DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES Codi 12224116
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Adreça electrònica ramon.vidiella@urv.cat
Professors/es
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant "Direcció de comptes en publicitat i relacions públiques" és una assignatura que entra a una de les dues vessants més importants de la professió: la de la gestió i direcció dels clients anunciants. A més a més de les importants atribucions professionals dels creatius, a una empresa de comunicació avui té la mateixa consideració la tasca que desenvolupen aquelles persones que gestionen els clients: un factor essencial per a una agència de publicitat o RRPP ja que sense clients no tindrien sentit aquestes empreses. L'assignatura doncs fa un recorregut teòric i pràctic pels principals aspectes de gestió de comptes, tant des d'un punt de vista intern (el de l'empresa de comunicació) com des d'un punt de vista extern (el del client anunciant). I tot això, contextualitzant-ho amb el complex entorn que envolta avui els mercats i que està provocant canvis en el perfil professional de la gestió de comptes en publicitat i RRPP.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A17 Exercir com a professionals que s’encarreguen de l’atenció al client de l’agència, assistint el client de manera contínua abans, durant i després de la realització de les accions de comunicació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A17 Coneix el funcionament i les dinàmiques de treball dels departaments de comptes, tant en les agències de publicitat com de relacions públiques
Aprèn els processos i tècniques necessàries per a una correcta gestió de comptes
Practica els mètodes de treball propis d'un departament de comptes, tant en les agències de publicitat com de relacions públiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
1.- EL SECTOR PROFESSIONAL DE LA COMUNICACIÓ AVUI: EL PUNT DE PARTIDA 1.1.- La complexitat del mercat actual.
1.2.- De les agències de publicitat o relacions públiques a la preponderància del projecte de comunicació.
1.3.- L'estructura de l'actual mercat professional de la comunicació.
1.4.- El nou mercat 2.0: un altre model d'activitat professional.
2.- EMPRESA i MERCAT: ELS CONDICIONANTS DELS CLIENTS PER ALS QUALS TREBALLEM. 2.1- Empresa i funció comercial: el nostre context.
2.2.- Finalitats i limitacions de l'empresa: com afecta al servei professional?
2.3.- Tipologies d'empreses: on encaixa el teu client?.
2.4.- El mercat i les seves tipologies: el gran determinant de les empreses clients/anunciants.
3.- L'EMPRESA PROFESSIONAL DE COMUNICACIÓ: ASPECTES CLAU DE L'ACTIVITAT 3.1.- El posicionament de la companyia: què venem?
3.2.- Les diferents realitats de client.
3.3.- El Product Manager: l'interlocutor del client.
3.4.- Organització interna a una empresa de comunicació: diferents opcions.
3.5.- Executius de comptes, Project Manager, Customer Manager: diferents noms, mateixes responsabilitats.
4.- L'EXECUTIU DE COMPTES / PROJECT MANAGER (PM)/ CUSTOMER MANAGER (CM): ASPECTES BÀSICS DE LA SEVA FUNCIÓ PROFESSIONAL. 4.1.- El principi professional universal i la responsabilitat de la direcció de comptes.
4.2.- El procés bàsic de producció d'un projecte.
4.3.- L'enfoc de màrqueting: coneix el teu client, domina el seu mercat.
4.4.- De la visió global (360º) a la delegació de funcions: solventem problemes, volen resultats.
4.5.- Planificació, planificació i més planificació.
4.6.- La doble gestió comercial: cap enfora i cap endins.
4.7.- La doble gestió financera.
4.8.- La doble gestió del temps.
4.9.- Les relacions internes amb altres departaments: lideratge i direcció.
4.10.- Convicció i apassionament.
5.- ELEMENTS OPERATIUS PER A LA GESTIÓ EFICAÇ DE L'EXECUTIU DE COMPTES / PM / CM. 5.1.- Les principals tasques que desenvolupa.
5.2.- El briefing i el contrabriefing.
5.3.- El budget del client.
5.4.- Les fitxes de costos i els pressupostos: control, rigor i eina comercial.
5.5.- Els rapports de projectes i les reunions internes.
5.6.- Les reunions amb els clients: planing de treball, coordinació precisa, actes, àrees de clients al web,...
5.7.- Els diagrames de GANTT i els responsables de les tasques: full de ruta.
5.8.- Els avantprojectes: la preparació i venda per a un nou projecte / client.
5.9.- Maquetes, reels, html's, projeccions,...: les presentacions creatives.
5.10.- L'exposició oral: el rigor de la comunicació verbal i no verbal.
5.11.- El telèfon i l'e-mail: un ús adequat.
5.12.- Seguiment constant i documents sempre per escrit.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C3
2 1 3
Sessió Magistral
B5
B10
C3
40 40 80
Resolució de problemes, exercicis
B5
7 4 11
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B5
C3
7 4 11
Atenció personalitzada
B10
C3
4 4 8
 
Proves objectives de tipus test
C3
2 2 4
Proves de desenvolupament
B5
B10
C3
1 11 12
Proves pràctiques
B5
B10
C3
1 20 21
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa i funcionament de l'assignatura. Introducció general als blocs temàtics que tractarem durant el quadrimestre, així com a les diferents proves d'avaluació.
Sessió Magistral La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa. Del temes exposats a classe els alumnes han d'entregar un esquema amb un resum del que s'ha explicat a classe, així com alguna ampliació de continguts referenciada. Aquests treballs s'han de fer en grups, màxim de dues persones, que prèviament organitzarem.
Resolució de problemes, exercicis A cada sessió lectiva del curs, s'explicarà breument (15 minuts) un element de gestió per al desenvolupament professional operatiu de l'executiu de comptes - Project Manager- o Customer Manager. Un cop explicat, els alumnes hauran d'aplicar-lo a un altre cas que es presentarà a classe. Aquest treball es fa en grup (els de 2 persones màxim, que són sempre els mateixos grups per a totes les activitats) i aleatòriament un grup el presentarà oralment a l'aula en aquell mateix moment.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Al llarg del curs el professor presentarà en detall diferents casos professionals relatius a la realització i producció de diferents campanyes (de publicitat, de relacions públiques o de comunicació en general). D'aquestes experiències se'n farà un debat posterior i servirà com a guia per a les proves pràctiques dels alumnes.
Atenció personalitzada En acabar cada sessió magistral, es deixen 10-15 minuts per atendre públicament els dubtes de tot els alumnes: de les qüestions d'un n'aprenem tots.

Atenció personalitzada
Descripció
Al final de cada sessió teòrica, acostumem a dedicar uns 10-15 minuts a resoldre els dubtes que tinguin els alumnes sobre el tema presentat o, en tot cas, a comentar les opinions que ells considerin oportunes tant sobre un tema com sobre un cas exposat a classe. Lògicament també disposem de les hores de tutoria per tal que, aquells alumnes que ho sol.licitin, rebin sessions personals al despatx del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
C3
A final de curs hi haurà un EXAMEN TEÒRIC relatiu als continguts generals de l'assignatura. L'examen serà una prova objectiva amb preguntes de redacció curta o similar.
Aquesta prova és obligatòria per a tots els alumnes. S'ha d'aprovar amb un mínim de 5 per fer mitja amb les altres proves.
30%
Proves de desenvolupament
B5
B10
C3
SÍNTESIS TEMÀTIQUES.
De cada tema exposat, i en grups de dues persones, els alumnes han de fer un document escrit que inclogui un esquema conceptual dels continguts de cada tema, un resum del seu conjunt i algun contingut addicional referenciat.

Aquesta prova és obligatòria per a tots els alumnes i cal fer totes les ST de tots els temes exposats a classe. Per fer mitja amb la resta de proves de l'avaluació continuada cal presentar doncs totes les ST i que la mitja d'elles doni un mínim de 5. Si no es presenta 1 ST, la prova no queda superada i per tant no es pot fer mitja amb la resta de notes de l'avaluació continuada.

30%
Proves pràctiques
B5
B10
C3
RECENSIÓ.
Del llibre que el professor escolleixi els alumnes han de fer una recensió individualment.

Aquesta recensió ha de posar en relació els continguts del llibre amb els coneixements teòrics i pràctics adquirits a classe, i amb altres lectures facilitades pel professor al llarg del curs.

La recensió és obligatòria i cal superar-la amb un mínim de 5 per poder fer mitja amb la resta de notes de l'avaluació continuada.
30%
Altres  

ASSISTÈNCIA. L'assistència a classe és obligatòria en un 80% i per tant també es valora a l'avaluació continuada dels alumnes. Si un alumne no assisteix al 80% de les classes, i no presenta un document escrit que en certifiqui exactament les raons, no aprovarà l'assignatura.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura Direcció de comptes en Publicitat i Relacions Públiques només es cursa sota una avaluació continuada del global d'activitats que els alumnes desenvolupen durant el quadrimestre. En principi, doncs, no es planteja la possibilitat de cursar l'assigantura d'una altra manera que no sigui sota l'avaluació continuada. Si hi ha qualsevol alumne/a que no pugui cursar l'assignatura sota l'avaluació continuada ha de parlar amb el professor per comunicar-li la seva situació abans del 2 de març de 2017. És a dir, abans del 2 de març el professor ha de saber si hi ha alumnes que es troben en aquesta situació. Per comunicar-li això al professor o bé es parla amb ell un dels dies de classe de les tres primeres setmanes del curs, o bé se li envia un e-mail. Un cop notificat això, el professor quedarà personalment amb els alumnes un altre dia per tal de certificar-ne les causes de cada cas i, aleshores, mirar de trobar si hi ha una solució alternativa. ES FONAMENTAL DONCS, EN AQUESTS CASOS, HAVER PARLAT AMB EL PROFESSOR -personalment o via e-mail- ABANS DEL 2 DE MARÇ DE 2017. Un cop passat aquest plaç del 2 de març de 2017, i si els alumnes afectats no s'han posat en contacte personal amb el professor, no es podrà contemplar cap altre solució d'avaluació de l'assignatura que no sigui l'avaluació continuada.


MOLT IMPORTANT. Els alumnes que tinguin presentades i superades totes les proves desenvolupades al llarg del curs, se li comunica la seva nota final mitja a l'AVALUACIÓ CONTINUADA que serà d'APROVAT cap amunt. Els alumnes que NO hagin presentat o ni superat totes les proves desenvolupades durant el curs, tindran una nota d'AVALUACIO CONTINUADA de SUSPENS. ARA BÉ, tots els alumnes que no superin o no presentin les diferents proves de l'avaluació continuada han de saber que se li guarden fins a la segona convocatòria les notes de les proves que SÍ han presentat i superat. A la segona convocatòria o bé es presenten a l'examen teòric un altre cop -si és aquesta la prova que no han superat- o bé presenten les proves que no han superat o que estan pendents d'entregar (SÍNTESIS TEMÀTIQUES pendents o mal elaborades, RECENSIÓ pendent, etc...). Aleshores, amb les proves fetes de la SEGONA CONVOCATÒRIA més les notes que se li han guardat de l'AVALUACIÓ CONTINUADA se li fa la mitja final i aquesta serà la nota de SEGONA CONVOCATÒRIA.

MOLT IMPORTANT: en qualsevol cas, cal recordar que per poder fer la mitja de totes les proves de l'avaluació sempre s'ha d'haver superat l'examen teòric amb un mínim de 5. En cas de no superar aquesta prova, i sí tota la resta, l'assignatura no queda aprovada i els alumnes han de tornar a fer l'examen teòric fins aprovar-lo. Les notes de la resta de treballs se li guarden.


Fonts d'informació

Bàsica Isabel Solanas García y Joan Sabaté López., Dirección de cuentas. Gestión y planificación de cuentas en publicidad, Editorial UOC, Barcelona., Maig 2008
Pablo Median Aguerrebere & Ignasi Ferrer Lorenzo, Dirección empresarial para publicitarios, Editorial Dykinson, S.L., Madrid, 2014
Mariano Castellblanque, Perfiles profesionales de publicidad y ámbitos afines, Editorial UOC, Barcelona 2006
J.L. Arceo Vacas, Las relaciones públicas en España, Editorial McGraw-Hill, Madrid, 2004
Jorge David Fernández Gómez (coordinador), Aproximación a la estructura de la publicidad. Desarrollo y funciones de la actividad publicitaria., Comunicación Social. Ediciones y publicaciones, Sevilla 2005
V.V.A.A., Dirección de comunicación empresarial e institucional, Ediciones Gestión 2000, S.A., Barcelona, Barcelona, 2001
Fernando Martin Martin, Comunicación empresarial e institucional, Editorial Universitas,S.A., Madrid, 4a Edició, 2006
IV Cicle Taules rodones, "Els dijous de la comunicació". Relacions agències / clients en el segle XXI, Col.legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, 2006
Juan Manuel Mazo, Estructuras de comunicación por objetivos. Estructuras publicitarias y de Relaciones Públicas., Editorial Ariel, S.A, Barcelona., Setembre 1994

Websites.

http://www.interbrand.com 

http://www.marketingnews.es 

http://www.anuncios.com/ 

http://www.fecemd.org/ 

http://www.aecem.org/ 

http://www.puromarketing.com 

http://www.colpublirp.com/ 

http://www.publitarifas.com 

http://www.associaciopublicitat.com 

http://www.aeap.es 

http://www.agenciasdemedios.com 

http://www.alimarket.es 

http://www.ojd.es 

http://www.aimc.es 

http://es.nielsen.com 

http://www.sofresam.com/ 

http://www.idescat.cat/ 

http://www.ine.es/ 

http://www.estrategias.com 

http://www.anunciantes.com/ 

http://www.marketingdirecto.com 

http://mktonlineinternet.blogspot.com 

http://www.infoadex.es 

http://www.fundacc.org/ 

http://www.autocontrol.es/ 

http://www.revistamercado.com 

http://www.moline-consulting.com

...

Complementària Thomas C. O'Guinn, Chris T. Allen y Richard J. Semenik, Publicidad y comunicación integral de marca, Internationat Thomson Editores, S.A., 3a edició, 2004
Raúl Eguizábal Maza, Historia de la publicidad., Editorila Eresma & Celeste Ediciones, Madrid, 1998
Joaquín Lorente, Piensa, es gratis, Editorial Planeta, Barcelona, 2009
Jeff Swystun, El glosario de las marcas., LID editorial, Madrid, 2008
José Daniel Barquero Cabrero y Mario Barquero Cabrero, El libro de oro de las relaciones públicas., Ediciones Gestión 2000, S.A., Barcelona, Barcelona, 1996
TERMCAT, Diccionari d'economia i empresa., Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 2000
TERMCAT, Diccionari de comunicació empresarial. Publicitat, relacions públiques i màrqueting., Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 1999
Jose Daniel Barquero, Carlos Rodríguez de Llauder, Fernando Huertas y Mario Barquero., Marketing de clientes, McGraw-Hill. Interamericana de España, S.A.U, Madrid, 2003
Luis Bassat, El libro rojo de la publicidad, Ediciones Folio, S.A., Barcelona, 5a edició, febrer 1994
Eduardo Liria, Las relaciones anunciante-agencia, Ed.Folio, Barcelona, 1994
Rick Brinkman y Rick Kirschner, Amarás a tus clientes, Ediciones Urano, S.A., Empresa Activa, Barcelona, 2006
Claude C.Hopkins, Mi vida en publicidad, Editorial Eresma, Madrid, 1980
Eliza Williams, La nueva publicidad. Las mejores campañas., Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 2010
Frédéric Beigbeder, 13'99 euros, Edicions La campana, Barcelona, 2001
John A.Byrne, John Sculley, De Pepsi a Apple, Ediciones B, S.A. Barcelona, 1990

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DRET DE LA COMUNICACIÓ/12224109
PLANIFICACIÓ DE MITJANS/12224114

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12224111
TÈCNIQUES DE MÀRQUETING I COMUNICACIÓ/12224113
 
Altres comentaris
L'assignatura participa d'una visió realment global però que, sense cap mena de dubte, serveix per aplicar després a disciplines professionals més concretes: el màrqueting directe, el màrqueting on line, etc... Moltes d'aquestes disciplines, probablement, representaran el gruix de les assignatures optatives de 4rt. Per altra banda, l'assignatura és molt pràctica i per tant els coneixements reals d'un professor en actiu (acumula experiències des de 1989 fins avui) són molt il·lustratius. D'aquí la importància de l'assistència a classe.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent