Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre els seus paràmetres bàsics (jurídico-polítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer els corrents principals de la cultura visual del segle XX
Ser capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. CORRENTS ESTÈTICS I COMUNICACIÓ. Connexions i interferències entre l’art, la literatura i els mitjans de comunicació al llarg del segle XX i XXI |
1.1. Breu introducció conceptual als corrents estètics i la cultura visual: De les “ruptures” dels anys 60 a la posmodernitat.
1.2. Literatura i comunicació: Nou periodisme, Nouveau Roman i Nouvelle Vague
1.3. Art i comunicació: Pop Art, minimalisme i videoart
1.4. La cultura visual en la posmodernitat: gir subjectiu, cultura de la memòria i hibridacions estètiques i narratives en el cinema, la televisió i les noves tecnologies del segle XXI |
2. EL GIR SUBJECTIU. Autobiografia i cultura visual |
2.1. Cinema documental autobiogràfic: De l'autorretrat al documental familiar
2.2. Televisió en primera persona: el docu-reality
2.3. Escriptures autobiogràfiques en el ciberespai: del diari literari al blog i de les "home movies" al videoblog
|
3. LA CULTURA DE LA MEMÒRIA. La història, la memòria i la posmemòria en les narratives audiovisuals contemporànies |
3.1. L'eclosió de la memòria: Com, quan i per què
3.2. Noves formes de fer història i memòria en els mitjans de comunicació
3.3. Memòries de segona generació: Posmemòria i imatge audiovisual |
4. HIBRIDACIONS. Paròdies i pastitxos en els corrents estètics del segle XXI |
4.1. Intertextualitat, autorreferencialitat, fragmentació i jocs intergenèrics en la cultura audiovisual contemporània
4.2. Realitat i ficció en el cinema i la televisió: Del fals documental als reality-shows
4.3. Metatextualitats i escriptures en segon grau: El cinema dins del cinema, la televisió dins la televisió |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
22 |
16 |
38 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
32 |
44 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
4 |
8 |
Proves pràctiques |
|
14 |
24 |
38 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. |
Sessió Magistral |
Les dues hores setmanals de classes teòriques es dedicaran a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar a les classes pràctiques els articles i els ejemples audiovisuals pertinents a cadascun dels nusos conceptuals de la matèria. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes, organitzats en grups de quatre persones, hauran d'exposar oralment un tema concret del temari. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat. |
Treballs |
Al llarg del curs els alumnes hauran de realitzar diferents treballs pràctics, que aniran des del comentari d'un article determinat a la ressenya d'un producte audiovisual o d'una exposició, xerrada o seminari determinats. |
Descripció |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els continguts impartits durant les sessions magistrals, juntament amb el dossier de textos de l'assignatura, conformaran la matèria que s'avaluarà tant a les diferents proves de desenvolupament que es faran al llarg del curs, com a l'examen final. |
Les qualificacions obtingudes en les proves de desenvolupament i/o en l'examen final constituiran el 60% de la nota final. |
Presentacions / exposicions |
|
Les presentacions de cada grup tindran una durada màxima de 30 minuts i hauran d'anar acompanyades d'un treball escrit que haurà de lliurar-se al professor abans del dia de l'exposició. S'avaluarà tant la part escrita com la defensa oral del treball. |
La qualificació de l'exposició (en grups de quatre persones), així com del treball escrit que haurà d'acompanyar-la, constituirà el 20% de la nota final. |
Treballs |
|
Al llarg del curs s'avaluaran diferents proves que l'alumne haurà de realitzar individualment. Aquestes consistiran en ressenyes, comentaris d'articles, assistència a seminaris o xerrades, etc. |
La qualificació d'aquestes proves suposarà el 20% de la nota final de l'assignatura. |
Proves de desenvolupament |
|
Es faran dues proves de desenvolupament al llarg del curs. La primera servirà per alliberar matèria. En cas de suspendre aquesta prova, l'alumne haurà de fer un examen final. |
La nota d'aquestes dues proves i/o de l'examen final constituirà el 60% de la qualificació final. |
Proves pràctiques |
|
Les proves pràctiques inclouen tant les exposicions que hauran de realitzar els alumnes en grups, com els diferents treballs individuals que se'ls encarregaran al llarg del curs. |
La nota de les proves pràctiques correspon al 40% de la qualificació final de l'assignatura. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
SARLO, Beatriz, Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión, Siglo XXI, 2005
DOMÍNGUEZ, Vicente (Ed.), Pantallas depredadoras. El cine ante la cultura visual digital, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2007
CABOT, Mateu (et. al.), Más que palabras: Estética en tiempos de la cultura audiovisual, Cendeac, 2007
HUYSSEN, Andreas, Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Adriana Hidalgo, 2002
CATALÀ, Josep Maria, Forma del real. Introducció als estudis visuals, Universitat Oberta de Catalunya, 2008
JAMESON, Fredric, El postmodernismo y lo visual, Episteme, 1997
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|