DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) OPINIÓ PÚBLICA Codi 12234005
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
beatriz.herrero@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
HERRERO JIMÉNEZ, BEATRIZ
Web
Descripció general i informació rellevant Analitzar les arrels de la noció d'opinió pública amb una avaluació de les aportacions conceptuals més recents aplicades al context i les condicions actuals. Aprofundir en els models i procediments metodològics per a l'estudi de les relacions simbiòtiques entre el periodisme i política com a actors crucials per al bon funcionament democràtic així com per a la socialització política i el reforçament de la cultura cívica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix la tradició clàssica de l’opinió pública en relació amb el pensament polític
Sap interpretar les dades de l’opinió pública empírica a partir dels sondejos d’opinió
Compara les principals aportacions dels autors més rellevants en l’estudi de l’opinió pública a la societat de la informació
Comprèn les relacions simbiòtiques entre periodisme, política i ciutadania
Coneix i interpreta les pràctiques professionals i les transformacions dels valors noticiables
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Presenta resultats d'allò que s'espera en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció al concepte d’opinió pública Definició de l'opinió pública - El concepte clàssic d’opinió pública (1750-1922) - Liberalisme polític i liberalisme econòmic - L'esfera pública a les societats complexes
Tema 2. L'opinió pública al segle XX: de la propaganda a la tradició empírica L'opinió pública en l'era de la comunicació de massa (1922-1968) - Propaganda, informació i comunicació - L'opinió pública agregada: la tradició empírica
Tema 3. De l'espiral del silenci a la tematització La teoria de l'espiral del silenci - L'establiment de l'agenda temàtica - L'espiral del cinisme - Societat civil i nous moviments socials – Noves formes de participació ciutadana i capacitació política en els usos de les noves tecnologies de la comunicació.
Tema 4. De la societat de la informació a la societat de la por Societat del risc - Característiques i discursos sobre la Globalització i la Mundialització – Les transformacions de l’opinió pública mundial després de l’11-S.
Tema 5. Temes d'interès públic i nous perfils professionals Nous i vells temes d'interès públic - Qui intervé en la construcció de l'opinió pública? - Nous perfils professionals i opinió pública.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
3 0 3
Sessió Magistral
A2
25 0 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B4
C4
8 5 13
Atenció personalitzada
A2
2 0 2
 
Proves pràctiques
A2
B4
C4
12 30 42
Proves de desenvolupament
A2
B4
10 55 65
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Durant les cinc primeres setmanes s'exposaran els aspectes conceptuals de l'opinió pública des de diverses perspectives: històrica, política, sociològica, psicològica, filosòfica i comunicativa. Es plantejarà un recorregut des de la tradició clàssica fins l'actualitat (3-4 hores setmanals durant les cinc primeres setmanes).

Les següents 10 setmanes continuarem desenvolupant els continguts durant dues hores setmanals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el desenvolupament del curs a banda de l'exposició magistral es realitzaran activitats d'assistència obligatòria en l'aula sense programació prèvia per plantejar i resoldre problemàtiques.
Atenció personalitzada Durant el curs es faran tutories individuals o en grup per fer seguiment de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà mitjançant l'entorn virtual Moodle o en horari pactat prèviament per correu electrònic segons el docent.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B4
C4
La participació obligatòria de l'estudiant en les activitats que es proposen a classe en forma de debats o resolució de problemes 10%
Proves pràctiques
A2
B4
C4
Es plantejaran dues proves pràctiques en grup per relacionar els conceptes apresos amb la seva plasmació professional. 35%
(15%+20%)
Proves de desenvolupament
A2
B4
Es programaran dues proves individuals de desenvolupament que l'estudiant haurà de realitzar sota la supervisió de la professora o professor. 55%
(20%+35%)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que vulguin ser avaluats en primera convocatòria hauran de lliurar o realitzar les quatre proves programades dintre del calendari establert i participar en mínim del 50% de la Resolució de problemes i exercicis a l'aula. Per fer mitjana s'hauran d'haver aprovat cadascuna de les proves amb un 5.

Els alumnes que hagin suspès en primera convocatòria proves per un valor del 50% o menys hauran de presentar en segona convocatòria aquelles proves que no hagis superat.

Els alumnes que hagin suspès en primera convocatòria proves per un valor de més del 50% hauran de superar l'assignatura segons les instruccions de la segona convocatòria.

Els alumnes que es presentin de tota l'assignatura a segona convocatòria (o que hagin suspès en primera més del 50% de les proves) hauran de posar-se prèviament en contacte amb els professor. L'avaluació consistirà en presentar les dues proves de desenvolupament i fer un examen escrit del conjunt de la matèria en la data que estableixi el calendari. El pes es repartirà entre un 50% per les proves de desenvolupament i un 50% per l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica

Berrio, Jordi (1990): L'opinió pública i la democràcia, Barcelona: Pòrtic.

Berrio, Jordi (2000): La comunicació en democràcia, Barcelona: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Dader, J.L. (1992): El periodista en el espacio público, Barcelona: Bosch.

Giddens, Anthony (1991): Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age.

Habermas, Jurgen (1994): Historia y crítica de la opinión pública, Barcelona: Gustavo Gili.

Monzón, Cándido (1996): Opinión pública, comunicación y política, Madrid: Tecnos.

Noelle-Neumann, Elisabeth (1995): La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social.

Price, Vincent (1994): Opinión Pública. Esfera pública y comunicación, Barcelona: Paidós.

Ruiz, José A. (1997): Introducción a la tradición clásica de la opinión pública, Madrid: Tecnos.

Sampedro, Víctor (2000): Opinión pública y democracia deliberativa, Madrid: Istmo

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12234004
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent