DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) MÀRQUETING I COMUNICACIÓ EMPRESARIAL Codi 12224224
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Adreça electrònica nani.rodriguez@urv.cat
santiago.juan@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
JUAN APARICIO, SANTIAGO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està estructurada en dos grans blocs que, sempre des del punt de vista de la comunicació en el món de l'empresa, pretén aprofondir en dos aspectes molt significatius. Per una banda el marketing directe en el punt de venda (Promocions, escaparatisme, merchaddising) i per altra banda una introducció a les estratègies de comunicació en situacions de crisi (missatges, portaveus, habilitats comunicatives). Els dos professors responsables són professionals reconeguts en aquestes arees, així, tot el contingut està enfocat des d'un punt de vista molt pràctic, compartint una visió del mon real de l'empresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses de publicitat i relacions públiques.
 A9 Conèixer els fonaments de la comunicació publicitària i de les relacions públiques canalitzada a través de qualsevol mitjà o tecnologia: teories, conceptes bàsics, organització, producció, gestió, finançament, aplicacions.
 A12 Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius.
 A15 Aplicar els mètodes i les tècniques de màrqueting per a la presa de decisions de les empreses i institucions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques en particular.
 A16 Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques.
 B9 Saber planificar i organitzar.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix el funcionament d’una empresa de publicitat i relacions públiques
 A9 Coneix com es planifica la comunicació publicitària en les empreses i les institucions mitjançant el desenvolupament dels diversos aspectes i passos que comporta la realització d'una campanya publicitària
Adquireix una visió global de les relacions públiques, introduint-se en els seus conceptes clau, la seva terminologia específica, els seus elements distintius i les seves principals tècniques
Adquireix una perspectiva general de la pràctica de les relacions públiques (actors principals, departaments i agències, funcions i estructures), així com de les característiques i particularitats dels professionals de les relacions públiques
Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l'activitat professional de relacions públiques
 A12 Sap planificar la comunicació estratègic a d’empreses i institucions
 A15 Coneix els fonaments teòrics i conceptuals del màrqueting
Comprèn la dimensió pràctica i real del màrqueting
Assumeix la total relació que existeix entre màrqueting i comunicació
Adquireix els coneixements necessaris per atendre l'aplicació del màrqueting en la futura vida professional dels estudiants
Coneix els fonaments conceptuals del màrqueting directe i interactiu
Aprèn i practica els processos, tècniques i mètodes de treball per al desenvolupament creatiu i la gestió de les accions de màrqueting directe i interactiu
 A16 Crea textos i discursos publicitaris de diferents gèneres que s’adaptin als objectius comunicatius de les empreses i institucions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B9 Té capacitat de planificació i organització
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors

Continguts
Tema Subtema
La animació al punt de venda Percepcció de la qualitat ambiental
Objectius del punt de venda
Tècniques d'animació
Le promocions Concepte i classificacions
Objectius
Escaparatisme Qualitats
Funcions i característiques
Tiups i estructura
Il·luminació i colors
Introducció al merchadising Concepte i fases
Distribució comercial
Evolució
El punt de venda Ubicació
Estratègies comercials
Gestió del sortit i del lineal Objectius
Criteris
Ratis
La comunicació empresarial en situacions de crisis Gestió de la comunicació = gestió de la reputació
Introducció a les estratègies de comunicació de crisi Pla de comunicació
Dark site
Preparació de porteveus
Habilitats comunicatives
Mitjans de comunicació: complices o enemics Les lógiques internes de producció dels mitjans
Intervencións simulades per apendre a gestionar la por escència, millorar els missatges i ajustra l'estratègia comunicativa als objectius dessitjats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A5
A9
35 25 60
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
10 25 35
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
A5
7 40 47
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels dos plocs d'aquesta assignatura
Sessió Magistral Explicació dels fonaments teòrics i pràctics d¡aquestes dues materies
Supòsits pràctics/ estudi de casos Anàlisi i resolució de casos de marketing directe i tambè de situacions de crisis en el mon de l'empresa
Atenció personalitzada Tutories per resoldre dubtes dels alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories per resoldre dubtes dels alumnes, en funció de les seves necessitats

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
Casos que precisen d'avaluació, valoració i resolució, relacionats amb el marketing o la comunicació de crisi a l'empresa 40%
Proves pràctiques
A5
Al Plató de TV, pesentació de casos pràctics, on es valorarà la gestió integral de la comunicació 40%
Altres  

Proves pràctiques de resolució de casos Asistència i participació


20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquells alumnes que superin les proves pràctiques s'avaluaran en segona convocatòria a trevés d'una prova mixta que combina preguntes teòriques amb resolució de casos pràctics


Fonts d'informació

Bàsica
  • alcat, Enrique (2005): Y Ahora que? claves para gestionar una crisi, Barcelona, Ed. Empresa Activa  

 

  • Cervera Fantoni, Angel Luis (2005): Comunicación Total, Madrid, ESIC.

 

  • Del Pulgar Rodríguez, Lluís (1999): Comunicación de empresa en entornos turbulentos, Madrid, ESIC

 

  • Fita, Jaume (1999): Comunicación en programas de crisis, Barcelona, Gestión 2000.

 

  • Garrido, Francisco Javier (2004): Comunicación Estratègica, Madrid, Edicions Gestión 2000.

 

  • Morrós, Jordi i Vidal, Isabel (2005): Responsabilidad Social Corporativa RSC, Madrid, Ed. Confemetal.

 

  • Ramirez, Txema (1995), Gabinetes de comunicación, Barcelona, Ed. Bosch comunicación.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent