DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ Codi 12234009
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
SABATÉ BARRIERAS, NEUS
KOVACSICS GRISOLIA, VIOLETA
Adreça electrònica neus.sabate@urv.cat
violeta.kovacsics@urv.cat
Professors/es
SABATÉ BARRIERAS, NEUS
KOVACSICS GRISOLIA, VIOLETA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L'objectiu de l'assignatura és el de capacitar l'alumne en el coneixement dels principals corrents estètics que imperen en l'àmbit de la comunicació i la cultura visual contemporànies.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els corrents principals de la cultura visual del segle XX
És capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0. INTRODUCCIÓ
0.1. Benvinguda i presentació de l'assignatura.

0.2. Introducció als continguts i a la metodologia de l'assignatura.
I. LES AVANTGUARDES
1.1. Contextualització

1.2. Característiques generals de l'art d'avantguarda. Els principals &quot;ismes&quot;.

1.3. Avantguardes i cinema.

1.4. El llegat de les avantguardes en el cinema i l'art contemporani.
II. CULTURA I ART DESPRÉS DE LA II GUERRA MUNDIAL 2.1. Context i introducció a les segones avantguardes.

2.2. El naixement de la joventut. Cultura juvenil.

III. LES RUPTURES DELS ANYS 60 3.1. Contextualitzacions: Les revoltes dels anys 60.

3.2. Principals expressions de la contracultura i l’underground.

3.3. Pop Art: de la modernitat a la postmodernitat.

3.4. La Nouvelle Vague i els nous cinemes.

3.5. Reivindicacions feministes dels anys 60 i 70.
IV. LA POSTMODERNITAT


4.1. Introducció a la postmodernitat.

4.2. L'estètica postmoderna.

4.3. Cinema i postmodernitat.

4.4. Neotelevisió: els nous formats televisius i dinàmiques espectatorials.

4.5. Noves tendències de la publicitat: camins de l'hiperrealisme i l'accés a les xarxes individuals.

4.6. Més enllà del reportatge periodístic: altres formes de documental i no ficció.

V. L'AUDIOVISUAL AVUI 5.1. Tendències del cinema en l'era digital.

5.2. Postelevisió: formats de no ficció en l'era de les plataformes.

5.3. Nova ficció televisiva: de Los Soprano a les noves tendències de les sèries en l'era de Netflix.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Treballs
A1
2 20 22
Presentacions / exposicions
CT5
16 18 34
Sessió Magistral
A1
33 23 56
Pràctiques a través de TIC
CT5
2 11 13
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
4 18 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs.
Treballs Al llarg del curs els alumnes hauran d'elaborar en grup un treball escrit al voltant d'un tema concret del temari assignat per la professora. Aquesta monografia serà la base per l'exposició que hauran de fer davant la resta de l'alumnat.
Presentacions / exposicions Els alumnes, organitzats en grups, hauran d'exposar oralment un tema concret del temari del que prèviament hauran realitzat un treball escrit. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat.
Sessió Magistral Els continguts de l'assignatura s'exposaran en sessions magistrals il·lustrades amb exemples (audio)visuals.
Pràctiques a través de TIC Cada alumne desenvoluparà un conjunt de posts vinculats al temari de l'assignatura a través de l'Instagram, tot utilitzant els recursos i llenguatge propi d'aquesta xarxa social.
Atenció personalitzada Al llarg del curs s'oferiran, amb cita prèvia, tutories individuals i col·lectives per a resoldre dubtes relacionats amb el temari i el desenvolupament de la matèria.

Atenció personalitzada
Descripció

Es duen a terme tutories per cadascun dels treballs de grup. Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
Elaboració en grup d'un treball escrit entorn a un aspecte del temari assignat per les professores. El treball es realitzarà a partir de fonts de documentació escrita i audiovisual proporcionada per les professores i complementades per l'alumnat. 20%
Presentacions / exposicions
CT5
Presentació a classe del treball de grup realitzat. Les presentacions de cada grup tindran una durada d'aproximadament 90 minuts i estaran basades en el treball escrit lliurat a la professora amb antelació. Aniran acompanyades d'una peça audiovisual de producció pròpia. 15%
Pràctiques a través de TIC
CT5
Els alumnes hauran de participar en l’Instagram de l'assignatura tot elaborant un conjunt d'entrades pròpies que complementin la teoria elaborada a classe i comentant, com a mínim, dos posts dels altres companys 15%
Proves mixtes
A1
Proves de coneixements dels continguts impartits a les classes teòriques i exposicions d'alumnes, reforçat amb les lectures obligatòries. Es duen a terme tant al llarg de curs com a finals. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria
AVALUACIÓ CONTINUADA (1ª convocatòria):
  • Es tracta d'una assignatura presencial. Part de l'avaluació es durà a terme en pràctiques que es desenvolupen a la pròpia aula.
  • S'han d'aprovar, com a mínim amb un 5, cadascuna de les parts per separat (el treball, l'exposició de grup, la prova pràctica i les proves mixtes).
  • En el cas de suspendre alguna de les parts aquesta s'haurà de recuperar a la segona convocatòria, indiferentment de les notes de les altres proves. Es guardaran la resta de notes de les proves aprovades.
  • En el cas de plagi en qualsevol de les proves, l'assignatura queda automàticament suspesa, més enllà del resultat de les altres proves. S'haurà de recuperar TOT en segona convocatòria.
SEGONA CONVOCATÒRIA
  • Qualsevol prova en segona convocatòria s'ha d'aprovar com a mínim amb un 5 per fer mitjana amb la resta de notes. Les professores es reserven la possibilitat de posar una nota topall als treballs entregats en segona convocatòria.
  • En cas de suspendre com a mínim una de les proves pendents en segona convocatòria, l'assignatura queda suspesa.
  • En cas de plagi, l'assignatura queda suspesa.

AVALUACIÓ NO CONTINUADA (2ª convocatòria):
En cas que l'estudiant no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb les professores de l'assignatura abans de la data que consti al Campus Virtual per tal de confirmar que es presenta només en segona convocatòria. Haurà d'aprovar el mateix tipus de proves que en l'avaluació continuada, adaptades en el format que s'indiqui. Les professores es reserven l'opció de posar una nota topall, per sota del 10, en l'avaluació no continuada.


Fonts d'informació

Bàsica QUÍLEZ ESTEVE, Laia, «Sutiles pretéritos. (Post)memoria y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo», en MARTÍN GUTIÉRREZ, Gregorio (ed.).Cineastas frente al espejo. , Las Palmas de Gran Canaria: Festival Internacional de Cine de Las Palmas; Madrid: T&amp;amp;B Ed, 2008
SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, Una cultura de la fragmentación. Pastiche, relato y cuerpo en el cine y la televisión. , Filmoteca, 1995
QUÍLEZ ESTEVE, Laia , «Cuando el documentalista se ríe de sí mismo. La estética del fracaso y el documental performativo en Avi Mograbi, Ross McElwee y Alan Berliner», en OROZ, Elena; DE PEDRO AMATRIA, Gonzalo (eds.) , Madrid: Ocho y medio, 2009
DOMÍNGUEZ, Vicente (Ed.), Pantallas depredadoras. El cine ante la cultura visual digital, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2007
CABOT, Mateu (et. al.), Más que palabras: Estética en tiempos de la cultura audiovisual, Cendeac, 2007
HUYSSEN, Andreas, Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Adriana Hidalgo, 2002
CATALÀ, Josep Maria, Forma del real. Introducció als estudis visuals, Universitat Oberta de Catalunya, 2008
JAMESON, Fredric, El postmodernismo y lo visual, Episteme, 1997
SABATÉ-BARRIERAS, Neus, De l’assemblea a la pantalla. Una aproximació al ‘Ciclo de Cine Dirigido por Mujeres’ del Festival de Sant Sebastià de 1978, En M. J. Vilalta (Ed.), Reptes de recerca en història de les dones (322-326). Edicions de la UdL., 2022
IGLESIAS, Eulàlia, &quot;Positioning Documentaries at the Cannes International Film Festival: Fahrenheit 9/11 and Beyond&quot;, a Vallejo A., Winton E. (eds). Documentary Film Festivals (eBook), vol. 2., Cham: Palgrave MacMillan., 2020
ARAÜNA, Núria, &quot;El poder de los débiles: el cine de Rosa Vergés&quot; a ZURIÁN, Fran (coord). Construyendo una mirada propia: mujeres directoras en el cine español: de los orígenes al año 2000., Madrid: Síntesis, 2015
ARAÜNA, Núria i QUÍLEZ, Laia, &quot;Género y (pos) memorias en el cine documental sobre la Guerra Civil y el franquismo&quot; a QUÍLEZ, Laia i RUEDA-LAFFOND, José Carlos (coords.). Posmemoria de la Guerra Civil y el franqu, Granada: Comares, 2017
IGLESIAS, Eulàlia, &quot;Variaciones en torno a un cuerpo: identidad y ausencia en el cine de Isaki Lacuesta&quot;, a TERRITORIOS Y FRONTERASExperiencias Documentales Contemporánea, https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/8313/Eulalia%20Iglesias.pdf?sequence=8, 2012
SABATÉ-BARRIERAS, Neus, “Un ghetto maravilloso”. Descubriendo el Ciclo de Cine Dirigido por Mujeres del Festival de San Sebastián (1978) a través de la prensa., https://artxiboa.sansebastianfestival.com/investigaciones/un-ghetto-maravilloso-descubriendo-el-cicl, 2022

Consultar al Campus Virtual la bibliografia per a cada tema del treball així com les lectures obligatòries i recomanades per als exàmens.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115
TEORIA DE LA IMATGE/12234108
TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116
AUDIOVISUAL CONTEMPORANI I IDENTITATS/12234209
GÈNERE, SEXUALITATS I COMUNICACIÓ/12234225

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12234006

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL/12234008
 
Altres comentaris
(1). Els alumnes o grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració dels treballs o que copiïn durant els exàmens i proves que es faran al llarg del curs quedaran suspesos automàticament de l'assignatura, tal i com indica la directiva de la Universitat. (2). Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en els treballs, com en les proves i exàmens que es faran al llarg del curs. (3). Per a una bona dinàmica de la classe, es prega respecte a les persones que intervinguin en cada moment, siguin professores o alumnes, així com puntualitat tant en l’inici com al final de la classe. (4). No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula, excepte en els exercicis pràctics o d’avaluació en què calgui emprar-los. (5). A l'hora de les notes finals es pot tenir en compte l'assistència i la participació a classe. (6). Es requereix un nivell bo d'anglès llegit (hi ha lectures obligatòries en aquesta llengua).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent