DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) RELACIONS AMB ELS MITJANS Codi 12224216
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
SUESCUN RAMIREZ, VERONICA ISABEL
Adreça electrònica veronica.suescun@urv.cat
Professors/es
SUESCUN RAMIREZ, VERONICA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura planteja l’estudi dels processos de comunicació entre els professionals que treballen en els gabinets de premsa i els periodistes. Ofereix una visió integral del conjunt fent incidència en el coneixement i la pràctica de les eines més habituals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Coneixement teòric i operatiu de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interrelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relaciones públiques, mitjans de comunicació, suports i públics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Coneix els aspectes centrals de la relació entre periodistes i organitzacions
Aprèn les tècniques i mètodes de treball per al desenvolupament d’una adequada relació amb els mitjans de comunicació
Desenvolupa un pla de relació amb els mitjans de comunicació per a una empresa o institució
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mitjans de comunicació i periodistes - La influència de la premsa en la societat des del segle XX
- Rutines en les redaccions periodístiques
- Els periodistes de fonts i el codi ètic
- Periodistes o RRPP en els gabinets de comunicació?
Gabinets de comunicació - Història, característiques i tipologies de gabinets de comunicació
- La importància dels gabinets de comunicació per a les organitzacions
- Com organitzar una campanya de relacions amb els mitjans
- Eines de comunicació amb els mitjans tradicionals i formació de portaveus
- Eines de comunicació amb els mitjans on-line i altres formes de comunicació
- Investigació i avaluació de les accions de comunicació
- Errors de comunicació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B9
1 0 1
Sessió Magistral
A13
B9
C3
31 47 78
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A13
B9
C3
20 15 35
Presentacions / exposicions
A13
B9
B10
C3
2 13 15
Treballs
A13
B9
B10
C3
4 15 19
Atenció personalitzada
B10
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació general del programa de l'assignatura, de l'organització de les pràctiques i del sistema d'avaluació. Resolució de dubtes.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura. Ocuparà habitualment el 75% del temps destinat a la part teòrica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Reforçament del temari de l'assignatura mitjançant l'exposició de supòsits pràctics o casos concrets. Ocuparà habitualment el 25% del temps total destinat a teoria.
Presentacions / exposicions Pràctica de caràcter col·lectiu (en grups de tres alumnes) que tindrà una preparació prèvia, fora de l'aula, i una presentació a l'aula d'informàtica davant la resta de la classe.
Treballs Realització de treballs de caràcter pràctic, que poden ser iniciats durant el temps de pràctiques a l'aula d'informàtica però que hauran de ser enllestits/revisats fora de l'aula, i enviats al professor per a la seva avaluació.
Atenció personalitzada Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A13
B9
B10
C3
Exposició a classe d'una prova pràctica realitzada per grups. De realització obligatòria. 30%
Treballs
A13
B9
B10
C3
Treballs individual que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Almansa, A. (2004). Historia de los gabinetes de comunicación en España. Revista Historia y Comunicación Social 9, pp. 5-21

Arroyo, L. i Yus, M. (2003). Los cien errores de la comunicación de las organizaciones, Madrid: ESIC Editorial.

Cobo, S. (2012). Internet para periodistas : kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: UOC

Col·legi de Periodistes de Catalunya. (2009). Els gabinets de comunicació. Criteris de bones pràctiques professionals. Disponible a: (http://www.periodistes.org/?q=llista_de_documents).

Hernández, M.A., i Macías, A. (2009). Comunicación corporativa : las relaciones con los medios de comunicación. Salamanca : Publicaciones Universidad Pontificia

Palau, G. (2003). Gabinets de comunicació. Periodistes a l'altra banda, Eines de Periodista. Barcelona: Pòrtic

Puig, T. (2003). La comunicación municipal cómplice de los ciudadanos. Barcelona: Paidós Comunicación 148

Ramírez, T. (1995). La influencia de los gabinetes de prensa. Telos : Cuadernos de Comunicación , Tecnología y Sociedad 40, pp. 47-57

Risquete, J. (2006). Gabinets de premsa i de comunicació. L’ambigua frontera entre el periodisme i les relacions públiques. Anàlisi 34, pp. 209-221

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent