DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET Codi 12234006
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GRAU MASOT, JOSEP MARIA
Adreça electrònica david.mauri@urv.cat
josepmaria.grau@urv.cat
gerard.gil@urv.cat
monicaolivia.marchesi@urv.cat
Professors/es
MAURI ESTUPIÑÀ, DAVID
GRAU MASOT, JOSEP MARIA
GIL FARGAS, GERARD
MARCHESI , MÓNICA OLIVIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Que l’alumnat es familiaritzi i domini de manera elemental les diferents tecnologies de creació audiovisual. Que obtingui les habilitats tècniques suficients que li permetrà generar productes sonors i audiovisuals. Que sigui capaç de distingir i d’analitzar els diversos processos de producció audiovisual atenent a criteris com qualitat, costos, formats, temps o dificultat. El curs es basa en tres blocs temàtics com són l’àudio, la imatge i internet.</p><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dominar el maquinari i el programari de producció audiovisual i multimèdia
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix els conceptes físics que conformen la naturalesa del so i de la imatge
Coneix i identifica els diferents sistemes i formats de captació, gravació, edició i tractament d’imatge i so
Coneix i s'interessa per l'evolució tecnològica del món audiovisual i d'Internet
Organitza de manera metòdica els equips necessaris per a una correcta presa, gravació, reproducció, tractament i edició d’imatge i so
Participa i col·labora del treball en equip
Té mentalitat emprenedora en les tasques i les a accions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Acústica bàsica La naturalesa del so.
Propagació del so.
Acústica fisiològica.
Àudio digital Conversió Analògica-digital.
Formats i compressió.
Electroacústica Micròfons.
Taules de mescla.
Enregistrament.
Processat.
Estudi de so. Elements bàsics: Control tècnic.
Locutori/peixera.
Fonaments d'informàtica Parts d'un ordinador.
Jerarquia de memòria.
Internet i el fet digital. Origen i etapes d'internet.
Repercussions del fet digital.
Teoria de la llum Naturalesa de la llum.
Fotometria. Unitats de mesura.
Colorimetria. Temperatura de color.
Òptica Característiques de la lent simple.
Formació de la imatge.
Blocs òptics.
La càmera i el camascopi. Parts de la càmera.
Funcionament de la càmera.
Tipus de càmeres professionals de vídeo.
Tipologia de plans i moviments de càmera.
Sistemes de vídeo, TV i cinema Normes de TV.
Formats de vídeo digitals:
Resolucions SD, HD i UHD;Exploració entrellaçada i progressiva; Norma de mostreig; Còdecs i contenidors; Relació d'aspecte
Vídeo 3D.
Estudi de televisió. Elements bàsics: Control de realizació.
Plató.
Continuïtat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
CT2
5 0 5
Sessió Magistral
A3
27 39 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
3 4 7
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
CT2
15 40 55
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT2
14 14 28
Pràctiques a laboratoris
A3
CT2
20 35 55
Atenció personalitzada
A3
CT2
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A3
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una activitat introductòria al principi de cada quadrimestre per ubicar el bloc temàtic corresponent a l'alumne.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals, s'explicaran els continguts conceptuals del programa de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Amb la resolució de problemes, exercicis i supòsits pràctics a l'aula, es complementarà la part conceptual del programa de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es realitzaran diferents pràctiques a les aules informàtiques de la unitat. Aquestes ens serviran d'introducció als diferents entorns no linials d'edició d'àudio i vídeo.
Pràctiques de camp/sortides Es realitzaran vàries pràctiques de presa de so i imatge, que serviran per adquirir una metodologia i utilització correctes dels equips emprats.
Pràctiques a laboratoris A Les pràctiques als laboratoris es realitzaran productes audiovisuals segons uns criteris de qualitat establerts. També es realitzaran pràctiques als estudis de ràdio i televisió, per tal que els alumnes coneguin la seva configuració i el seu ús.
Atenció personalitzada Durant les sessions pràctiques presencials i a les diferents revisions, atendren i resoldrem dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
CT2
Amb entrega de les pràctiques amb suport informàtic i les memòries corresponents. 15%
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT2
Amb l'entrega dels enregistraments amb els seus suports i les memòries corresponents. 20%
Pràctiques a laboratoris
A3
CT2
Amb l'entrega de productes audiovisuals acabats en funció dels requisits establerts i les memòries dels estudis de TV i ràdio. 25%
Proves objectives de tipus test
A3
Examen tipus test i/o preguntes curtes. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitzarà un examen d'alliberament de la matèria del primer quadrimestre al gener. Si aquest se supera, nota igual o superior a 5,a l'examen que es realitzarà al maig dins l'avaluació continuada, l'alumne únicament s'avaluarà del contingut teòric del segon quadrimestre. Si la prova de febrer no és superada, l'alumne s'avaluarà de tot el curs a la prova de maig.

Per tal d'aprovar la part teòrica dins l'avaluació continuada, l'alumne ha de superar l'examen de febrer i el de maig per separat amb notes iguals o superiors a 5 en cada prova, o bé superar el de maig com a prova global amb una nota igual o superior a 5. En el primer cas, la nota final de teoria seria la mitjana aritmètica de les dues proves. De no ser així, l'alumne s'haurà d'avaluar de tota la part teòrica a l'examen de segona convocatòria.

L'alumne haurà de realitzar les pràctiques plantejades pels professors durant el curs, avaluades de forma continuada. Les pràctiques que estiguin suspeses es recuperaran també durant el curs, qualificant-se amb una nota màxima de 7. Únicament si s'han qualificat amb nota numèrica el 50% de les pràctiques en avaluació continuada, les pràctiques pendents podran entregar-se durant el mes de juny abans del tancament d'actes de segona convocatòria, qualificant-se amb una nota màxima de 5.

Les úniques pràctiques que únicament es podran realitzar en el calendari establert durant el curs, i sense opció a recuperació, seran la realització del programa de ràdio i la realització del programa de televisió.

L'avaluació final consistirà en la mitjana aritmètica entre la nota teòrica (aconseguida amb proves teòriques) i la nota pràctica (aconseguida amb la mitjana de les notes pràctiques). La composició de la nota final es calcularà mitjançant la ponderació de la nota d'avaluació de pràctiques (60%) amb la nota de teoria (40%). Cal tenir totes dues parts (teoria i pràctica) aprovades per separat. Si no és així, l'assignatura quedarà suspesa.

L'alumnat que durant el curs hagi entregat una pràctica un sol cop i l'hagi suspès, de cara a la nota final de pràctiques i si no realitza l'entrega de suficiència, la pràctica tindrà la qualificació corresponent a l'entrega suspesa.

En cas de tenir una de les dues parts aprovada, teoria o pràctiques, es guardarà la nota alliberant dita part per als dos cursos següents. Un cop passats, si la part suspesa encara no s'ha superat, caldrà que l'alumne s'avaluï de tota l'assignatura com els alumnes de nova incorporació.


Fonts d'informació

Bàsica Michael Langford, La fotografía paso a paso, Hermann Blume Ediciones,
, www.directordefotografia.com, ,
José María Castillo, Televisión y lenguaje audiovisual, IORTV,
, www.dofmaster.com, ,
Jorge Carrasco, Cine y televisión digital, Comunicación Activa UB,
Gerald Millerson, Realización y producción en televisión, IORTV,
Manuel Recuero López, Técnicas de grabación sonora, IORTV,
, www.dpreview.com, ,
Jeff Wignall, La exposición en la fotografía, Anaya Multimèdia,
, www.fotonostra.com, ,
, www.futuremusic-es.com, ,
, www.genisroca.cat, ,
, www.hispasonic.com, ,
, www.nofilmschool.com, ,
, www.photographyblog.com, ,
, www.xatakafoto.com, ,
, www.dzoom.org.com, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent