DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE MÀRQUETING I COMUNICACIÓ Codi 12224113
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
JUAN APARICIO, SANTIAGO
Adreça electrònica santiago.juan@urv.cat
Professors/es
JUAN APARICIO, SANTIAGO
Web
Descripció general i informació rellevant <div>L'assignatura "Tècniques de màrqueting i comunicació" representa una visió general sobre els principals aspectes teòrics i pràctics d'aquest coneixement. El màrqueting és avui una disciplina crítica per al management de qualsevol empresa o organització i determina al 100% tots els projectes de comunicació que l'esmentada empresa o organització ha d'implantar. El màrqueting equival a la funció comercial de les organitzacions i, actualment, totes les seves estratègies i accions de comunicació (publicitat, relacions públiques, promocions, màrquetin on line, etc...) exigeixen uns resultats comercials positius, un bon retorn de la seva inversió. Doncs bé, per assolir tot això, cal que els professionals de la comunicació entenguin i dominin aquest entorn d'àmbit superior que és el màrqueting: un conjunt de coneixements i tècniques que són bàsics per a la gestió moderna de qualsevol tipus d'organització empresarial o institucional orientada al mercat, als consumidors o usuaris.</div><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Aplicar els mètodes i les tècniques de màrqueting per a la presa de decisions de les empreses i institucions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques en particular.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Coneix els fonaments teòrics i conceptuals del màrqueting
Comprèn la dimensió pràctica i real del màrqueting
Assumeix la total relació que existeix entre màrqueting i comunicació
Adquireix els coneixements necessaris per atendre l'aplicació del màrqueting en la futura vida professional dels estudiants
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
T.1.- INTRODUCCIÓ AL CONCEPTE DEL MARKETING -El màrqueting, entre la ciència i la tècnica.

-Cap a una definició del màrqueting.

-De les vendes a les necessitats, el fonament del màrqueting.

-Més enllà del màrqueting, els seus àmbits.
T.2.- L'ENTORN, CONDICIONANT DEL MERCAT I DEL MÀRQUETING. -El concepte d'entorn.

-Factors del microentorn: subministradors / proveïdors, intermediaris, competència, altres institucions comercials i cadena de valor

-Factors del macroentorn:demogràfic, econòmic. sociocultural, tecnològic, legal, polític i mediambiental.

-Anàlisi de l'entorn.

T.3.- COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR -Una aproximació al consumidor.

-Els determinants del comportament.

-Els determinants interns del comportament.

-Els determinants externs del comportament.

-El procés de decisió de compra
T.4.- SEGMENTACIÓ I POSICIONAMENT -La dualitat del concepte estratègic.

-Concepte i característiques de la segmentació: definició, mètodes i tècniques, utilitat, requisits i criteris.

-Estratègies de segmentació:generals i de marketing-mix.

-Posicionament: el concepte -més enllà de la diferenciació-, definició i aplicació del posicionament, procés de posicionament.
T.5.- EL MÀRQUETING-MIX -El concepte operatiu.

-Política de producte: el concepte de producte total. Portfoli, amplitud i profunditat de cartera. La marca i les estratègies. Altres factors del producte.

-Política de preus: la demanda com a factor determinant. El preu com a instrument de marketing.

-Política de distribució: logística i comercial.

-Política de promoció/comunicació: convencional-no convencional, on line-off line, BTL-ATL, multiplataforma,...

-Noves tendències (les 5P’s, les 7P’s,...)
T.6.-PLA DE MARKETING. -El concepte teòric.

-El pla de marketing: eina de planificació I gestió.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CT4
59 0 59
Treballs
CT4
1 4 5
Estudis previs
CT4
1 4 5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CT4
6 0 6
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves mixtes
CT4
2 2 4
Proves de desenvolupament
CT4
2 35 37
Proves pràctiques
CT4
2 12 14
Proves orals
CT4
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa i funcionament de l'assignatura. Introducció general als blocs temàtics que tractarem durant el quadrimestre
Sessió Magistral La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa. Del temes exposats a classe els alumnes han d'entregar un esquema amb un resum del que s'ha explicat a classe, així com alguna ampliació de continguts referenciada. Aquests treballs s'han de fer en grups de treball màxim de dues persones que prèviament organitzarem.
Treballs Durant el curs els alumnes hauran de llegir un llibre sobre màrqueting, dels quals caldrà fer-ne una recensió a nivell individual.
Estudis previs El professor presentarà 3 o 4 temes específics sobre els quals els alumnes hauran de buscar documentació complementària, ordenar-la, estudiar-la i presentar les seves conclusions a classe.
Aquests treballs es fan d'acord amb els grups de 2 persones màxim que prèviament s'hagin organitzat.
La selecció dels grups que hagin de fer l'exposició serà decissió del professor per tal que tots els grups exposin com a mínim un cop. No es diuen els noms dels grups fins el dia corresponent de l'exposició a classe.
Les temàtiques poden ser casos específics i pràctics o temes teòrics de pur coneixement de màrqueting.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Per altra banda, s'utilitzaran videos, casos i articles per tal d'organitzar diversos debats i comentaris entre tots els alumnes.
A més a més, la presentació teòrica dels temes sempre anirà acompanyada d'exemples pràctics i reals. Experiències professionals actuals del professor
Atenció personalitzada En acabar cada sessió magistral, es deixen 10-15 minuts per atendre públicament els dubtes de tot els alumnes: de les qüestions d'un n'aprenem tots.

Atenció personalitzada
Descripció

El professor dedicarà tant individualment com grupalment temps per a la tutoria i la resolució de problemes detectats en el seguiment de l'assignatura com de la resolució del treball final.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
CT4
Durant el curs hi hauran 2 examens tipo test. La suma dels dos examens suposa el 60% de la nota. Cada tipo test conta un 30% 60%
Proves de desenvolupament
CT4
Proves pràctiques
CT4
A final de curs s'exposarà en grup el treball que es definirà a principi de curs.
Es tindrà que entregar tant el treball com la presentació
30%
Proves orals
CT4
La participació a classe i la coherència d'aquesta es valorarà positivament
Altres  

L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no tindrà dret a 1a convocatòria. També per a tindre dret a evaluació continua és necessari tindre superades totes les proves anterios. La nota de 2a convocatòria sols valorarà l'examen de 2a convocatòria.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no tindrà dret a 1a convocatòria.
També per a tindre dret a evaluació continua és necessari tindre superades totes les proves anterios.
La nota de 2a convocatòria sols valorarà l'examen de 2a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Philip Kotler, El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados., Paidós Ibérica, 2011

  • Philip Kotler, Dirección de marketing. Edición del milenio. Ed. Prentice-Hall, 10a ed., 2000. Madrid. Pearson Educación S.A. (LLIBRE GUIA DE L’ASSIGNATURA. BÀSIC PER A LA PROFESSIÓ)
  • Philip Kotler, Principios de Marketing, Prentice Hall, 2008.
  • Philip Kotler & John A. Caslione. La ciencia del caos, el management y el marketing en la era del caos. Ediciones Gestión 2000, 2009.
  • Philip Kotler. El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados. Paidós Ibérica, 2011.
  • W.Chan Kim y Renée Mauborgne, La estrategia del océano azul. Verticales de bolsillo, Edigrabel, S.A. Barcelona, 2008.
  • Michael E. Porter, Ser competitivo (edición actualizada y aumentada). Ediciones Deusto, S.A. Barcelona, 2009.

Complementària , , ,
  • Peter Drucker, Los desafíos de un mundo sin fronteras. Edhasa, Barcelona 2003.
  • Al Ries y Laura Ries, La caída de la publicidad y el auge de las RRPP. Empresa activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2005.
  • A.Ries, J.Trout. Las 22 leyes inmutables del Marketing. Ed. Mc Graw-Hill, Madrid, 1995.
  • Jack Trout, Diferenciarse o morir, Ed. McGraw-Hill, 2001, Madrid.
  • Swystun, Jeff. El glosario de las marcas. Interbrand, LID Editorial Empresarial, 2008, Madrid.
  • Biblioteca Empresarial CincoDías, Colección; lo esencial de los mejores libros de “management”. Ed. Leader Summaries 2005, Madrid.
  • Joaquín Lorente, Piensa, es gratis. Ed.Planeta, Barcelona, 4ª edición, 2009.
  • Eliza Williams, La nueva publicidad, las mejores campañas. Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 2010.
  • Gerald Zaltman, Cómo piensan los consumidores. Empresa activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2004.
  • Tom Peters, El círculo de la innovación, Ediciones Deusto, 1998. Bilbao.
  • Naomi Klein, El poder de las marcas. Ediciones Paidós Ibérica, 2001, Barcelona.
  • John Naisbitt. 11 mentalidades para prever el futuro. Ed.Norma, 2007.
  • Rick Brinkman i Rick Kirschner. Amarás a tus clientes. Ed. Urano, Empresa activa, Barcelona, 2006.
  • Marçal Moliné, La fuerza de la publicidad. Cuadernos Cinco Días, 1999, Madrid.
  • VVAA. Dirección de comunicación empresarial e institucional. Ed. Gestión 2000, S.A., 2001, Barcelona.
  • Mario Pricken, Publicidad creativa, Ed. Gustavo Gili, 2005, Barcelona.
  • Cy Charney, ¡VENDIDO! La biblia del vendedor, Ed. Robinbook, 2005, Barcelona.
  • L. Bassat, El libro rojo de las marcas, Ed. Espasa Calpe, 1999, Madrid.

 

WEBSITES

·      http://www.interbrand.com

·      http://www.marketingnews.es

·      http://www.anuncios.com/

·      http://www.fecemd.org/

·      http://www.aecem.org/

·      http://www.puromarketing.com

·      http://www.colpublirp.com/

·      http://www.publitarifas.com

·      http://www.associaciopublicitat.com

·      http://www.aeap.es

·      http://www.agenciasdemedios.com

·      http://www.alimarket.es

·      http://www.ojd.es

·      http://www.aimc.es

·      http://es.nielsen.com

·      http://www.sofresam.com/

·      http://www.idescat.cat/

·      http://www.ine.es/

·      http://www.marketingdirecto.com

·      http://mktonlineinternet.blogspot.com

·      http://www.infoadex.es

·      http://www.fundacc.org/

·      http://www.autocontrol.es/

·      http://www.revistamercado.com

·      http://www.moline-consulting.com

·     http://www.estrategias.com

·     http://www.anunciantes.com/

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PLANIFICACIÓ DE MITJANS/12224114
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116
MÀRQUETING DIRECTE I INTERACTIU/12224214

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
OPINIÓ PÚBLICA/12224005
ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL/12224001
INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA/12224003
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
 
Altres comentaris
Durant el curs es faciliten altres fonts d'informació (bibliografia, lectures, articles, sites, blogs, etc...) que complementen i actualitzen encara més la bibliografia i els webs especificats a aquesta guia docent.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent