DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) RELACIONS AMB ELS MITJANS Codi 12224216
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CARTAÑÀ GUASCH, MONTSERRAT
Adreça electrònica montse.cartana@urv.cat
Professors/es
CARTAÑÀ GUASCH, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura planteja l’estudi dels processos de comunicació entre els professionals que treballen en els gabinets de premsa i els periodistes. Ofereix una visió integral del conjunt fent incidència en el coneixement i la pràctica de les eines més habituals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Coneixement teòric i operatiu de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interrelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relaciones públiques, mitjans de comunicació, suports i públics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Coneix els aspectes centrals de la relació entre periodistes i organitzacions
Aprèn les tècniques i mètodes de treball per al desenvolupament d’una adequada relació amb els mitjans de comunicació
Desenvolupa un pla de relació amb els mitjans de comunicació per a una empresa o institució
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mitjans de comunicació i periodistes - La influència de la premsa en la societat des del segle XX
- Rutines en les redaccions periodístiques
- Els periodistes de fonts i el codi ètic
- Periodistes o RRPP en els gabinets de comunicació?
Gabinets de comunicació - Història, característiques i tipologies de gabinets de comunicació
- La importància dels gabinets de comunicació per a les organitzacions
- Com organitzar una campanya de relacions amb els mitjans
- Eines de comunicació amb els mitjans tradicionals i formació de portaveus
- Eines de comunicació amb els mitjans on-line i altres formes de comunicació
- Investigació i avaluació de les accions de comunicació
- Errors de comunicació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B9
1 0 1
Sessió Magistral
A13
B9
C3
31 47 78
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A13
B9
C3
20 15 35
Presentacions / exposicions
A13
B9
B10
C3
2 13 15
Treballs
A13
B9
B10
C3
4 15 19
Atenció personalitzada
B10
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació general del programa de l'assignatura, de l'organització de les pràctiques i del sistema d'avaluació. Resolució de dubtes.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura. Ocuparà habitualment el 75% del temps destinat a la part teòrica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Reforçament del temari de l'assignatura mitjançant l'exposició de supòsits pràctics o casos concrets. Ocuparà habitualment el 25% del temps total destinat a teoria.
Presentacions / exposicions Pràctica de caràcter col·lectiu (en grups de tres alumnes) que tindrà una preparació prèvia, fora de l'aula, i una presentació a l'aula d'informàtica davant la resta de la classe.
Treballs Realització de treballs de caràcter pràctic, que poden ser iniciats durant el temps de pràctiques a l'aula d'informàtica però que hauran de ser enllestits/revisats fora de l'aula, i enviats al professor per a la seva avaluació.
Atenció personalitzada Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials (convenint específicament el moment de la reunió), com a través del correu electrònic/Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A13
B9
B10
C3
Exposició a classe de proves pràctiques realitzades per grups. Obligatòries. 30%
Treballs
A13
B9
B10
C3
Treballs individual que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
40%
Altres  

Participació en els exercicis de classe

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura en primera convocatòria cal aprovar totes les pràctiques amb una mitjana de 5,0.

En cas que l'estudiant suspengui o no es presenti a qualsevol d'aquests dos blocs d'avaluació en primera convocatòria, l'haurà de recuperar en segona. La nota de primera convocatòria serà un no presentat (si hi ha algun bloc avaluatori no presentat) o un suspès (si hi ha algun bloc de l'avaluació suspès). Per a la segona convocatòria es mantindran les notes de les parts de l'avaluació aprovades en primera convocatòria.

En cas que calgui recuperar les pràctiques, l'estudiant lliurarà en segona convocatòria els exercicis no presentats o tornarà a presentar, millorats, aquells que hagin determinat el suspens en aquest bloc de pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica

Almansa, A. (2004). Historia de los gabinetes de comunicación en España. Revista Historia y Comunicación Social 9, pp. 5-21

Arroyo, L. i Yus, M. (2003). Los cien errores de la comunicación de las organizaciones, Madrid: ESIC Editorial.

Cobo, S. (2012). Internet para periodistas : kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: UOC

Col·legi de Periodistes de Catalunya. (2009). Els gabinets de comunicació. Criteris de bones pràctiques professionals. Disponible a: (http://www.periodistes.org/?q=llista_de_documents).

Hernández, M.A., i Macías, A. (2009). Comunicación corporativa : las relaciones con los medios de comunicación. Salamanca : Publicaciones Universidad Pontificia

Palau, G. (2003). Gabinets de comunicació. Periodistes a l'altra banda, Eines de Periodista. Barcelona: Pòrtic

Puig, T. (2003). La comunicación municipal cómplice de los ciudadanos. Barcelona: Paidós Comunicación 148

Ramírez, T. (1995). La influencia de los gabinetes de prensa. Telos : Cuadernos de Comunicación , Tecnología y Sociedad 40, pp. 47-57

Risquete, J. (2006). Gabinets de premsa i de comunicació. L’ambigua frontera entre el periodisme i les relacions públiques. Anàlisi 34, pp. 209-221

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent