Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix de quina manera aborda la psicologia l’estudi científic dels processos mentals subjacents al comportament humà, tenint en compte els models teòrics i metodològics d’aquesta disciplina
Comprèn el funcionament bàsic del psiquisme humà, els seus fonaments biològics i la seva dimensió social
Es familiaritza amb els principals conceptes teòrics i procediments d’investigació utilitzats en l’estudi dels processos psicològics bàsics
Reconeix la incidència dels factors psicològics i dels seus condicionants biològics i socials en l’àmbit de les ciències de la comunicació
Projecta els coneixements psicològics adquirits en els diversos camps aplicats de les ciències de la comunicació (publicitat, periodisme, comunicació audiovisual)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I. Introducció i conceptes generals. |
Tema 1. La psicologia com a ciència.
Tema 2. Models psicològics de la conducta humana.
|
Unitat temàtica II. Bases psicobiològiques de la conducta. |
Tema 3. Estructura i funció del sistema nerviós. |
Unitat temàtica III. Processos psicològics bàsics. |
Dimensió cognitiva:
Tema 4. Sensació, percepció i atenció.
Tema 5. Aprenentatge i memòria.
Tema 6. Pensament i Llenguatge
Dimensió emocional:
Tema 7. Motivació i emoció.
Tema 8. Personalitat i trastorns psicològics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
Sessió Magistral |
|
32 |
48 |
80 |
Treballs |
|
4 |
24 |
28 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
21 |
35 |
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
-Prendre contacte amb els/les alumnes i conèixer el nivell de coneixements que tenen respecte a la matèria a impartir.
-Presentació de l’assignatura.
|
Sessió Magistral |
- Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Treballs |
- Treball en grup. Els/les alumnes hauran de dissenyar una il·lusió perceptiva. La il·lusió es presentarà en format audiovisual i ha d'incloure una explicació sobre els mecanismes perceptius que estan implicats en la il·lusió. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
- Realització d'exercicis teòrics/pràctics i anàlisis de casos particulars.
- Visionar vídeos il·lustratius dels conceptes teòrics exposats.
- Resolució de dubtes i debat crític dels materials.
- Realització d'experiments i casos pràctics a l'aula i posterior discussió. |
Atenció personalitzada |
-Facilitació d'atenció directa i personalitzada als/les alumnes al llarg del curs perquè tinguin l'oportunitat de plantejar preguntes relacionades amb la matèria impartida en classe i resoldre dubtes. |
Descripció |
En l'horari d'atenció els/les alumnes tindran l'oportunitat de plantejar problemes concrets i discutir els dubtes que puguin sorgir durant el desenvolupament de l'assignatura, en referència tant als continguts teòrics com pràctics. També serà un espai de retroalimentació i comunicació bidireccional del que tant alumnes com professor se'n podran veure beneficiats. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball en grup. Els/les alumnes/as hauran de dissenyar una il·lusió perceptiva. La il·lusió es presentarà en format audiovisual i ha d'incloure una explicació sobre els mecanismes perceptius que estan implicats en la il·lusió. Es valorarà l'originalitat, complexitat tècnica i la intensitat de l'efecte de la il·lusió. Aquests tres apartats tenen un pes del 50% de la nota del treball. El 50% restant es basa en l'avaluació de l'explicació (claredat, simplicitat, rigorositat, etc.) |
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
Durant el curs es faran dos exàmens parcials (prova objectiva) dins de l'avaluació contínua. El primer a mitjan quadrimestre i el segon al final del curs. Les preguntes avaluaran proporcionalment els continguts treballats tant en les classes magistrals (teoria) com en les classes pràctiques. La nota final de teoria serà la mitjana aritmètica de la nota obtinguda en els parcials. Els/les alumnes que no arribin a 5 després de realitzar la mitjana dels parcials, aniran a l'examen final (recuperació), que inclourà preguntes de tot el temari de l'assignatura.
|
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació contínua es resol amb la mitjana aritmètica del parcial 1 i 2 (és possible suspendre una part sempre que es compensi amb l'altra). Els/les alumnes amb una mitjana que no arribi al 5 tindran com a última oportunitat l'examen de recuperació. Aquest examen serà tipus test i tindrà aproximadament 40 preguntes de tot el temari de l'assignatura (teoria i seminaris). Les característiques, dificultat i criteris d'avaluació d'aquest examen seran similars al dels parcials realitzats durant el curs. D'acord amb la normativa vigent, el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions quant a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'alumnat. |
Bàsica |
Lahey, B., Introducción a la Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Mc Graw-Hill, 2009.
Myers, D.G., Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2005.
Morris, C.G., Introducción a la Psicología, Última edición., México: Prentice Hall, 2001.
Díaz, D., Izquierdo, E. y Bajo, M., Psicología de la comunicación, Última edición., Madrid: Centro de Estudios Financieros, 2017.
Delgado, M.L., Fundamentos de Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2013.
|
|
Complementària |
Pinker, S., El instinto del lenguaje, , Madrid: Alianza, 1996.
Goldstein, E.B., Sensación y percepción, Última edición., México: International Thomson Editores, 1999.
LEAHEY, T. H., Historia de la Psicología, Última edición. , Madrid: Prentice-Hall.
Domjan, M. , Principios del aprendizaje y la conducta, Última edición. , México: International Thomson Editores.
Feist, J., Feist, G. J., y Roberts, T., Teorías de la personalidad, Última edición, México: McGraw-Hill, 2014
Myers D.G. y Twenge, J.M., Psicología social, Última edición, México: McGraw-Hill, 2019
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|