DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I IMATGE CORPORATIVA Codi 12224115
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPRIOTTI PERI, VICENTE-PAUL
Adreça electrònica paul.capriotti@urv.cat
giancarlo.saavedra@urv.cat
Professors/es
CAPRIOTTI PERI, VICENTE-PAUL
SAAVEDRA CHAU, GIANCARLO
Web
Descripció general i informació rellevant <p> La asignatura está orientada a conocer los fundamentos teóricos y prácticos de la Imagen Corporativa y de la Comunicación Corporativa.</p><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A18 Identificar, valorar, gestionar i protegir els actius intangibles de l’empresa o institució, afegint valor als seus productes i serveis i reforçant la seva reputació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A18 Coneix els conceptes i principis de la Imatge Corporativa
Coneix els aspectes lligats a la teoria i a la gestió de la Comunicació Corporativa
Analitza i avalua críticament campanyes de comunicació i imatge corporativa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. COMUNICACIÓN Y MARCA 1.1 Comunicación y Gestión de Marca
1.2 Perspectivas conceptuales de Marca

2. COMUNICACIÓN CORPORATIVA 2.1 La Campaña de Comunicación: aspectos básicos
2.2 Análisis de Situación
2.3 Dirección Central
2.4 Planificación
2.5 Ejecución
2.6 Evaluación
2.7 Plan de Campaña


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A18
5 0 5
Sessió Magistral
A18
CT3
30 5 35
Treballs
A18
CT3
CT4
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A18
CT3
CT4
10 60 70
Atenció personalitzada
A18
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura y del sistema de evaluación. Organización de grupos de trabajo y coordinación de actividades.
Sessió Magistral Las clases teóricas consistirán en la explicación teórica de los conceptos, ideas y procesos vinculados a la imagen y la comunicación corporativa.
Treballs Se realizarán diversos Ejercicios Prácticos para aplicar uno o varios conceptos tratados en las clases teóricas.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se realizarán diversos Ejercicios Prácticos en clase para aplicar uno o varios conceptos tratados en las clases teóricas
Atenció personalitzada Se realizarán tutorías para hacer un seguimiento de los ejercicios prácticos a realizar en la asignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Se realizarán tutorías para guiar a los estudiantes en la realización de las diferentes actividades de la asignatura. 

Se deberá solicitar tutoría al profesor por email (paul.capriotti@urv.cat).
 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A18
CT3
Se realizarán exámenes tipo test sobre todos los contenidos de la asignatura. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A18
CT3
CT4
Se realizarán exámenes tipo test sobre los contenidos teóricos y conceptuales de la asignatura. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1º Convocatoria: Evaluación Continuada. La evaluación continuada implica la evaluación permanente durante todo el curso: la parte "teórica" y la parte "práctica". La nota final será la media ponderada de las 2 partes.

a) Parte Teórica: 20% de la nota final. Habrá 1 ó 2 exámenes tipo test. Si se suspenden los exámenes, se irá a 2º convocatoria (evaluación final). Los exámenes teóricos son individuales. Se deberán aprobar todos los exámenes tipo test para hacer la nota media de la asignatura.

b) Parte Práctica: 80% de la nota final. Habrá 4 o 5 Ejercicios Prácticos. Son obligatorios y se deben aprobar todos los Ejercicios Prácticos. Si no se aprueban los Ejercicios Prácticos, se irá a la 2º convocatoria (evaluación final). Los ejercicios prácticos son grupales. Las recuperaciones de los Ejercicios Prácticos son individuales. Se deberán aprobar todos los ejercicios prácticos para hacer la nota media de la asignatura.

2º Convocatoria. Evaluación Final. La Evaluación Final de la asignatura consistirá en un Examen Teórico (50%) y un Ejercicio Práctico (50%) sobre los contenidos de la asignatura.

