DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ Codi 12234009
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
Adreça electrònica laia.quilez@urv.cat
Professors/es
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu de l'assignatura és el de capacitar l'alumne en el coneixement dels principals corrents estètics que imperen en l'àmbit de la comunicació i la cultura visual contemporànies.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre els seus paràmetres bàsics (jurídico-polítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els corrents principals de la cultura visual del segle XX
Ser capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. CORRENTS ESTÈTICS I COMUNICACIÓ. Connexions i interferències entre l’art, la literatura i els mitjans de comunicació al llarg del segle XX i XXI 1.1. Breu introducció conceptual als corrents estètics i la cultura visual: De les “ruptures” dels anys 60 a la posmodernitat.
1.2. Literatura i comunicació: Nou periodisme, Nouveau Roman i Nouvelle Vague
1.3. Art i comunicació: Pop Art, minimalisme i videoart
1.4. La cultura visual en la posmodernitat: gir subjectiu, cultura de la memòria i hibridacions estètiques i narratives en el cinema, la televisió i les noves tecnologies del segle XXI
2. EL GIR SUBJECTIU. Autobiografia i cultura visual 2.1. Cinema documental autobiogràfic: De l'autorretrat al documental familiar
2.2. Televisió en primera persona: el docu-reality
2.3. Escriptures autobiogràfiques en el ciberespai: del diari literari al blog i de les "home movies" al videoblog

3. LA CULTURA DE LA MEMÒRIA. La història, la memòria i la posmemòria en les narratives audiovisuals contemporànies 3.1. L'eclosió de la memòria: Com, quan i per què
3.2. Noves formes de fer història i memòria en els mitjans de comunicació
3.3. Memòries de segona generació: Posmemòria i imatge audiovisual
4. HIBRIDACIONS. Paròdies i pastitxos en els corrents estètics del segle XXI 4.1. Intertextualitat, autorreferencialitat, fragmentació i jocs intergenèrics en la cultura audiovisual contemporània
4.2. Realitat i ficció en el cinema i la televisió: Del fals documental als reality-shows
4.3. Metatextualitats i escriptures en segon grau: El cinema dins del cinema, la televisió dins la televisió

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A1
22 16 38
Presentacions / exposicions
A1
12 32 44
Treballs
A1
2 10 12
Atenció personalitzada
A1
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
A1
4 4 8
Proves pràctiques
A1
14 24 38
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs.
Sessió Magistral Les dues hores setmanals de classes teòriques es dedicaran a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar a les classes pràctiques els articles i els ejemples audiovisuals pertinents a cadascun dels nusos conceptuals de la matèria.
Presentacions / exposicions Els alumnes, organitzats en grups de quatre persones, hauran d'exposar oralment un tema concret del temari. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat.
Treballs Al llarg del curs els alumnes hauran de realitzar diferents treballs pràctics, que aniran des del comentari d'un article determinat a la ressenya d'un producte audiovisual o d'una exposició, xerrada o seminari determinats.

Atenció personalitzada
Descripció
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
Els continguts impartits durant les sessions magistrals, juntament amb el dossier de textos de l'assignatura, conformaran la matèria que s'avaluarà tant a les diferents proves de desenvolupament que es faran al llarg del curs, com a l'examen final. Les qualificacions obtingudes en les proves de desenvolupament i/o en l'examen final constituiran el 60% de la nota final.
Presentacions / exposicions
A1
Les presentacions de cada grup tindran una durada màxima de 30 minuts i hauran d'anar acompanyades d'un treball escrit que haurà de lliurar-se al professor abans del dia de l'exposició. S'avaluarà tant la part escrita com la defensa oral del treball. La qualificació de l'exposició (en grups de quatre persones), així com del treball escrit que haurà d'acompanyar-la, constituirà el 20% de la nota final.
Treballs
A1
Al llarg del curs s'avaluaran diferents proves que l'alumne haurà de realitzar individualment. Aquestes consistiran en ressenyes, comentaris d'articles, assistència a seminaris o xerrades, etc. La qualificació d'aquestes proves suposarà el 20% de la nota final de l'assignatura.
Proves de desenvolupament
A1
Es faran dues proves de desenvolupament al llarg del curs. La primera servirà per alliberar matèria. En cas de suspendre aquesta prova, l'alumne haurà de fer un examen final. La nota d'aquestes dues proves i/o de l'examen final constituirà el 60% de la qualificació final.
Proves pràctiques
A1
Les proves pràctiques inclouen tant les exposicions que hauran de realitzar els alumnes en grups, com els diferents treballs individuals que se'ls encarregaran al llarg del curs. La nota de les proves pràctiques correspon al 40% de la qualificació final de l'assignatura.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica SARLO, Beatriz, Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión, Siglo XXI, 2005
DOMÍNGUEZ, Vicente (Ed.), Pantallas depredadoras. El cine ante la cultura visual digital, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2007
CABOT, Mateu (et. al.), Más que palabras: Estética en tiempos de la cultura audiovisual, Cendeac, 2007
HUYSSEN, Andreas, Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Adriana Hidalgo, 2002
CATALÀ, Josep Maria, Forma del real. Introducció als estudis visuals, Universitat Oberta de Catalunya, 2008
JAMESON, Fredric, El postmodernismo y lo visual, Episteme, 1997

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent