DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PLANIFICACIÓ DE MITJANS Codi 12224114
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FRANCO BADULES, XAVIER
Adreça electrònica xavier.franco@urv.cat
Professors/es
FRANCO BADULES, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi del Grau amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l’exposició de l’assignatura, la qual cosa no vol dir que s’hagi d’ometre l’exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l’anàlisi de dades d’abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l’afany didàctic de l’assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Presenta una visió global i actual de la planificació de Mitjans
Analitza les característiques dels diferents mitjans de comunicació, convencionals i no convencionals
Coneix els diferents processos (compra, gestió, contacte amb el client, etc.) de l'estratègia i la planificació dels mitjans
Dissenya una campanya completa de planificació de mitjans
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
 B5 Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball de l'equip
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a la planificació de mitjans 1.1.Mitjans Convencionals i NO Convencionals
1.2.La planificació i funcions del mitjans a Espanya (històrica)
1.3.La planificació de mitjans i el màrqueting
1.4.La planificació de mitjans avui.
1.5.Les Agències de Mitjans
1.6.Coneixements bàsics per poder planificar mitjans.
2.Paràmetres bàsics de la planificació 2.1. Producte/marca
2.2. Mercat
2.3. Publicitat
2.4. Oferta de mitjans
3.CONCEPTES BÀSICS 3.1. La població o univers
3.2. El target group i el target audience
3.3. Penetració de mitjans
3.4. Audiència
3.5. Perfil d’audiència
3.6. Audiència útil i coeficient d’afinitat
3.7. Rating i Rating Point
3.8. OTS
3.9. Audiència acumulada
3.10. Duplicació d’audiència (fórmula d’Agostini i posteriors)
3.11. Share o quota de pantalla (per a TV)
3.12. Impactes o contactes
3.13 Audiència Neta
3.14. Cobertura
3.15. Gross rating point (GRP)
3.16. El C/RP i el CPM
3.17. Terminologia básica i conceptes d’Internet (visites, págines vistes, impresions, CTR, CPC...)
3.18. L’avaluació
3.19. L’ptimització
4.MITJANS PUBLICITARIS CONVENCIONALS 4.1. 4.1. Definició i diferències entre Mitjà i Suport
4.2. Característiques dels mitjans:
4.2.1. Premsa diària
4.2.2. Revistes i suplements
4.2.3. Televisió. El zapping i anti-zapping. Les noves alternatives:el product placement, el bàrtering, les promocions, etc.
4.2.4. Ràdio
4.2.5. Cinema
4.2.6. Mitjà exterior
4.2.7. Internet
5.LES FONTS D’INFORMACIÓ 5.1. L’EGM
5.2. L’OJD
5.3. Kantar Media (audimetria)
5.4. Infoadex
5.5. Documentació sobre tarifes i d’altres informacions sobre els suports:Guìa de Medios Digital, Mecos i altres informacions via digital
5.6. Geomex
5.7. ComScore

6.SISTEMÀTICA DE TREBALL 6.1. 6.1. El briefing de mitjans i la definició d’objectius
6.2 Anàlisi de precedents:
6.2.1 L'informe de la competència
6.2.2 L'importància extraordinària de la creativitat publicitàcia
6.3. El contrabriefing
6.4. La definició d’objectius
6.5. Recomanació de mitjans
6.6. Recomanació de períodes d’activitat i intensitat de cada període
6.7. Selecció i recomanació de suports
6.8. Elaboració del calendari d’insercions o òptic estacional
6.9. Avaluació final abans de campanya
6.10 Negociació i compra
6.11. Seguiment del pla, comprovació i reparaments
6.12. L’avaluació final post-campanya
6.13. Sisitemes de remuneració de les Agències de Mitjans.
6.14. Descomptes i rappels.
6.15. Comisió agència i honoraris
7.MACLUHAN I GOSSEN 7.1. La creativitat en mitjans. MacLuhan
7.2. La llei de Gossen. Eficàcia/vs/OTS

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A12
B2
B4
B5
1 2 3
Sessió Magistral
B4
B5
B8
20 60 80
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A12
B2
B4
B5
2 8 10
Treballs
B4
B5
B8
2 14 16
Resolució de problemes, exercicis
B5
5 0 5
Atenció personalitzada
A12
30 6 36
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi del Grau amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l'exposició de l'assignatura, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'ometre l'exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l'anàlisi de dades d'abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l'afany didàctic de l'assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius de correspondència L’assistència de l’alumnat és obligatòria
Sessió Magistral Temari de l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius És important significar que, durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris i de l’activitat de Publicitat i rrpp.. Llur contingut serà matèria d’examen o de treball especial. Aquestes conferències es faran a la tarda del dia i hora consensuat amb els conferenciants i la presència dels alumnes serà obligatòria i puntuable. Degut a aquest any l'URV organtza el Drac Novell, algunes conferències poden estar dins del programa d'aquest esveniment academic
Treballs Treballs diversos i Treball especial del curs amb presentació i exposició a classe a carrèc de grups de 4/5 alumnes.
Iguament hi haurá un treball individual sobre les conferències impartides
Resolució de problemes, exercicis Segons característiques de cada problemàtica explicades a classe
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada es realitzarà:
- Acordant dia i hora de la setmana amb el professor. La reunió es faria en el despatx 3.34
- Alguns dies, el professor informará previament que al finalitzar la classe hi hauran tutories voluntáries pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà: - Acordant dia i hora de la setmana amb el professor. La reunió es faria en el despatx 3.34 - Alguns dies, el professor informará previament que al finalitzar la classe hi hauran tutories voluntáries pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A12
B2
B4
B5
Conferències: Treball individual sobre les conferències impartides pels professionals. Els alumnes solament podran fer aquest treball sobre les conferències que han assistit. 0.40 punts=4%
Treballs
B4
B5
B8
Treballs: 36 % (3,60 punts). Equips de quatre o cinc alumnes (si no es diu el contrari). Els treballs seran:

o Fitxa d’equips i Desenvolupament de les temes teòrics: 1,75 punts.
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica: 1,85 punts:
”Brief i plantejament d’un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
3,6 punts=36%
Resolució de problemes, exercicis
B5
o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica. Al final del curs lectiu es farà un exèmen de RECUPERACIO pels alumnes que no han superat l'exàmens alliberadosr de matèria anteriors
5 punts=50%
Altres  

Apreciació cualitattiva individual del professor incloent assistència: 10 % (1 punt). En aquesta puntuació del professor basada en l'actitud pro-activa i de comportament de l'alumne en classe, inclou el control d'assistència a classe.Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). ELS ALUMNES QUE TINGUIN MES DE 10 FALTES SENSE JUSTIFICAR QUEDARAN AUTOMATICAMENT EXCLUITS DE L'AVALUACIÓ CONTINUADA

1 punt=10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

SEGONA CONVOCATÒRIA:

Els alumnes que NO aprovin o no facin total o parcialment () l'avaluació continuada hi hauran de presentar-se a la segona convocatòria amb el 100% del temari.

a.- Pels alumnes que no aprovin l'avaluació continuada pero que han fet una assistencia a clase del 80% hi haurá una única prova amb un pes del 70%. El 30% restant sortirá de la nota final de l'avaluació continuada.Si la prova/exàmen es superior a un 9 sobre 10 la nota final pot ser superior a la mitjana dels porcentatges establerts

b.- Igualment, els alumnes que NO facin total o parcialment l'avaluació continuada PER FALTES D'ASSISTÈNCIA, per presentar-se a la segona convocatòria hauran de fer prèviament un treball especial que definirà el professor.

Un cop presentar i aprovat aquest treball es podrà presentar l'alumne tant a la segona convocatòria.

Aquest treball tindrà un pes màxim del 30 % (3 punts de la nota final). El 70% (7 punts) restant consistirà en un examen escrit a realitzar amb tot el temari el dia estipulat.


Fonts d'informació

Bàsica

González Lobo, María Ángeles; Enrique Carrero (5a. edició). "Manual de planificación de medios". Madrid: ESIC . Lectura obligatòria.

Perlado Lamo de Espinosa, Marta (2006). Planificación de medios de comunicación de masas. Lectura obligatòria

Moliné, Marçal (2000). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cuadernos Cinco Días.

Pérez Latre, Francisco J (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Barcelona: Ariel.

Joaquin Sánches Herrera y Teresa Pintado Blanco. Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: Esic 2010

Enrique Bigné. "Promoción Comercial" Madrid. Esic 2003

Antón Álverez Ruis. "La magia del Planner" Esic 2012

Raquel Ayestarán, Celia rasgen y Ana Sebastián. "Planificación estratégica y gestión de la publicidad" Esic 2012

Antón Álvarez "La magia del planner" Esic 2012

PAPÍ GÁLVEZ, Natalia (2006): Investigación y Planificación de Medios Publicitarios: Cuaderno de Ejercicios. 1ª Edición. ISBN 84-611-3426-5  

PAPÍ GÁLVEZ, Natalia (2009): “El Plan de Medios. Principales respuestas a la eficacia publicitaria”, En Questiones Publicitarias. Revista Internacional de comunicación y Publicidad, 2009 (artículo)

FÜRST,  P. (2004): Planificación de medios: conceptos y funcionamiento de los medios, Ediciones la Montaña, Granada

FÜRST, P. (2004): Planificación de medios: Técnicas y procedimientos para la planificación, Ediciones la Montaña, Granada

FÜRST, P. (2005): Planificación de medios publicitarios (Cuaderno de ejercicios y autoevaluación), Grupo Stadel-Conzepto Comunicación Creativa    

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111
TÈCNIQUES DE MÀRQUETING I COMUNICACIÓ/12224113
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent