DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TEORIES DE LA COMUNICACIÓ Codi 12234004
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Teories de la Comunicació presenta el saber acumulat a partir del desenvolupament teòric i la recerca en l'àmbit de la comunicació i els mitjans. És una assignatura de metateoria, és a dir, parlarem de teories (no farem teoria) i les exposarem seguint una classificació teòrica, això és, centrant-nos en com enfoquen l'explicació del fenomen comunicatiu. Un cop fet això, en una segona part de l'assignatura veurem com la teoria s'aplica a la recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i comprèn la presència de la comunicació i la informació en el sistema social
Interpreta les formes bàsiques d’impacte dels mitjans de comunicació sobre els seus públics
Coneix la investigació comunicativa actual i els seus principals mètodes, resultats, teories i escoles
Analitza els elements més rellevants de la comunicació que intervenen en l’activitat dels professionals del sector
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
tema 1 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista.


1.1 Escola de Frankfurt
1.2 Determinisme econòmic
1.3 Determinisme tecnològic
tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista.


2.1 Usos i gratificacions
2.2 Constructivisme
2.3 Interaccionisme simbòlic
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament crític.


3.1 Teoria de l'acció comunicativa
3.2 Estudis culturals
tema 4 - Introducció a la recerca 4.1 Mètode científic
4.2 Àmbits d'estudi a la comunicació
4.3 Bases de dades i altres recursos científics
tema 5 - Rutines productives Recerca científica sobre emissors
tema 6 - Continguts Recerca científica sobre el discurs dels mitjans
tema 7 - Recepció Recerca científica sobre públics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A2
C3
30 12 42
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
C3
5 5 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
C3
20 60 80
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels i de les alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Durant les cinc primeres setmanes, es contextualizarà l'assignatura i es plantejarà un recorregut per les diferents teories (3-4 hores setmanals durant les 5 primeres setmanes). Les següents 10 setmanes, continuarem desenvolupant el contingut de l'assignatura durant 2 hores setmanals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant les cinc primeres setmanes, a banda de l'exposició magistral, es destinaran 5 hores a plantejar i resoldre problemàtiques a l'aula.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant les 10 darreres setmanes, el grup es dividirà en dos i es treballaran continguts pràctics en forma de tallers amb investigadors i investigadores, seminaris de lectura, estudis de cas, etc.
Atenció personalitzada Tutories i seguiment del treball tant individual com grupal.

Atenció personalitzada
Descripció
Hi ha un horari d'atenció personalitzada per a cadascun dels professors de l'assignatura. Veure moodle. Cal sol·licitar la tutoria a través de l'eina de moodle corresponent amb 24h. d'antelació.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
C3
1.- Treball teòric individual que consisteix en respondre preguntes plantejades en funció dels temes del programa.

2.- Vídeo on s'explica i s'exemplifica alguna cosa que s'ha après a l'assignatura.
1.- 30%


2.- 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
C3
Participació de l'estudiant en les activitats que es proposen a l'aula en forma de debat o resolució de problemes. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
C3
Treball individual sobre procediments de recerca. 40 %


Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder ser avaluats i avaluades en primera convocatòria cal entregar tots els exercicis dintre del calendari establert.

La segona convocatòria consisteix en la recuperació d'aquelles parts de l'assignatura que no hagin estat superades. Els exercicis amb una nota inferior a 3 no fan mitjana i s'han de repetir.

Per poder optar a segona convocatòria cal presentar com a mínim una de les tres activitats que valen un 30% de la nota en els terminis establerts.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

Baudrillard, J. (2001), La guerra del Golfo no ha tenido lugar, Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, P. (1997), Sobre la televisió, Barcelona, Edicions 62.

Bryant, J. & Zillmann, D. (comps.) (1996), Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías, Barcelona, Paidós.

Castells, M., (1997-1998), La era de la información: economía, sociedad y cultura, 3 vols., Madrid, Alianza.

Dayan, D. (comp.) (1997),  En busca del público, Barcelona, Gedisa. 

Eco, U. (1999), La estrategia de la ilusión, Barcelona, Lumen.

Giroux, H. (2003), Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós.

Goffman, E. (1991), Los momentos y sus hombres, Barcelona, Paidós.

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M. & Flecha, R. (2006), Metodología comunicativa crítica, Barcelona, El Roure.

Habermas, J. (1987), Teoría de la acción comunicativa, 2 vols., Madrid, Taurus.

Igartua, J.J & Muñiz, C. (eds.) (2007), Medios de comunicación, inmigración y sociedad, Salamanca, Universidad de Salamanca.

Jensen, K.B. & Jankowski, N.W.  (1993), Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas, Barcelona, Bosch.

Luhmann, N. (2000), La realidad de los medios de masas, Barcelona, Anthropos.

Marcuse, H. (1993), El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini.

Mattelart, A. (1998), La mundialización de la comunicación, Barcelona, Paidós.

McLuhan, M. (1996), Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Barcelona, Paidós.

Morley, D. (1996), Televisión, audiencias y estudios culturales, Buenos Aires, Amorrortu.

Silverstone, R. (2004), ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires, Amorrortu.

Snyder, I. (comp.) (2004), Alfabetismos digitales. Comunicación, innovación y educación en la era electrónica, Málaga, Aljibe.

Thompson, J.B. (1998), Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.

Tuchman, G. (1983), La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona, Gustavo Gili.

Wimmer, R. & Dominick, J. (2001), Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación, México, International Thomson.

Cada tema té associades unes lectures obligatòries que es poden consultar al programa de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent