DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE MERCATS Codi 12224213
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SALVAT RULL, HILDEBRAND
Adreça electrònica hildebrand.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT RULL, HILDEBRAND
Web
Descripció general i informació rellevant Des d’un plantejament pràctic, es dóna a conèixer què és la investigació de mercats i com pot ser útil als futurs professionals del màrqueting i la comunicació. Per una banda, el contingut s’encamina a obtenir una visió general del procés d'investigació de mercats i les principals metodologies i per l’altra, durant el curs es du a terme un procés d’investigació totalment real.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Coneixement teòric i operatiu de l’anàlisi i la investigació de les audiències aplicat a la selecció i la compra de suports i mitjans per a la planificació de la difusió publicitària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Coneix els procediments i els instruments per a la investigació relacionada amb el màrqueting i la comunicació
Obté una visió general del procés d’investigació de màrqueting
Sap obtenir, de la font d’informació més adequada en cada cas, la informació que es necessiti
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Fonaments de la investigació comercial 1.1. Necessitats d’informació per a la gestió de Màrqueting
1.2. Fonts i sistemes d’informació de màrqueting
1.3. Organització de la investigació comercial
1.4. Formulació d’una investigació comercial
1.5. Limitacions de la investigació comercial
1.6. Procés d'Investigació
TEMA 2. La investigació qualitativa 2.1. Factors a considerar de la investigació qualitativa
2.2. Tècniques d’investigació qualitativa
2.3. Entrevista en profunditat
2.4. Grups de discussió
2.5. Tècniques projectives
2.6. Interpretació dels resultats i presa de decisions
2.7. Innovacions metodològiques
TEMA 3. El disseny d’estudis quantitatius 3.1. Introducció a l'estadística descriptiva i Inferencial
3.2. Factors a considerar de la investigació quantitativa
3.3. La base del disseny de la mostra
3.4. Dimensió de la mostra i error mostral
3.5. Tècniques Mostreig
Tema 4. Tècniques d’Investigació quantitativa 4.1. L'observació i l'experimentació
4.2. L’enquesta
4.3. Tipologies d’enquestes
4.4. El disseny de qüestionari

Tema 5. Anàlisi quantitativa 5.1. Anàlisi univariable
5.2. Anàlisi bivariable: Taules de contingència

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A14
18 8 26
Pràctiques a través de TIC
A14
B5
C2
C3
12 8 20
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B5
C3
16 10 26
Presentacions / exposicions
B5
C3
4 8 12
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A14
B5
C2
C3
12 52 64
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A14
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assigantura
Sessió Magistral Exposició del continguts en sesions teòriques
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, part dels continguts de l'assignatura. S'utilitzarà el programa específic d'investigació de mercats per tal de fer el tractament i anàlisis de dades.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis pràctics a l'aula que es treballaran a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions Presentació oral de dos treballs en grup seguint les pautes idicades en cada cas.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es durà a terme un procés d'investigació des de l'inici al final, en el qual caldrà desenvolupar una sèrie de pràctiques: formular objectius, dur a terme un guió qualitatiu, un grup de discussió, dissenyar un qüestionari i analitzar-ne els resultats.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüetions i resoldre qualsevol dubte concret

Atenció personalitzada
Descripció
La utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets seran en un despatx de la Facultat de Ciències Juridíques, sempre després de finalitzar les sesions, en el cas que no es pugui asisitir es pot concertar dia i hora amb el professor. L'atenció personalitzada també es podrà gestionar per correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A14
B5
C2
C3
Utilització de diferent programari d'investigació comercial. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B5
C3
Propostes de diferents problemes comercials i activitats 15%
Presentacions / exposicions
B5
C3
Presentació de resultats dels estudis duts a terme 5%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A14
B5
C2
C3
Formulació Estudi de mercat
Realització Estudi Qualitatiu
Disseny Qüestionari
Realització Estudi Quantitatiu
50%
Proves objectives de tipus test
A14
Prova tipus test tant del contingut teòric com pràctic de l'assignatura 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria: Avaluació continuada mitjançant la realització dels exercicis pràctics que es proposen i la prova tipus test. El tipus test és tasca obligatòria per fer mitjana amb la resta de tasques la nota mínima és un 4.

Segona Convocatòria: Examen teòric i pràctic. La part teòrica (40%) i la part pràctica (60%). Per fer mitjana s'han de superar les dues parts per separat.


Fonts d'informació

Bàsica Ramón Pedret, Laura Sagnier Delgado, Francesc Camp, La investigación comercial como soporte del márketing, Deusto,

Complementària MALHOTRA, N.K, Investigación de mercados: un enfoque práctico, 2a , 1997
AAKER, D.A.; DAY, G.S.; KUMAR, B, Investigación de mercados, 4a ed, 2001

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent