DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL Codi 12234008
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ROCA VERNET, JORDI
ARNABAT MATA, RAMON
Adreça electrònica ramon.arnabat@urv.cat
jordi.rocav@urv.cat
Professors/es
ARNABAT MATA, RAMON
ROCA VERNET, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és el coneixement de les línies fonamentals de l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permeti entendre els processos que han dut a la societat actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han conduït a la societat actual
Analitza la percepció d’aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i la reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
La Guerra Freda
Introducció al segle XX
Descolonització i les revolucions dels seixanta i setanta
La globalització

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
34 51 85
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
C4
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
A1
C4
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant.
Atenció personalitzada Entrevistes individuals del professor amb els alumnes per plantejar el seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l'horari establert d'atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
C4
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
20%
Resolució de problemes, exercicis
A1
C4
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant. 30%
Altres  

Proves mixtes: proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de pregunte scurtes i/o prove sobjectives tipus test

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Ucelay Da Cal, E. i Veiga, F., la fi del segon mil·leni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelona, 1994, Planeta

Castells, Manuel: Redes de indignación y Esperanza, Alianza Editorial, Madrid, 2012

Fontana, Josep: Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Pasado y presente, Barcelona, 2011.

Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio: Historia universal del siglo XX, Síntesis, Madrid, 2008.

Hobsbawm, Eric: Historia del siglo XIX: 1914-1991, Crítica, Barcelona, 2008.

Keylor, William R.: A World of Nations, Oxford University Press, New York - Oxford, 2009.

Judt, Tony: Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Taurus, Barcelona, 2006.

Judt, Tony: Pensar el siglo XX, Taurus, Barcelona, 2012.

Procacci, Giuliano: Historia general del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001.

Ucelay Da Cal, Enric i Veiga, Francesc, La fi del segon mileni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelkona: 1994, Planeta.

Watson, Peter, Historia intelectual del siglo XX, Barcelona: Crítica, 2002.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent