DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) TEORIES DE LA COMUNICACIÓ Codi 12234004
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant <p>L'assignatura de Teories de la Comunicació presenta el saber acumulat a partir del desenvolupament teòric i la recerca en l'àmbit de la comunicació i els mitjans. És una assignatura de metateoria, és a dir, parlarem de teories (no farem teoria) i les exposarem seguint una classificació teòrica, això és, centrant-nos en com enfoquen l'explicació del fenomen comunicatiu.</p><p>Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.</p><div> </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i comprèn la presència de la comunicació i la informació en el sistema social
Interpreta les formes bàsiques d’impacte dels mitjans de comunicació sobre els seus públics
Coneix la investigació comunicativa actual i els seus principals mètodes, resultats, teories i escoles
Analitza els elements més rellevants de la comunicació que intervenen en l’activitat dels professionals del sector
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
tema 1 - Teories de la comunicació i recerca comunicativa

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: És real la realitat?

Per donar resposta a aquest interrogant es treballen els usos i efectes de la tecnologia des d'una perspectiva històrica i acumulativa tot incidint d'una banda, en el determinisme i els condicionants de les formes i suports tecnològics i, d'altra banda, en la construcció social de les tecnologies de la informació i la comunicació.

1.1 Principals conceptes i models clàssics del procés comunicatiu
1.2 Perspectiva històrica de les teories de la comunicació
1.3 Teories de la comunicació i dimensions d'anàlisi
1.4. L'Escola de Toronto i les formes tecnològiques, més enllà del determinisme tecnològic: els seus efectes i usos sobre la realitat

tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Llibertat o manipulació?

De forma transversal s'apofundeix en el poder i el context ideològic com a factors configuradors de les escoles clàssiques de pensament comunicatiu i les respostes dominants que s'arbitren per assolir els objectius de persuasió, manipulació, seducció i gratificació.
2.1 Escola de Frankfurt i pensament crític
2.2 Determinisme econòmic i colonització de les consciències
2.3 Funcionalisme i estructuralisme
2.4 Apocalíptics o Integrats: Usos i gratificacions versus falses necessitats
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Tot és comunicació o tot és comèdia?

Per donar resposta a aquest interrogant es proposa que es treballin les autorepresentacions i "performances" per tal de configurar les principals motivacions, vocacions, emocions i expectatives generades al voltant d'allò que es vol fer, i allò que no es faria, en el món de la comunicació.

3.1 Identitats, subjectivitats i comunicació
3.2 Constructivisme
3.3 Interaccionisme simbòlic
3.4 Estereotips, llocs comuns i visibilitats transformadores
tema 4 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament dual.

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Cultura o cultures?

Com en el cas de la tecnologia i el context històric, al llarg dels tres temes anteriors es fa un seguiment de la música com a forma de comunicació omnipresent que es culmina en aquest darrer tema tot tractant de donar una resposta comprensiva a aquest fenomen cultural i de consum en termes de cultura popular, apropiació sociocultural i reivindicació generacional. La reflexió ens serveix per eixamplar l'anàlisi a altres formes culturals emergents i en transformació com el cinema, la ràdio, els influencers en les xarxes socials, els videojocs, etcètera.
4.1 Escola de Birmingham
4.2 Estudis culturals i anàlisis de recepció
4.3 Del text al context, de l'estructura a les cultures
4.4 Joves, identitats col·lectives i processos de significació generacional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A2
CT2
30 0 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
CT2
CT5
25 15 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
CT2
CT5
0 75 75
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels i de les alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Al llarg del curs es contextualizarà l'assignatura i es plantejarà un recorregut per les diferents teories a través de sessions presencials, plantejament de debats,discussió de textos...
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant el curs es programaran diversos debats i activitats d'anàlisi a l'aula.
Atenció personalitzada Tutories i seguiment del treball tant individual com grupal.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

 Per a sol·licitar una tutoria cal escriure a: jordi. farre@urv.cat/juanluis.gonzalo@urv.cat



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A2
CT2
CT5
Al llarg del quadrimestre es realitzaran quatre proves escrites, cadascuna de les quals tindrà un pes a la nota del 25%. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura en primera convocatòria cal lliurar i aprovar totes les proves de desenvolupament, dins del calendari establert. Es farà mitjana amb totes les notes aprovades i/o si se n'ha suspès una de les proves amb una qualificació mínima de 4.

La segona convocatòria consisteix en la recuperació d'aquelles parts de l'assignatura que no hagin estat superades.

- Qui no hagi superat una o dues proves de desenvolupament les haurà de repetir en segona convocatòria.

- En el cas de tenir 3 o més proves proves suspeses, caldrà fer un examen final del conjunt de l'assignatura.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

Baudrillard, J. (2001), La guerra del Golfo no ha tenido lugar, Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, P. (1997), Sobre la televisió, Barcelona, Edicions 62.

Bryant, J. & Zillmann, D. (comps.) (1996), Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías, Barcelona, Paidós.

Castells, M., (1997-1998), La era de la información: economía, sociedad y cultura, 3 vols., Madrid, Alianza.

Dayan, D. (comp.) (1997),  En busca del público, Barcelona, Gedisa. 

Eco, U. (1999), La estrategia de la ilusión, Barcelona, Lumen.

Farré, J. (2005) Invitació a la teoria de la comunicació. Valls, Cossetània.  

Giroux, H. (2003), Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós.

Goffman, E. (1991), Los momentos y sus hombres, Barcelona, Paidós.

Habermas, J. (1987), Teoría de la acción comunicativa, 2 vols., Madrid, Taurus.

Luhmann, N. (2000), La realidad de los medios de masas, Barcelona, Anthropos.

Marcuse, H. (1993), El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini.

Mattelart, A. (1998), La mundialización de la comunicación, Barcelona, Paidós.

McLuhan, M. (1996), Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Barcelona, Paidós.

Morley, D. (1996), Televisión, audiencias y estudios culturales, Buenos Aires, Amorrortu.

Silverstone, R. (2004), ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires, Amorrortu.

Thompson, J.B. (1998), Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.

Tuchman, G. (1983), La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona, Gustavo Gili.

Wimmer, R. & Dominick, J. (2001), Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación, México, International Thomson.

Cada tema té associades unes lectures obligatòries que es poden consultar al programa de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent