DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PLANIFICACIÓ DE MITJANS Codi 12224114
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RIBAL QUINTANA, AIDA
Adreça electrònica aida.ribal@urv.cat
Professors/es
RIBAL QUINTANA, AIDA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L’assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi del Grau amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l’exposició de l’assignatura, la qual cosa no vol dir que s’hagi d’ometre l’exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l’anàlisi de dades d’abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l’afany didàctic de l’assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Presenta una visió global i actual de la planificació de Mitjans
Analitza les característiques dels diferents mitjans de comunicació, convencionals i no convencionals
Coneix els diferents processos (compra, gestió, contacte amb el client, etc.) de l'estratègia i la planificació dels mitjans
Dissenya una campanya completa de planificació de mitjans
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a la Planificació de Mitjans 1.1.Mitjans Convencionals i NO Convencionals
1.2.La planificació i funcions del mitjans a Espanya (històrica)
1.3.La planificació de mitjans i el màrqueting
1.4.La planificació de mitjans avui.
1.5.Les Agències de Mitjans
1.6.Coneixements bàsics per poder planificar mitjans.
2.Paràmetres Bàsics de la Planificació 2.1. Producte/marca
2.2. Mercat
2.3. Publicitat
2.4. Oferta de mitjans
3.CONCEPTES BÀSICS 3.1. La població o univers
3.2. El target group i el target audience
3.3. Penetració de mitjans
3.4. Audiència
3.5. Perfil d’audiència
3.6. Audiència útil i coeficient d’afinitat
3.7. Rating i Rating Point
3.8. OTS
3.9. Audiència acumulada
3.10. Duplicació d’audiència (fórmula d’Agostini i posteriors)
3.11. Share o quota de pantalla (per a TV)
3.12. Impactes o contactes
3.13. Audiència Neta
3.14. Cobertura
3.15. Gross rating point ( GRP )
3.16. El C/RP i el CPM
3.17. Terminologia básica i conceptes d’Internet (visites, págines vistes, impresions, CTR,
CPC...)
3.18. L’avaluació
3.19. L’optimització
4.MITJANS PUBLICITARIS CONVENCIONALS 4.1. Definició i diferències entre Mitjà i Suport
4.2. Característiques dels mitjans:
4.2.1. Premsa diària
4.2.2. Revistes i suplements
4.2.3. Televisió. El zapping i anti-zapping. Les noves alternatives: el product placement, el bàrtering, les promocions, cortes exclusivos, patrocinis, etc.
4.2.4. Ràdio
4.2.5. Cinema
4.2.6. Mitjà exterior
4.2.7. Internet
5.LES FONTS D’INFORMACIÓ 5.1. L’EGM
5.2. L’OJD
5.3. Kantar Media
5.4. Infoadex
5.5. Documentació sobre tarifes i d’altres informacions sobre els suports:Guìa de Medios Digital, Mecos i altres informacions via digital
5.6. Galileo
5.7. Jerarquias
5.8. Geomex
5.9. ComScore

6.SISTEMÀTICA DE TREBALL 6.1. El briefing de mitjans i la definició d’objectius
6.2. Anàlisi de precedents
6.2.1.L’informe de la competència
6.2.2.La importància extraordinària de la creativitat publicitària
6.3. El contrabriefing
6.4. La definició d’objectius
6.5. Recomanació de mitjans
6.6. Recomanació de períodes d’activitat i intensitat de cada període
6.7. Selecció i recomanació de suports
6.8. Elaboració del calendari d’insercions o òptic estacional
6.9. Avaluació final abans de campanya
6.10. Negociació i compra
6.11. Seguiment del pla, comprovació i reparaments
6.12. L’avaluació final post-campanya
6.13. Anàlisis/seguiment competència
6.14. Sisitemes de remuneració de les Agències de Mitjans.
6.15. Descomptes i rappels.
6.16. Comisió agència i honoraris
DIGITAL - PPC
- SEO
- DISPLAY
- PAID SOCIAL

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A12
CT3
CT4
1 2 3
Sessió Magistral
CT4
20 60 80
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A12
CT3
CT4
2 8 10
Treballs
CT4
2 14 16
Resolució de problemes, exercicis
CT4
5 0 5
Atenció personalitzada
A12
30 6 36
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi del Grau amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l'exposició de l'assignatura, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'ometre l'exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l'anàlisi de dades d'abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l'afany didàctic de l'assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius,
L’assistència de l’alumnat a classe és obligatòria
Sessió Magistral Temari de l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius És important significar que, durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris i de l’activitat de Publicitat i rrpp.. Llur contingut serà matèria de Treball Especial individual puntuable. Aquestes conferències es faran a la tarda del dia i hora consensuat amb els conferenciants i la presència dels alumnes serà obligatòria i puntuable.
Treballs Treballs diversos i dos Treballs Especials del curs (Briefing i Planificació de MItjans de la Campany) amb presentació i exposició a classe a carrèc de grups de 4 alumnes aprox.
Igualment existirà un treball individual sobre les conferències impartides indicat anteriorment
Resolució de problemes, exercicis Segons característiques de cada problemàtica explicades a classe
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada i/o tutories individuals o en grups es realitzarà acordant dia i hora de la setmana amb el professor. La reunió es faria en el despatx 3.36

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada: - Acordant dia i hora de la setmana amb el professor. La reunió es faria en el despatx 3.36 - Alguns dies, el professor informará previament que al finalitzar la classe hi hauran tutories voluntáries pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A12
CT3
CT4

Valoració professor - Actitud: participació a classe, proactivitat, silenci, motivació, assistencia conferències
2 punt=20%
Treballs
CT4
Entrega i presentació de diversos treballs 3 punts=30%
Resolució de problemes, exercicis
CT4
Examen. Prova escrita avaluable per mostrar que s'han adquirit els coneixements necessaris per superar l'assignatura. 5 punts=50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si no se supera l'assignatura en la 1ra convocatòria, els estudiants s'hauran de presentar a la 2na convocatòria, una prova escrita avaluable per mostrar que s'han adquirit els coneixements necessaris per superar l'assignatura.

Tal com està indicat al Moodle i s'explica en la primera sessió assignatura, no hi ha opció de tornar a entregar els treballs, ni pujar nota. 
En la 2a convocatòria únicament es pot realitzar la prova escrita avaluable.

Fonts d'informació

Bàsica

www.infoadex.es

www.aimc.es

www.ojd.es

www.cuende.com

www.guisdelosmediosdigital.es

www.serviciomecos,com

www.lazonamedia.com

González Lobo, María Ángeles; Enrique Carrero (5a. edició). "Manual de planificación de medios". Madrid: ESIC . Lectura obligatòria.

Perlado Lamo de Espinosa, Marta (2006). Planificación de medios de comunicación de masas. Lectura obligatòria

Moliné, Marçal (2000). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cuadernos Cinco Días.

Pérez Latre, Francisco J (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Barcelona: Ariel.

Joaquin Sánches Herrera y Teresa Pintado Blanco. Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: Esic 2010

Enrique Bigné. "Promoción Comercial" Madrid. Esic 2003

Antón Álverez Ruis. "La magia del Planner" Esic 2012

Raquel Ayestarán, Celia rasgen y Ana Sebastián. "Planificación estratégica y gestión de la publicidad" Esic 2012

Antón Álvarez "La magia del planner" Esic 2012

PAPÍ GÁLVEZ, Natalia (2006): Investigación y Planificación de Medios Publicitarios: Cuaderno de Ejercicios. 1ª Edición. ISBN 84-611-3426-5  

PAPÍ GÁLVEZ, Natalia (2009): “El Plan de Medios. Principales respuestas a la eficacia publicitaria”, En Questiones Publicitarias. Revista Internacional de comunicación y Publicidad, 2009 (artículo)

FÜRST,  P. (2004): Planificación de medios: conceptos y funcionamiento de los medios, Ediciones la Montaña, Granada

FÜRST, P. (2004): Planificación de medios: Técnicas y procedimientos para la planificación, Ediciones la Montaña, Granada

FÜRST, P. (2005): Planificación de medios publicitarios (Cuaderno de ejercicios y autoevaluación), Grupo Stadel-Conzepto Comunicación Creativa    

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent