DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL Codi 12234008
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ARNABAT MATA, RAMON
Adreça electrònica ramon.arnabat@urv.cat
Professors/es
ARNABAT MATA, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és el coneixement de les línies fonamentals de l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permeti entendre els processos que han dut a la societat actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han conduït a la societat actual
Analitza la percepció d’aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i la reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
El curt segle XX Característiques generals del segle XX
Àmbit cronològic
L'imperialisme i la Primera Guerra Mundial Causes i conseqüències de l'Imperialisme
Causes i conseqüències de la Primera Guerra Mundial
La revolució soviètica La revolució soviètica
El naixement de la URSS
Entreguerres (1920-1940) Els feliços anys vint
El crak del 1929
La crisi mundial
Els feixismes i la Segona Guerra Mundial Feixisme italià
Nazisme
Segona Guerra Mundial
La Guerra Freda Guerra Freda
Descolonització
Tercer Món
Crisi del petroli
La Unió Europea Formació de la UE
Evolució de la UE
El món després de la caiguda del mur de Berlín La caiguda del mur i l'esfondrament de la URSS
D'un món bipolar a un món multipolarç
La globalització
Les desigualtats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A1
C4
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
C4
10 15 25
Sessió Magistral
A1
32 53 85
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
4 7 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats fora de l'aula per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura dins l'aula.
Sessió Magistral Explicacions del professor a classe
Atenció personalitzada Entrevistes individuals del professor amb els alumnes per plantejar el seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l'horari establert d'atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
C4
Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats relacionades amb la temàtica de l'assignatura, fora de l'aula per part de l'estudiant. . 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
C4
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
En un context presencial, virtual o semipresencial

10%
Proves mixtes
A1
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes segueixen l'avaluació continuada, i la qualificació final serà la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en les activitats i proves plantejades.

Els alumnes que no superin la qualificació de 5, podran examinar-se de tot el temari de l'assignatura en una segona convocatòria.

-->

Fonts d'informació

Bàsica

Castells, Manuel: Redes de indignación y Esperanza, Alianza Editorial, Madrid, 2012

Fontana, Josep: Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Pasado y presente, Barcelona, 2011.

Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio: Historia universal del siglo XX, Síntesis, Madrid, 2008.

Hobsbawm, Eric: Historia del siglo XX: 1914-1991, Crítica, Barcelona, 2008.

Keylor, William R.: A World of Nations, Oxford University Press, New York - Oxford, 2009.

Judt, Tony: Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Taurus, Barcelona, 2006.

Judt, Tony: Pensar el siglo XX, Taurus, Barcelona, 2012.

Procacci, Giuliano: Historia general del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001.

Ucelay Da Cal, Enric i Veiga, Francesc, La fi del segon mileni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelkona: 1994, Planeta.

Watson, Peter, Historia intelectual del siglo XX, Barcelona: Crítica, 2002.

Complementària Piketty, Thomas, El capital al segle XXI, RBA, 2014
Eley, Geof, Un mundo que ganar, Crítica, 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent