Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix la tradició clàssica de l’opinió pública en relació amb el pensament polític
Sap interpretar les dades de l’opinió pública empírica a partir dels sondejos d’opinió
Compara les principals aportacions dels autors més rellevants en l’estudi de l’opinió pública a la societat de la informació
Comprèn les relacions simbiòtiques entre periodisme, política i ciutadania
Coneix i interpreta les pràctiques professionals i les transformacions dels valors noticiables
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT6 |
Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. El concepte d'opinió pública des de la tradició clàssica al populisme |
Definició de l'opinió pública - El concepte clàssic d’opinió pública (1750-1922) - Liberalisme polític i liberalisme econòmic - L'esfera pública a les societats complexes |
Tema 2. L'opinió pública al segle XX: de la propaganda a la tradició empírica |
L'opinió pública en l'era de la comunicació de massa (1922-1968) - Propaganda, informació i comunicació - L'opinió pública agregada: la tradició empírica |
Tema 3. Mitjans de comunicació i efectes: dels efectes poderosos a la psicologia cognitiva |
La teoria de l'espiral del silenci - L'establiment de l'agenda temàtica - L'espiral del cinisme - Societat del risc |
Tema 4. L'esfera pública digital: la transformació de la comunicació i el canvi polític |
Característiques i discursos sobre la Globalització i la Mundialització – Les transformacions de l’opinió pública mundial després de l’11-S - Societat civil i nous moviments socials – Noves formes de participació ciutadana i capacitació política en els usos de les noves tecnologies de la comunicació - Nous perfils professionals i opinió pública |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
25 |
35 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
35 |
55 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
10 |
20 |
30 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Durant les cinc primeres setmanes s'exposaran els aspectes conceptuals de l'opinió pública des de diverses perspectives: històrica, política, sociològica, psicològica, filosòfica i comunicativa. Es plantejarà un recorregut des de la tradició clàssica fins l'actualitat (3-4 hores setmanals durant les cinc primeres setmanes).
Les següents 10 setmanes continuarem desenvolupant els continguts durant dues hores setmanals. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant el desenvolupament del curs a banda de l'exposició magistral es realitzaran activitats d'assistència obligatòria en l'aula sense programació prèvia per plantejar i resoldre problemàtiques. |
Atenció personalitzada |
Durant el curs es faran tutories individuals o en grup per fer seguiment de l'assignatura. |
Descripció |
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). L'atenció personalitzada es realitzarà mitjançant l'entorn virtual Moodle o en horari pactat prèviament per correu electrònic segons el docent. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
La participació obligatòria de l'estudiant en les activitats que es proposen a classe en forma de debats o resolució de problemes |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Es programaran dues proves individuals de desenvolupament que l'estudiant haurà de realitzar sota la supervisió de la professora o professor. |
60%
(30%+30%) |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). A l'inici de l'assignatura es concretarà l'avaluació definitiva que es seguirà. Primera convocatòria: Els alumnes que vulguin ser avaluats en primera convocatòria hauran de realitzar les dues proves de desenvolupament programades dintre del calendari establert i participar en un mínim del 75% de la Resolució de problemes i exercicis a l'aula. Per fer mitjana s'hauran d'haver aprovat cadascuna de les proves de desenvolupament amb un 5, llevat d'una que farà mitjana si es treu com a mínim un 4. Per superar l'assignatura la mitjana total haurà de ser com a mínim de 5. Segona convocatòria: Els alumnes que en primera convocatòria hagin suspès amb menys d'un 4 o no s'hagin presentat a una prova de desenvolupament, l'hauran de tornar a fer en la data programada per a la segona convocatòria. Els alumnes que en primera convocatòria hagin suspès o no s'hagin presentat a les dues proves de desenvolupament, hauran de fer les dues en la data programada per a la segona convocatòria. Els alumnes que en primera convocatòria no hagin lliurat un mínim del 75% de la Resolució de problemes i exercicis a l'aula, hauran de fer en segona convocatòria aquells que restin per arribar a aquest mínim. Els professors informaran als alumnes de la data límit de lliurament a través de l'aula virtual (Moodle). Malgrat tot, per fer mitjana s'hauran d'haver aprovat cadascuna de les proves de desenvolupament amb un 5, llevat d'una que farà mitjana si es treu com a mínim un 4. Per superar l'assignatura la mitjana total haurà de ser com a mínim de 5. |
Bàsica |
|
Berrio, Jordi (1990): L'opinió pública i la democràcia, Barcelona: Pòrtic. Berrio, Jordi (2000): La comunicació en democràcia, Barcelona: Publicacions de la Universitat Jaume I. Dader, J.L. (1992): El periodista en el espacio público, Barcelona: Bosch. Giddens, Anthony (1991): Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Habermas, Jurgen (1994): Historia y crítica de la opinión pública, Barcelona: Gustavo Gili. Monzón, Cándido (1996): Opinión pública, comunicación y política, Madrid: Tecnos. Noelle-Neumann, Elisabeth (1995): La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Price, Vincent (1994): Opinión Pública. Esfera pública y comunicación, Barcelona: Paidós. Ruiz, José A. (1997): Introducción a la tradición clásica de la opinión pública, Madrid: Tecnos. Sampedro, Víctor (2000): Opinión pública y democracia deliberativa, Madrid: Istmo |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12234004 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|