TODA LA INFORMACIÓN SOBRE LA EVALUACIÓN ESTARÁ DISPONIBLE EN EL MOODLE DE LA ASIGNATURA. LA NO REALIZACIÓN DE EVALUACIÓN CONTINUADA NO EXIME A LOS ALUMNOS DE HACER UN SEGUIMIENTO (AL MENOS SEMANAL) DE LA ASIGNATURA EN EL MOODLE, YA QUE TODA LA INFORMACIÓN Y DETALLES SOBRE LA EVALUACIÓN QUE ESTÉN COLGADOS EN EL MOODLE, EL PROFESOR LOS DARÁ POR CONOCIDOS POR PARTE DE TODOS LOS ALUMNOS MATRICULADOS EN LA ASIGNATURA.


Fonts d'informació

Bàsica

Capriotti, Paul: DircomMAP. Dirección Estratégica de Comunicación. Bidireccional: Barcelona, 2021 (disponible online en www.dircommap.com)

Complementària

Aaker, David: Gestión del Valor de la Marca, Díaz de Santos, Madrid, 1991.

Aaker, David: Construir Marcas Poderosas, Gestión 2000, Barcelona, 1996.

Aaker, David: Liderazgo de Marca, Deusto, Bilbao, 2002.

Albrecht, Karl: La Misión de la Empresa, Paidós, Barcelona, 1996.

Arnold, David: Como gestionar una marca, Parramón, Barcelona, 1994.

Capriotti, Paul: La Imagen de Empresa, El Ateneo, Barcelona, 1992. (disponible online en www.bidireccional.net)

Capriotti, Paul: Planificación Estratégica de la Imagen Corporativa, Ariel, Barcelona, 1999 (disponible online en www.bidireccional.net)

Cerviño, Julio: Marcas Internacionales, Pirámide, Madrid, 2002.

Chaves, Norberto: La Imagen Corporativa, Gustavo Gili, Barcelona, 1988.

Collins, James y Porras, Jerry: Empresas que perduran, Norma, Bogotá, 1995.

Davis, Jeff: La Marca, Prentice Hall, México, 2002.

Dowling, Grahame: Corporate Reputations, Kogan Page, Londres, 1994

Harvard Business Review: Gestión de marcas, Deusto, Bilbao, 2000.

Iacobucci, Dawn: Marketing según Kellogg, Vergara, Buenos Aires, 2002.

Ind, Nicholas: La Imagen Corporativa, Díaz de Santos, Madrid, 1992.

Kapferer, J. : La marca, capital de la empresa, Deusto, Bilbao, 1992.

Kapferer, J. y Thoenig, J.: La Marca, McGraw-Hill, Madrid, 1991.

Mc Kenna, Regis: Marketing de Relaciones, Paidós, Barcelona, 1991

Olins, Wally: Identidad Corporativa, Celeste, Madrid, 1991.

Regouby, Christian: La Comunicación Global, Gestión 2000, Barcelona, 1989.

Ries, Al y Ries,  Laura: 22 leyes inmutables de la marca, McGraw-Hill, Madrid, 2000.

Ries, Al y Trout,  Jack: Posicionamiento. Edición Revisada, McGraw-Hill, Madrid, 1989.

Sanz de la Tajada, Luis: Integración de la Identidad y de la Imagen de la Empresa, ESIC, Madrid, 1994.

Sanz de la Tajada, Luis: Auditoría de la Imagen de Empresa, Síntesis, Madrid, 1996.

Semprini, Andrea: El marketing de la marca, Paidós, Barcelona, 1995.

Trout, Jack: Grandes marcas, grandes dificultades, McGraw-Hill, Madrid, 2001.

Trout, Jack y Rivkin, Steve: El nuevo Posicionamiento, McGraw-Hill, Madrid, 1996.

Van Riel, Cees: Comunicación Corporativa, Prentice-Hall, Barcelona, 1997.

Villafañe, Justo: Imagen Positiva, Pirámide, Madrid, 1998.

Weil, Pascale: La Comunicación Global, Paidós, Barcelona, 1990.

 

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PLANIFICACIÓ DE MITJANS/12224114
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111
TÈCNIQUES DE MÀRQUETING I COMUNICACIÓ/12224113
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12224004
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12224102
DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA/12224107
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent