DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE MERCATS Codi 12224213
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SUAU SOLÉ, IRENE
Adreça electrònica irene.suau@urv.cat
Professors/es
SUAU SOLÉ, IRENE
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Des d’un plantejament pràctic, es dóna a conèixer què és la investigació de mercats i com pot ser útil als futurs professionals del màrqueting i la comunicació. Per una banda, el contingut s’encamina a obtenir una visió general del procés d'investigació de mercats i les principals metodologies i per l’altra, durant el curs es du a terme un procés d’investigació totalment real.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Coneixement teòric i operatiu de l’anàlisi i la investigació de les audiències aplicat a la selecció i la compra de suports i mitjans per a la planificació de la difusió publicitària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Coneix els procediments i els instruments per a la investigació relacionada amb el màrqueting i la comunicació
Obté una visió general del procés d’investigació de màrqueting
Sap obtenir, de la font d’informació més adequada en cada cas, la informació que es necessiti
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Fonaments de la investigació comercial 1.1. Necessitats d’informació per a la gestió de Màrqueting
1.2. Fonts i sistemes d’informació de màrqueting
1.3. Organització de la investigació comercial
1.4. Formulació d’una investigació comercial
1.5. Limitacions de la investigació comercial
1.6. Procés d'Investigació
TEMA 2. La investigació qualitativa 2.1. Factors a considerar de la investigació qualitativa
2.2. Tècniques d’investigació qualitativa
2.3. Entrevista en profunditat
2.4. Grups de discussió
2.5. Tècniques projectives
2.6. Interpretació dels resultats i presa de decisions
2.7. Innovacions metodològiques
TEMA 3. El disseny d’estudis quantitatius 3.1. Introducció a l'estadística descriptiva i Inferencial
3.2. Factors a considerar de la investigació quantitativa
3.3. La base del disseny de la mostra
3.4. Dimensió de la mostra i error mostral
3.5. Tècniques Mostreig
Tema 4. Tècniques d’Investigació quantitativa 4.1. L'observació i l'experimentació
4.2. L’enquesta
4.3. Tipologies d’enquestes
4.4. El disseny de qüestionari

Tema 5. Anàlisi quantitativa 5.1. Anàlisi univariable
5.2. Anàlisi bivariable: Taules de contingència

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CT2
CT4
16 8 24
Pràctiques a través de TIC
A14
CT2
CT4
12 12 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CT2
CT4
12 10 22
Presentacions / exposicions
CT2
CT4
4 8 12
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A14
CT2
CT4
12 52 64
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assigantura
Sessió Magistral Exposició del continguts en sesions teòriques
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, part dels continguts de l'assignatura. S'utilitzarà el programa específic d'investigació de mercats per tal de fer el tractament i anàlisis de dades.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis pràctics a l'aula que es treballaran a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions Presentació oral de dos treballs en grup seguint les pautes idicades en cada cas.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es durà a terme un procés d'investigació des de l'inici al final, en el qual caldrà desenvolupar una sèrie de pràctiques: formular objectius, dur a terme un guió qualitatiu, un grup de discussió, dissenyar un qüestionari i analitzar-ne els resultats.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüetions i resoldre qualsevol dubte concret

Atenció personalitzada
Descripció

La utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets seran en un despatx de la Facultat de Ciències Juridíques, sempre després de finalitzar les sesions, en el cas que no es pugui asisitir es pot concertar dia i hora amb el professor. L'atenció personalitzada també es podrà gestionar per correu electrònic


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A14
CT2
CT4
Utilització de diferent programari d'investigació comercial. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CT2
CT4
Propostes de diferents problemes comercials i activitats 15%
Presentacions / exposicions
CT2
CT4
Presentació de resultats dels estudis duts a terme 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A14
CT2
CT4
Formulació Estudi de mercat
Realització Estudi Qualitatiu
Disseny Qüestionari
Realització Estudi Quantitatiu
65%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un examen teòric i pràctic.


Fonts d'informació

Bàsica Ramón Pedret, Laura Sagnier Delgado, Francesc Camp, La investigación comercial como soporte del márketing, Deusto,

Complementària MALHOTRA, N.K, Investigación de mercados: un enfoque práctico, 2a , 1997
AAKER, D.A.; DAY, G.S.; KUMAR, B, Investigación de mercados, 4a ed, 2001

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent