Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
És capaç d'analitzar de forma crítica les representacions de gènere en els mitjans de comunicació
Assoleix una sensibilitat per les qüestions d'igualtat de gènere
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
Al llarg del curs explorarem quines són les imatges i discursos que construeixen els mitjans al voltant de la masculinitat, la feminitat, les identitats sexuals i les relacions sexuals i afectives en diversos formats audiovisuals. Els temes que treballarem són:
|
|
1. Introducció |
Introducció de la dinàmica de l'assignatura i dels conceptes bàsics que guiaran la nostra feina al llarg del quadrimestre. |
2. Pioneres del cinema
3. Les exhibicions de gènere a la publicitat
4. Relacions sexuals i afectives a les sèries televisives i el cinema
5. Envelliment
6. Dones rurals
7. Masculinitats
8. Diversitat sexual |
Introduirem els principals resultats de la recerca en aquest àmbit i quins han estat els conceptes teòrics que han servit per a fonamentar els diferents estudis i les seves conclusions.
En les diverses sessions, i en relació a aquests temes, debatrem sobre els patrons que caracteritzen les representacions mediàtiques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
Sessió Magistral |
|
25 |
0 |
25 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
15 |
0 |
15 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
0 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
50 |
50 |
Proves pràctiques |
|
0 |
15 |
15 |
Proves pràctiques |
|
0 |
25 |
25 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels blocs temàtics i pautes per a les activitats que s'han de realitzar a l'aula. |
Sessió Magistral |
Presentació, per part del la professora, dels continguts del programa. Debat. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Visionat de textos mediàtics. Anàlisi en grup de textos mediàtics. |
Presentacions / exposicions |
Presentació de casos per part de l'alumnat. Presentació de casos per part de la professora. |
Atenció personalitzada |
Tutories individuals i grupals per a consultes relacionades amb el contingut de l'assignatura i l'avaluació. |
Descripció |
Dimecres, de 21 a 22h., al despatx 3.35.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
FÒRUM. Participació al fòrum de l’assignatura que consistirà en dinamitzar un dels temes del fòrum i participar-ne a la resta (llegint les intervencions dels companys i companyes i realitzant un mínim d'intervencions per tema, en funció dels temes acordats amb la professora). Per fer les intervencions, cal seguir els següents criteris:
- les intervencions han de tenir entre 15 i 20 línies
- com a mínim, en una d’elles, s’ha d’incloure una cita de la lectura obligatòria del tema que correspongui, i en relació al debat
- totes les intervencions han d’estar fonamentades en dades, exemples o cites
|
40% |
Proves pràctiques |
|
PRESENTACIÓ. Per grups, cal escollir una de les lectures obligatòries i presentar-ne algun dels conceptes o categories que s’hi discuteixen tot aplicant-los a un o més textos mediàtics. Es facilitarà un llistat de lectures i, prèviament a la presentació, s’acordarà l’objecte d’anàlisi. |
30% |
Proves pràctiques |
|
PARTICIPACIÓ. La participació consisteix en l’assistència a les diferents sessions i al treball desenvolupat en el marc d’activitats guiades que tindran lloc a l’aula. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
SEGONA CONVOCATÒRIA Per a presentar-se a segona convocatòria, cal haver participat en un 40% de les activitats amb pes a la nota. La segona convocatòria consistirà en la recuperació d'aquelles proves que no hagin estat superades (sempre que aquestes, en conjunt, no superin el 70% del valor total de la nota). Si no, caldrà fer examen final (per un valor del 100% de la nota). |
Bàsica |
|
Aquesta bibliografia bàsica es completarà amb textos
seleccionats per als diferents temes del programa. Hi haurà un dossier de
lectures disponible per a preparar tant les presentacions com les intervencions al fòrum.
Adams, R. i Savran, D. (eds.) (2002). The Masculinity Studies Reader. Malden-MA: Blackwell. Bernárdez, A. (2015). Mujeres en medio(s): Propuestas para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género. Madrid: Fundamentos. Connell, R.W. (2005). Masculinities. Cambridge: Polity Press. De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no: feminismo, semiótica, cine. Valencia: Universitat de València. Dyer, R. (1993). The Matter of Images: Essays on Representations. London: Routledge. Gallego, J. (2013). De reinas a ciudadanas. Medios de comunicación: ¿motor o rémora para la igualdad?. Barcelona: Aresta. Gill, R. (2007). Gender and the media. Cambridge: Polity. Goffman, E. (1979). Gender Advertisements. New York: Harper and Row. Gross, L. (2002). Up from Invisibility: Lesbians, Gay Men and the Media in America. New York: Columbia University Press. Kaplan, E. A. (1992). Motherhood and representation: the mother in popular culture and melodrama. London: Routledge. Kuhn, A. (1985). The Power of the Image. Essays on Representation and Sexuality. London: Routledge & Kegan Paul. Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Madrid: Cátedra. Hall, S. (ed.). (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage. McRobbie, A. (2009). The Aftermath of feminism: gender, culture and social change. London: Sage. Mulvey, L. (1988). Placer visual y cine narrativo. Valencia: Universitat de València. Van Zoonen, L. (1994). Feminist media studies. London: Sage. Wood, J. T. (2001). Gendered lives: communication, gender and culture (4th edition). Belmont: Wadsworth. Zecchi, B. (2014). La pantalla sexuada. Madrid: Cátedra. Zurian, F. A. (Ed.). (2011). Imágenes del Eros. Género, sexualidad, estética y cultura audiovisual. Madrid: Ocho y medio. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|