DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) OPINIÓ PÚBLICA Codi 12234005
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant Analitzar les arrels de la noció d'opinió pública amb una avaluació de les aportacions conceptuals més recents aplicades al context i les condicions actuals. Aprofundir en els models i procediments metodològics per a l'estudi de les relacions simbiòtiques entre el periodisme i política com a actors crucials per al bon funcionament democràtic així com per a la socialització política i el reforçament de la cultura cívica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius, textuals, orals i visuals, a les societats contemporànies, amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Conèixer la tradició clàssica de l’opinió pública en relació amb el pensament polític
Saber interpretar les dades de l’opinió pública empírica a partir dels sondejos d’opinió
Comparar les principals aportacions dels autors més rellevants en l’estudi de l’opinió pública a la societat de la informació
Comprendre les relacions simbiòtiques entre periodisme, política i ciutadania
Conèixer i interpretar les pràctiques professionals i les transformacions dels valors noticiosos
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció al concepte d’opinió pública Definició de l'opinió pública - El concepte clàssic d’opinió pública (1750-1922) - L'opinió pública en l'era de la comunicació de massa (1922-1968) - L'opinió pública a finals del segle XX. La formació de l'opinió pública.
Tema 2. L’opinió pública empírica L'estudi de l'opinió pública en el marc de la recerca comunicativa – Les ciències socials aplicades al coneixement de l'opinió pública - Els mèdia com a impulsors de l'opinió pública empírica. La teoria de l'espiral del silenci.
Tema 3. L’opinió pública al segle XXI El retorn a la recerca dels aspectes col•lectius – La redefinició de l’esfera pública a l’era d’Internet - Ciutadania i democràcia sota els fenòmens de la globalització: el neoliberalisme després de la caiguda del Mur de Berlín – Les transformacions de l’opinió pública mundial després de l’11-S.
Tema 4. L'opinió pública, més enllà de la política? Les expectatives de les TIC: mites i realitat. Societat civil i nous moviments socials – Noves formes de participació ciutadana i capacitació política en els usos de les noves tecnologies de la comunicació. L'espiral del cinisme, els escàndols polítics i les noves formes d'expressió política.
Tema 5. Els comunicadors en el procés de formació de l’opinió pública La informació política: rutines professionals i influència en la percepció política. L’agenda temàtica. De l'agenda setting a la mediació a través dels cicles d'atenció institucional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
3 0 3
Sessió Magistral
A2
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
5 5 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
20 20 40
Atenció personalitzada
A2
15 0 15
 
Proves pràctiques
A2
2 20 22
Proves de desenvolupament
A2
2 28 30
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Durant les cinc primeres setmanes s'exposaran els aspectes conceptuals de l'opinió pública des de diverses perspectives: històrica, política, sociològica, psicològica, filosòfica i comunicativa. Es plantejarà un recorregut des de la tradició clàssica fins l'actualitat (3-4 hores setmanals durant les cinc primeres setmanes).

Les següents 10 setmanes continuarem desenvolupant els continguts durant dues hores setmanals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant les cinc primeres setmanes a banda de l'exposició magistral es destinaran cinc hores a plantejar i resoldre problemàtiques a l'aula.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant les 10 darreres setmanes el grup es dividirà en dos i es treballaran continguts pràctics en forma de debats, seminaris de lectura, estudis de cas, etcètera.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà mitjançant l'entorn virtual Moodle o en horari pactat prèviament per correu electrònic (jordi.farre@urv.cat) al despatx 3.22.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
La participació de l'estudiant en les activitats que es proposen a classe en forma de debats o resolució de problemes 10%
Proves de desenvolupament
A2
Es programaran dues proves de desenvolupament que l'estudiant haurà d'elaborar de forma autònoma i sota la supervisió de la professora o professor. 40%
(20+20)
Proves pràctiques
A2
Es plantejaran dos treballs pràctics, un de caràcter individual i l'altre en grup, per relacionar els conceptes apresos amb la seva plasmació professional. 50%
(25+25)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que segueixin i superin l'avaluació continuada havent aprovat totes les proves programades finalitzaran la seva avaluació en primera convocatòria.
Aquells estudiants que no superin les diferents proves hauran de presentar-se a l'examen final de segona convocatòria (i en la primera convocatòria tindran un No Presentat).


Fonts d'informació

Bàsica

Berrio, Jordi (1990): L'opinió pública i la democràcia, Barcelona: Pòrtic.

Berrio, Jordi (2000): La comunicació en democràcia, Barcelona: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Dader, J.L. (1992): El periodista en el espacio público, Barcelona: Bosch.

Giddens, Anthony (1991): Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age.

Habermas, Jurgen (1994): Historia y crítica de la opinión pública, Barcelona: Gustavo Gili.

Monzón, Cándido (1996): Opinión pública, comunicación y política, Madrid: Tecnos.

Noelle-Neumann, Elisabeth (1995): La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social.

Price, Vincent (1994): Opinión Pública. Esfera pública y comunicación, Barcelona: Paidós.

Ruiz, José A. (1997): Introducción a la tradición clásica de la opinión pública, Madrid: Tecnos.

Sampedro, Víctor (2000): Opinión pública y democracia deliberativa, Madrid: Istmo

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12244004
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent