.fecemd.org/

·      http://www.aecem.org/

·      http://www.puromarketing.com

·      http://www.colpublirp.com/

·      http://www.publitarifas.com

·      http://www.associaciopublicitat.com

·      http://www.aeap.es

·      http://www.agenciasdemedios.com

·      http://www.alimarket.es

·      http://www.ojd.es

·      http://www.aimc.es

·      http://es.nielsen.com

·      http://www.sofresam.com/

·      http://www.idescat.cat/

·      http://www.ine.es/

·      http://www.marketingdirecto.com

·      http://mktonlineinternet.blogspot.com

·      http://www.infoadex.es

·      http://www.fundacc.org/

·      http://www.autocontrol.es/

·      http://www.revistamercado.com

·      http://www.moline-consulting.com

·     http://www.estrategias.com

·     http://www.anunciantes.com/

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PLANIFICACIÓ DE MITJANS/12224114
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116
MÀRQUETING DIRECTE I INTERACTIU/12224214

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
OPINIÓ PÚBLICA/12224005
ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL/12224001
INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA/12224003
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
 
Altres comentaris
Durant el curs es faciliten altres fonts d'informació (bibliografia, lectures, articles, sites, blogs, etc...) que complementen i actualitzen encara més la bibliografia i els webs especificats a aquesta guia docent.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent