DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) EXPRESSIÓ CORPORAL I COMUNICACIÓ NO VERBAL Codi 12224204
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GRAU ELIAS, JOSEP ORIOL
Adreça electrònica joseporiol.grau@urv.cat
Professors/es
GRAU ELIAS, JOSEP ORIOL
Web http://joseporiol.grau@urv.cat
Descripció general i informació rellevant La Comunicació no verbal és el conjunt de conductes relacionals no lingüístiques dels individus entre ells i el seu entorn. És tot allò que sense ser estrictament verbal, emet informació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Elaborar missatges orals i escrits de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a la comunicació publicitària i de les relacions públiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Pren consciència de la importància de la dimensió no verbal en l’eficàcia de la comunicació interpersonal i mediada de caràcter audiovisual.
Es familiaritza amb els conceptes bàsics de l’anàlisi de la comunicació no verbal
Domina les tècniques bàsiques d’autocontrol dels aspectes no verbals del propi discurs
Aconsegueix una adequada correspondència i sintonia entre les dimensions verbals i no verbals de la comunicació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Comunicació no verbal: conceptes bàsics i dimensió social.
2. Proxèmica (pública, social, personal i íntima) i Cronèmica.
3. El tacte i el contacte (Aspectes físics: químic, dèrmic i tèrmic).
4. Cinèsica: Gestualitat (categories del gest, codificació i diferencies culturals)
5. Cinèsica: Expressió facial (la mirada, el somriure, el rostre). La màscara.
6. Cinèsica: Expressió corporal (moviment, postures, tensió/relaxació muscular, equilibri)
7. Elements paralingüístics: la veu (projecció, to, intensitat, timbre), la claredat, la velocitat, les pauses, els silencis, l’èmfasi, la fluidesa, la respiració, sons emocionals i fisiològics, vacil·lacions, sons paralèxics.
8. Els adaptadors
9. Aparença personal: el vestuari, el llenguatge dels complements, la higiene, l’estilisme i el color.
10.Urbanitat, conducta protocolària.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
5 10 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
10 15 25
Simulació
A4
B11
10 15 25
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
10 10 20
Presentacions / exposicions
A4
B11
10 5 15
Atenció personalitzada
A4
10 0 10
 
Proves pràctiques
A4
B11
20 20 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Proporcionar als alumnes els coneixements teòrics necessaris per a una adequada utilització de la comunicació no verbal.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'execució d'exercicis pràctics comuns permetran l'entrenament i el coneixement dels propis recursos personals.
Simulació Interpretar el paper de venedor d'un producte, inventat pel propi alumne, amb posterior debat per part de la resta de companys.
Interpretar el portanveu d'una institució, comunicant nota de premsa i posterior torn de preguntes per part de la resta de companys.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Escenificar un debat, amb moderador, dos bàndols i un grup d'observadors que analitzaran posteriorment la comunicació no verbal dels ponents i les seves habilitats comunicatives.
Presentacions / exposicions Una presentació de tema lliure, entre 3 i 5 minuts, en un espai fora de l'aula (en un teatre o a la sala de graus de la facultat), amb entrada oberta al públic en general.
Atenció personalitzada L'execució d'exercicis pràctics individuals, o en grup, permetran l'anàlisi i la crítica personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
L'execució dels exercicis pràctics individuals permetran l'anàlisi i la crítica personalitzada, ja sigui de forma presencial com a través del Moodle o qualsevol altre mitjà electrònic. L'horari per l'atenció personalitzada presencial serà després de la classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Simulació
A4
B11
Una prova de presentació pública d'un producte i posterior debat.
Representar el portanveu d'una institució, amb comunicat de premsa i posterior debat.
10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
Participació d'un debat públic, a l'aula, defensant la pròpia postura. 5%
Presentacions / exposicions
A4
B11
Una presentació individual al final del semestre, de tema lliure, entre els 3 i els 5 minuts.
Es realitzarà en un espai fora de l'aula, amb públic general, i d'entrada lliure.
30%
Proves pràctiques
A4
B11
Lectura pública on s'avaluarà projecció de veu i vocalització. 5%
Altres  

Exàmen teòric amb visualització d'imatges, a fí d'avaluar la capacitat d'observació i d'anàlisi de la comunicació no verbal. Està permesa la utilització d'apunts i material escrit per aquesta prova individual.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria per superar les proves pendents d'aprovar, ja que es guarden les notes de les proves aprovades en 1a. convocatòria.

El % serà el corresponent a les proves pendents que se superin, i que se sumarà a les proves aprovades anteriorment.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia

-LORENZO GARCIA, José. Comunicación no verbal. Periodismo y medios audiovisuales. Editorial Universitas, S.A. Madrid. 2000.

-FORNER Àngel Comunicació no verbal.. Barcelona. Ed. Graó de Serveis Pedagògics.1987.

-TURCHET,Philippe. El llenguatge del cos. Lleida. Pagès Editors. 2006.

-FAST,Julius. El lenguaje del cuerpo. Barcelona. Editorial Kairos.1971.

-SERRANO, Sebastià. Signes, llengua i cultura. Barcelona. Edicions 62. 2001.

-SERRANO, Sebastià. El regal de la comunicació. Barcelona. Ara llibres, S.L. 2003.

-DAVIS, Flora. La comunicación no verbal. Madrid. Alianza Editorial. 1976.

-BALANDIER, Georges. El poder en escenas. Barcelona. Editorial Paidós. 1994.

-COHEN, David. El lenguaje corporal en las relaciones. Barcelona. Editorial Hispano Europea. 2002.

-COLL, GELABERT I MARTINELL. Diccionario de gestos con sus giros más usuales. Madrid. Edelsa, Grupo Didascalia, S.A. 1990.

-FÀBREGAS, Josep. El arte de leer el rostro. Barcelona. Ed. Martinez Roca. 1993.

- BITTI CORTESI, Ricci. Comportamiento no verbal y comunicación . Madrid. Ed. Gustavo Gili. 1980.

-BERGER, Erika. El lenguaje erótico del cuerpo. Barcelona. Ediciones Elfos. 1990.

-GEDDES & GROSSET. El lenguaje del cuerpo. Barcelona. Ed. Robin Book. 1996.

-GUIX, Xavier. Ni m’explico, ni m’entens. Barcelona. Grup Editoral Norma. 2006.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12224102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12224102

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12224102
 
Altres comentaris
És recomanable la pràctica de parlar en públic.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent