DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) GLOBALITZACIÓ, CULTURA I SOCIETAT Codi 12224206
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquest curs es realitza en anglès i té un to reflexiu. El curs està enfocat als debats actuals sobre la globalització i els seus impactes culturals i socials. L’assignatura proposa una aproximació teòrica a conceptes com el ‘xoc de civilitzacions’, ‘la societat líquida’, ‘la postmodernitat’, ‘el postnacionalisme’, ‘la cultura de consum’, o el ‘cosmopolitisme’. Els estudiants desenvolupen els seus avenços sobre lectures i l’anàlisi cultural (cinema i mitjans) amb un domini sobre aquests conceptes i una llista d’autors. Els estudiants apliquen aquest coneixement sobre un ventall d’assajos a produir (escrits i audiovisuals).Aquesta és una assignatura especialment dirigida als estudiants que tinguin objectius d’investigació en els camps de la cultura i els mitjans, en un entorn internacional. L’anglès és la llengua habitual per a les comunicacions, els lliuraments d’activitats, pràctiques i contribucions a classe. Així, s’espera un bon domini de l’anglès (B2-C1) per a poder seguir el curs. El curs també pressuposa habilitats per a la producció de mitjans, incloent fotografia i edició de vídeo curt. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix la capacitat d'analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
S'introdueix en els conceptes sociològics per explicar la realitat social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Un món globalitzat 1.1. Un xoc de civilitzacions?
1.2. Multiculturalitat, concepte i crítica.
1.3. Societats plurals i identitats nacionals
2. Un món líquid 2.1. Posmodernitat i societat líquida
2.2. Cosmopolitisme
2.4. Cultura de consum
3. Cultures híbrides 3.1. World culture
3.2. Cultura transnacional i hibridació
3.3. Deterritorialització
4. Poder global 4.1. Hegemonia i riscs globals
4.2. Poder tou i geopolítica de la cultura
4.3. Temps de pandèmia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
3 0 3
Sessió Magistral
A1
CT1
CT7
30 10 40
Treballs
A1
CT1
5 30 35
Presentacions / exposicions
A1
CT1
5 10 15
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
2 19 21
Proves pràctiques
A1
CT7
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Assaig/Producció
Presentacions / exposicions Exposicions a classe
Atenció personalitzada El seguiment tutoritzat de la feina de l'estudiant

Atenció personalitzada
Descripció

El curs compta amb diverses tutories per resoldre dubtes.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
CT1
Assaig sobre les temàtiques tractades 30%
Proves mixtes
A1
Examen. 30%
Proves pràctiques
A1
CT7
Treball en grup i presentacions. 30%
Altres  

És important l'assistència i participació a la classe.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants han de lliurar els treballs en el calendari estipulat. En el curs el professor organitza una activitat en el marc de Collaborative On-line International Learning. Per a la segona convocatòria els estudiants han de lliurar els mateixos treballs i afegir el pes de l'assistència i participació a l'examen (40%). L'examen en segona convocatòria cal aprovar-lo per fer mitjana.


Fonts d'informació

Bàsica

Aronzyck, M (2013) Branding the nation. The global business of national identity. Oxford & New York: Oxford University Press.

Auge, M. (2002) In the metro. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bauman, Z. (2003) Liquid love. Cambridge: Polity Press.

Bauman, Z. (2007) Liquid times. Cambridge: Polity Press.

Beck, U (1994) Reflexive modernization. Stanford (CA): Stanford University Press.

Beck, U (2004) World at risk. Cambridge: Polity Press.

Billig, M. (1995) Banal nationalism. London & Thousand Oaks (CA): Sage.

Bohlman, Ph. (2002) World music. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Castells, M. (2013) Communication power. Oxford. Oxford University Press.

Denninson, S. & Lim, S. H. (2006) Remapping World Cinema. Identity, culture and politics. Londres: Wallflower Press.

Duricková, N. & Newman, K. (2010) World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge.

Erikssen, Th. H. (2014) Globalization. Key Concepts. London: Bloomsbury.

Featherstone, M. (1991) Consumer culture and postmodernism. London: Sage.

Fukuyama, F. (1992) The end of history and the last man. New York: Avon books.

Hopper, P. (2007) Understanding cultural globalization. Cambridge. Polity Press.

Huntington, S. P. (1996) The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York, Simon & Schuster, 1996.

Kymlicka, W. (1999) Multicultural citizenship. A liberal theory of community rights. Oxford: Claredon.

Lule, J. (2012) Globalization and the media. Lanham: Rowman and Littlefield.

Martel, F. (2010) Mainstream : enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde. Paris: Flammarion.

Nye, J. (2004) Soft-power. The means to sucess in world politics. New York: Public Affairs.

Storey, J. (2004) Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. Athens: The University of Georgia Press.

Turner, G. & Tay, J. 2009  (eds) Television Studies After TV. Understanding television in the Post-Broadcast era. London: Routledge.

Žižek, S. (2011) Living in the End Times. London: Verso.

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12224004
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12224103
 
Altres comentaris
L'assignatura implica un coneixement de l'anglès que permeti la lectura, l'escriptura i la conversa fluïda a classe (B2-C1). Es requereix un domini mitjà de producció audiovisual.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent