Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Elaborar missatges orals i escrits de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a la comunicació publicitària i de les relacions públiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B11 |
Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Pren consciència de la importància de la dimensió no verbal en l’eficàcia de la comunicació interpersonal i mediada de caràcter audiovisual.
Es familiaritza amb els conceptes bàsics de l’anàlisi de la comunicació no verbal
Domina les tècniques bàsiques d’autocontrol dels aspectes no verbals del propi discurs
Aconsegueix una adequada correspondència i sintonia entre les dimensions verbals i no verbals de la comunicació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B11 |
Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Comunicació no verbal: conceptes bàsics i dimensió social.
2. Proxèmica (pública, social, personal i íntima) i Cronèmica.
3. El tacte i el contacte (Aspectes físics: químic, dèrmic i tèrmic).
4. Cinèsica: Gestualitat (categories del gest, codificació i diferencies culturals)
5. Cinèsica: Expressió facial (la mirada, el somriure, el rostre). La màscara.
6. Cinèsica: Expressió corporal (moviment, postures, tensió/relaxació muscular, equilibri)
7. Elements paralingüístics: la veu (projecció, to, intensitat, timbre), la claredat, la velocitat, les pauses, els silencis, l’èmfasi, la fluidesa, la respiració, sons emocionals i fisiològics, vacil·lacions, sons paralèxics.
8. Els adaptadors
9. Aparença personal: el vestuari, el llenguatge dels complements, la higiene, l’estilisme i el color.
10.Urbanitat, conducta protocolària.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
10 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Simulació |
|
10 |
15 |
25 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
10 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
5 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves pràctiques |
|
20 |
20 |
40 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Proporcionar als alumnes els coneixements teòrics necessaris per a una adequada utilització de la comunicació no verbal. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'execució d'exercicis pràctics comuns permetran l'entrenament i el coneixement dels propis recursos personals. |
Simulació |
Interpretar el paper de venedor d'un producte, inventat pel propi alumne, amb posterior debat per part de la resta de companys.
Interpretar el portanveu d'una institució, comunicant nota de premsa i posterior torn de preguntes per part de la resta de companys. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Escenificar un debat, amb moderador, dos bàndols i un grup d'observadors que analitzaran posteriorment la comunicació no verbal dels ponents i les seves habilitats comunicatives. |
Presentacions / exposicions |
Una presentació de tema lliure, entre 3 i 5 minuts, en un espai fora de l'aula (en un teatre o a la sala de graus de la facultat), amb entrada oberta al públic en general. |
Atenció personalitzada |
L'execució d'exercicis pràctics individuals, o en grup, permetran l'anàlisi i la crítica personalitzada. |
Descripció |
L'execució dels exercicis pràctics individuals permetran l'anàlisi i la crítica personalitzada, ja sigui de forma presencial com a través del Moodle o qualsevol altre mitjà electrònic.
L'horari per l'atenció personalitzada presencial serà després de la classe. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Simulació |
|
Una prova de presentació pública d'un producte i posterior debat.
Representar el portanveu d'una institució, amb comunicat de premsa i posterior debat. |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Participació d'un debat públic, a l'aula, defensant la pròpia postura. |
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Una presentació individual al final del semestre, de tema lliure, entre els 3 i els 5 minuts.
Es realitzarà en un espai fora de l'aula, amb públic general, i d'entrada lliure. |
30% |
Proves pràctiques |
|
Lectura pública on s'avaluarà projecció de veu i vocalització. |
5% |
Altres |
|
Exàmen teòric amb visualització d'imatges, a fí d'avaluar la capacitat d'observació i d'anàlisi de la comunicació no verbal. Està permesa la utilització d'apunts i material escrit per aquesta prova individual. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria per superar les proves pendents d'aprovar, ja que es guarden les notes de les proves aprovades en 1a. convocatòria. El % serà el corresponent a les proves pendents que se superin, i que se sumarà a les proves aprovades anteriorment. |
Bàsica |
|
Bibliografia -LORENZO GARCIA, José. Comunicación no verbal.
Periodismo y medios audiovisuales. Editorial
Universitas, S.A. Madrid. 2000. -FORNER Àngel Comunicació no verbal.. Barcelona. Ed. Graó de Serveis Pedagògics.1987. -TURCHET,Philippe. El
llenguatge del cos. Lleida. Pagès
Editors. 2006. -FAST,Julius. El lenguaje del cuerpo. Barcelona. Editorial Kairos.1971. -SERRANO, Sebastià. Signes, llengua i cultura. Barcelona. Edicions 62. 2001. -SERRANO, Sebastià. El regal de la comunicació.
Barcelona. Ara llibres, S.L. 2003. -DAVIS, Flora. La comunicación no verbal. Madrid. Alianza Editorial. 1976. -BALANDIER, Georges. El
poder en escenas. Barcelona.
Editorial Paidós. 1994. -COHEN, David. El lenguaje
corporal en las relaciones. Barcelona.
Editorial Hispano Europea. 2002. -COLL, GELABERT I MARTINELL.
Diccionario de gestos con sus giros más usuales. Madrid. Edelsa, Grupo Didascalia, S.A. 1990. -FÀBREGAS, Josep. El arte
de leer el rostro. Barcelona. Ed.
Martinez Roca. 1993. - BITTI CORTESI, Ricci.
Comportamiento no verbal y comunicación
. Madrid. Ed. Gustavo Gili. 1980. -BERGER, Erika. El
lenguaje erótico del cuerpo. Barcelona.
Ediciones Elfos. 1990. -GEDDES & GROSSET. El
lenguaje del cuerpo. Barcelona. Ed.
Robin Book. 1996. -GUIX, Xavier. Ni m’explico, ni m’entens. Barcelona. Grup Editoral Norma. 2006. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12224102 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007 | COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12224102 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007 | COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12224102 |
|
|
Altres comentaris |
És recomanable la pràctica de parlar en públic. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|