DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PATROCINI I MECENATGE Codi 12224215
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Adreça electrònica nani.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està dissenyada per a que l'estudiant reconegui les estratègies que les empreses i organitzacions tenen per millorar i/o consolidar la seva imatge fent especial incidència en les accions de RSC com el patrocini/ mecenatge/esponsorització/ col·laboració. L'objectiu global de l'assignatura és que els alumnes coneguin les opcions, tendències i possibilitats de interactuar amb els seus stakeholders per tal de obtenir un retorn beneficiós per l'empresa/organisme.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius.
 A18 Identificar, valorar, gestionar i protegir els actius intangibles de l’empresa o institució, afegint valor als seus productes i serveis i reforçant la seva reputació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B9 Saber planificar i organitzar.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Coneix els conceptes bàsics del patrocini i del mecenatge com a alternativa a la publicitat tradicional
 A18 Domina les principals tècniques de planificació i gestió de patrocini i mecenatge
És capaç d'elaborar un pla de patrocini o de mecenatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B9 Té capacitat de planificació i organització
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Els conceptes de patrocini i mecenatge. Significat i abast dels termes.

Història i actualitat.
2. El patrocini i el mecenatge com a fons de finançament.


El contracte de patrocini.

El conveni de col·laboració.
3. Responsabilitat Social Corporativa o d'empresa: actualitat i legislació. Organitzacions internacionals que treballen per la implementació de la RSC.

Imatge i reputació: Llibre Blanc de la RSC.

Pacte Mundial de la ONU per la RSC.
4. El patrocini esportiu. Casos pràctics.
5. El patrocini i el mecenatge en l’àmbit humanitari, social i cultural. Aspectes diferencials de les organitzacions de caire no lucratiu. La empresa tradicional com a contraposició a l'empresa del s.XXI.

Caraterístiques comunes i diferències.
6. Les fundacions.
La culminació del mecenatge.

Característiques i tipus de fundacions.
7. La fiscalitat del patrocini i el mecenatge. Alguns apunts bàsics.
Elaboració d'un projecte de patrocini
Guió bàsic de treball

Casos pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
22 38 60
Sessió Magistral
A18
20 12 32
Pràctiques de camp/sortides
A12
6 20 26
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A18
8 20 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària S'analitzaran casos de patrocini i mecenatge dins el context empresarial de la Responsabilitat Social Corporativa.
S'analitzaran aspectes de la comunicació empresarial
Sessió Magistral Explicacions de la teoria de la Responsabilitat Social Corporativa, de la comunicació empresarial, gestió d'intangibles, patrocini, mecenatge, esponsorització.
Pràctiques de camp/sortides Sortida per visitar una multinacional petroquímica de l'àrea, per conèixer de primera mà la seva política de patrocini, mecenatge i altres práctiques de comunicació empresarial
Atenció personalitzada Tutories individualitzada amb els alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
Es preveu fer tutories a petició dels alumnes per preparar el treball final.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
Pràctiques a classe, anàlisi de projectes de patrocini i mecenatge 30%
Pràctiques de camp/sortides
A12
Es demanarà una valoració crítica i propostes de millora de la visita a la empresa multinacional. 10%
Proves pràctiques
A18
Presentació a plató d'un projecte de patrocini o mecenatge 50%
Altres  

Assistència, participació i actitud

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a classe, a les conferències i els exercicis i participació a l'aula representen el 50% de la nota final.

El treball de grup representa el 50% de la nota final.

L'examen final és obligatori per a tots aquell@s que no assoleixen aquests mínims.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia Bàsica

   Comunicación Total, Angel Luis Cervera Santoni Ed. ESIC

ü       La gestión professional de la imagencorporativa, Justo Villafañe, Ed. Piramide

ü       Responsabilidad Social Corporativa., Jordi Morros Ribera, Ed. FC Editorial

ü       Comunicacion Estratègica, Fco. Javier Garrido, Ed. Gestión 20

ü       Manuel Palencia-Lefler, L'activitat professional de cercar recursos, Pleniluni, 2003

ü       JL. Martínez y A. Simon y Agüero, La acción social en la empresa: el caso español y latinoamericano, Prentice-Hall Finantial Times - Madrid, 2003

ü       Pere Clotas y Cierco, El patrocini empresarial, Col·lecció Seny i Rauxa. LID Editorial Empresarial. Barcelona, 2008

ü       Parés i Maicas, M.(1994). La nueva filantropía y la comunicación social: mecenazgo, fundación y patrocinio. Col. Comunicación y RP. Barcelona: ESERP/UB.

ü       Amado, J. De Andrés (1996). Mecenazgo y patrocinio: las claves del marketing del s.XXI. Madrid: Editmex.

ü       Guardia, R. Y Renart, L. (1995). Estrategia competitiva y responsabilidad social. Barcelona: IESE.

ü       Altarriba, Francesc Xavier (2001). Guia práctica del mecenazgo. Barcelona: Ediciones Mecalux.

ü       Solano Santos, Luis felipe (2008). Patrocinio y mecenazgo: instrumentos de responsabilidad social corporativa. Madrid: Madrid: Ed. Fragua Comunicación

ü        Navarro Garcia, Fernando (2008) Responsabilidad Social Corporativa Ed ESIC

ü       Szybowicz,A. Y Magistrali, S. (1990). Esponsorización y mecenazgo. Barcelona: Ed. Gestión 2000

ü       Garcia del Junco, Julio, Palacios Florencio, Beatriz y Espasandin Bustelo, Francisco (2014) Ed. Piramide

____________________________________________________________

ü    

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent