Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A15 |
Aplicar els mètodes i les tècniques de màrqueting per a la presa de decisions de les empreses i institucions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques en particular. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A15 |
Coneix els fonaments teòrics i conceptuals del màrqueting
Comprèn la dimensió pràctica i real del màrqueting
Assumeix la total relació que existeix entre màrqueting i comunicació
Adquireix els coneixements necessaris per atendre l'aplicació del màrqueting en la futura vida professional dels estudiants
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
T.1.- INTRODUCCIÓ AL CONCEPTE DEL MARKETING |
-El màrqueting, entre la ciència i la tècnica.
-Cap a una definició del màrqueting.
-De les vendes a les necessitats, el fonament del màrqueting.
-Més enllà del màrqueting, els seus àmbits.
|
T.2.- L'ENTORN, CONDICIONANT DEL MERCAT I DEL MÀRQUETING. |
-El concepte d'entorn.
-Factors del microentorn: subministradors / proveïdors, intermediaris, competència, altres institucions comercials i cadena de valor
-Factors del macroentorn:demogràfic, econòmic. sociocultural, tecnològic, legal, polític i mediambiental.
-Anàlisi de l'entorn.
|
T.3.- COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR |
-Una aproximació al consumidor.
-Els determinants del comportament.
-Els determinants interns del comportament.
-Els determinants externs del comportament.
-El procés de decisió de compra
|
T.4.- SEGMENTACIÓ I POSICIONAMENT |
-La dualitat del concepte estratègic.
-Concepte i característiques de la segmentació: definició, mètodes i tècniques, utilitat, requisits i criteris.
-Estratègies de segmentació:generals i de marketing-mix.
-Posicionament: el concepte -més enllà de la diferenciació-, definició i aplicació del posicionament, procés de posicionament.
|
T.5.- EL MÀRQUETING-MIX |
-El concepte operatiu.
-Política de producte: el concepte de producte total. Portfoli, amplitud i profunditat de cartera. La marca i les estratègies. Altres factors del producte.
-Política de preus: la demanda com a factor determinant. El preu com a instrument de marketing.
-Política de distribució: logística i comercial.
-Política de promoció/comunicació: convencional-no convencional, on line-off line, BTL-ATL, multiplataforma,...
-Noves tendències (les 5P’s, les 7P’s,...)
|
T.6.-PLA DE MARKETING. |
-El concepte teòric.
-El pla de marketing: eina de planificació I gestió.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
59 |
0 |
59 |
Treballs |
|
1 |
4 |
5 |
Estudis previs |
|
1 |
4 |
5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
0 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
35 |
37 |
Proves pràctiques |
|
2 |
12 |
14 |
Proves orals |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa i funcionament de l'assignatura. Introducció general als blocs temàtics que tractarem durant el quadrimestre |
Sessió Magistral |
La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa. Del temes exposats a classe els alumnes han d'entregar un esquema amb un resum del que s'ha explicat a classe, així com alguna ampliació de continguts referenciada. Aquests treballs s'han de fer en grups de treball màxim de dues persones que prèviament organitzarem. |
Treballs |
Durant el curs els alumnes hauran de llegir un llibre sobre màrqueting, dels quals caldrà fer-ne una recensió a nivell individual. |
Estudis previs |
El professor presentarà 3 o 4 temes específics sobre els quals els alumnes hauran de buscar documentació complementària, ordenar-la, estudiar-la i presentar les seves conclusions a classe.
Aquests treballs es fan d'acord amb els grups de 2 persones màxim que prèviament s'hagin organitzat.
La selecció dels grups que hagin de fer l'exposició serà decissió del professor per tal que tots els grups exposin com a mínim un cop. No es diuen els noms dels grups fins el dia corresponent de l'exposició a classe.
Les temàtiques poden ser casos específics i pràctics o temes teòrics de pur coneixement de màrqueting. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Per altra banda, s'utilitzaran videos, casos i articles per tal d'organitzar diversos debats i comentaris entre tots els alumnes.
A més a més, la presentació teòrica dels temes sempre anirà acompanyada d'exemples pràctics i reals. Experiències professionals actuals del professor |
Atenció personalitzada |
En acabar cada sessió magistral, es deixen 10-15 minuts per atendre públicament els dubtes de tot els alumnes: de les qüestions d'un n'aprenem tots. |
Descripció |
El professor dedicarà tant individualment com grupalment temps per a la tutoria i la resolució de problemes detectats en el seguiment de l'assignatura com de la resolució del treball final. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Durant el curs hi hauran 2 examens tipo test. La suma dels dos examens suposa el 60% de la nota. Cada tipo test conta un 30% |
60% |
Proves de desenvolupament |
|
|
|
Proves pràctiques |
|
A final de curs s'exposarà en grup el treball que es definirà a principi de curs.
Es tindrà que entregar tant el treball com la presentació |
30% |
Proves orals |
|
La participació a classe i la coherència d'aquesta es valorarà positivament |
|
Altres |
|
L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no tindrà dret a 1a convocatòria. També per a tindre dret a evaluació continua és necessari tindre superades totes les proves anterios. La nota de 2a convocatòria sols valorarà l'examen de 2a convocatòria. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no tindrà dret a 1a convocatòria. També per a tindre dret a evaluació continua és necessari tindre superades totes les proves anterios. La nota de 2a convocatòria sols valorarà l'examen de 2a convocatòria. |
Bàsica |
Philip Kotler, El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados., Paidós Ibérica, 2011
|
- Philip Kotler, Dirección de
marketing. Edición del milenio. Ed. Prentice-Hall, 10a ed., 2000. Madrid.
Pearson Educación S.A. (LLIBRE GUIA DE L’ASSIGNATURA. BÀSIC PER A LA
PROFESSIÓ)
- Philip Kotler, Principios de Marketing, Prentice Hall, 2008.
- Philip Kotler & John A. Caslione. La ciencia del caos, el management y el marketing en la era del caos. Ediciones Gestión 2000, 2009.
- Philip Kotler. El marketing según Kotler. Como crear, ganar y dominar mercados. Paidós Ibérica, 2011.
- W.Chan Kim y Renée Mauborgne, La estrategia del océano azul.
Verticales de bolsillo, Edigrabel, S.A. Barcelona, 2008.
- Michael E. Porter, Ser competitivo (edición actualizada y
aumentada). Ediciones Deusto, S.A. Barcelona, 2009.
|
Complementària |
, , ,
|
- Peter Drucker, Los desafíos de un mundo sin fronteras. Edhasa, Barcelona 2003.
- Al Ries y Laura Ries, La caída de la publicidad y el auge de las RRPP. Empresa activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2005.
- A.Ries, J.Trout. Las 22 leyes inmutables del Marketing. Ed. Mc Graw-Hill, Madrid, 1995.
- Jack Trout, Diferenciarse o morir, Ed. McGraw-Hill, 2001, Madrid.
- Swystun, Jeff. El glosario de las marcas. Interbrand, LID Editorial Empresarial, 2008, Madrid.
- Biblioteca Empresarial CincoDías, Colección; lo esencial de
los mejores libros de “management”.
Ed. Leader Summaries 2005, Madrid.
- Joaquín Lorente, Piensa, es gratis. Ed.Planeta, Barcelona, 4ª edición, 2009.
- Eliza Williams, La nueva publicidad, las mejores campañas. Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 2010.
- Gerald Zaltman, Cómo piensan los consumidores. Empresa
activa/Nuevos paradigmas. Ediciones Urano, S.A. Barcelona, 2004.
- Tom Peters, El círculo de la innovación, Ediciones Deusto, 1998. Bilbao.
- Naomi Klein, El poder de las marcas. Ediciones Paidós Ibérica, 2001, Barcelona.
- John Naisbitt. 11 mentalidades para prever el futuro. Ed.Norma, 2007.
- Rick Brinkman i Rick Kirschner. Amarás a tus clientes. Ed. Urano, Empresa activa, Barcelona, 2006.
- Marçal Moliné, La fuerza de la publicidad. Cuadernos
Cinco Días, 1999, Madrid.
- VVAA. Dirección de comunicación empresarial e institucional.
Ed. Gestión 2000, S.A., 2001, Barcelona.
- Mario Pricken, Publicidad creativa, Ed. Gustavo Gili,
2005, Barcelona.
- Cy Charney, ¡VENDIDO! La biblia del vendedor, Ed.
Robinbook, 2005, Barcelona.
- L. Bassat, El libro rojo de las marcas, Ed. Espasa Calpe,
1999, Madrid.
WEBSITES·
http://www.marketingdirecto.com ·
http://mktonlineinternet.blogspot.com ·
http://www.infoadex.es ·
http://www.fundacc.org/ ·
http://www.autocontrol.es/ ·
http://www.revistamercado.com ·
http://www.moline-consulting.com |
Assignatures que en continuen el temari |
PLANIFICACIÓ DE MITJANS/12224114 | DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116 | MÀRQUETING DIRECTE I INTERACTIU/12224214 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112 | CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
OPINIÓ PÚBLICA/12224005 | ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL/12224001 | INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA/12224003 | INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101 | FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106 |
|
|
Altres comentaris |
Durant el curs es faciliten altres fonts d'informació (bibliografia, lectures, articles, sites, blogs, etc...) que complementen i actualitzen encara més la bibliografia i els webs especificats a aquesta guia docent. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|