DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ) Codi 12234010
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretèn establir el concepte d'estàndard aplicat a la llengua espanyola, per facilitar a l'alumnat les eines necessàries per a l'anàlisi, la millora i la creació de textos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aplicar la llengua pròpia a l’elaboració de productes audiovisuals factuals i de ficció, construint missatges orals i escrits destinats a la seva difusió audiovisual que siguin eficaços, correctes i atractius, adoptant els recursos lingüístics i no verbals i les estratègies retòriques més adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Reconeix les característiques bàsiques del castellà o del català estàndard i de les varietats de la llengua, així com les seves característiques específiques en els mitjans de comunicació
Consolida els coneixements ortogràfics, gramaticals i lèxics de la llengua pròpia
Redacta diferents tipus de textos (tant periodístics com publicitaris) en la llengua pròpia, tenint en compte la correcció i l’adequació al seu univers comunicatiu
Pren consciència de la importància d’una bona expressió oral i escrita per al desenvolupament professional i personal
Reconeix les característiques bàsiques de l’oralitat i les seves funcions
Coneix les característiques i els elements condicionants dels textos orals, especialment els dels mitjans audiovisuals
Identifica i corregeix els problemes d’expressió oral més comuns
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. L'espanyol estàndard i les varietats de la llengua espanyola 1.1. Llengua i varietats de la llengua
1.2. Conceptes d'estàndard i de norma
1.3. Relació estàndard-norma
1.4. Relació i diferències entre l'oral i l'escrit
1.5. Situacions de la comunicació oral
1.6. Comunicació verbal i no verbal
2. El nivell fonològic i fonològic. Ortografia 2.1. Articulació i pronunciació de l'espanyol
2.1.1. Sons i fonemes de l'espanyol
2.1.2. Variants i influències dialectals
2.1.3. La síl·laba
2.1.4. Problemes de pronunciació
2.2. Ortografia de la lletra
2.2.1. Accentuació
2.2.2. Puntuació
2.2.3. Majúscules
2.2.4. Abreviacions
3. El nivell morfològic i sintàctic 3.1. El substantiu: gènere i nombre
3.2. El determinant
3.3. Els pronoms
3.4. El verb: qüestions normatives
3.5. Concordança subjecte-verb
3.6. L'adverbi
3.7. La preposició
3.8. Discordàncies i anacoluts
4. El nivell lèxico-semàntic 4.1. Adequació lèxica
4.2. Precisió lèxica
4.3. Varietat lèxica
4.4. Principals errors lexicosemàntics
4.5. Cohesió i coherència textual

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
8 10 18
Sessió Magistral
A4
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
C4
15 30 45
Pràctiques a través de TIC
A4
C4
2 10 12
Treballs
A4
C4
5 20 25
Presentacions / exposicions
A4
C4
10 20 30
Fòrums de discussió
A4
C4
1 3 4
Atenció personalitzada
A4
C4
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
A4
C4
2 10 12
Proves pràctiques
A4
C4
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de les diferents proves i treballs.
Sessió Magistral Explicació del contingut teòric de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució d'exercicis pràctics a l'aula.
Pràctiques a través de TIC Plantejament i resolució d'exercicis pràctics mitjançant Moodle.
Treballs Elaboració de dos treballs de grup: un sobre qüestions relacionades amb l'estàndard escrit de l'espanyol i un altre destinat a l'anàlisi lingüística d'un fragment audiovisual.
Presentacions / exposicions Presentació dels treballs pràctics en grup davant la resta de la classe.
Fòrums de discussió Intervenció als diversos debats i fòrums oberts: errors de caire ortogràfic, fonètic, morfosintàctic i lèxic.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat per a la resolució de dubtes o altres qüestions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà les consultes dels alumnes dins el seu horari d'atenció, com també mitjançant la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A4
C4
Realització de tres activitats mitjançant Moodle 15%
Treballs
A4
C4
Treballs de reflexió i anàlisi en grup. 25%
Presentacions / exposicions
A4
C4
Presentació davant la classe dels treballs de grup de l'assignatura. 5%
Fòrums de discussió
A4
C4
Participació als fòrums de l'assignatura. 5%
Proves pràctiques
A4
C4
Part pràctica de cadascuna de les dues proves de l'avaluació contínua. 30%
Proves objectives de tipus test
A4
C4
Part teòrica de cadascuna de les dues proves de l'avaluació contínua. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura és contínua. Les activitats pràctiques realitzades a l'aula (i també de forma autònoma) suposaran el 50% de la nota final; el 50% restant correspondrà a les dues proves de caràcter teoricopràctic. Per tal de fer la mitja, serà imprescindible aprovar ambdues parts. En totes les proves i activitats s'avaluarà la correcció i adequació dels escrits.

Els alumnes hauran d'assistir com a mínim al 80% de les sessions per tal d'avaluar-se en primera convocatòria. En cas contrari, s'hauran de presentar en segona convocatòria i lliurar totes les pràctiques obligatòries de l'assignatura (50% prova teoricopràctica, 50% pràctiques).


Fonts d'informació

Bàsica

ALCOBA, S. (coord.); AGUILAR, L.; LUQUE, S.; MACHUCA, M. (2000). La expresión oral, Barcelona, Ariel.

ALCOBA, S. (coord.); CASTELLÓ, A.; DEL CAÑO, A.; LUQUE, S. (1999). La oralización, Barcelona, Ariel.

ALVAR EZQUERRA, M. et al. (1998). Manual de redacción y estilo. Madrid: Istmo.

BRIZ, A. (coord.) (2008). Saber hablar. Madrid, Instituto Cervantes – Aguilar.

BUITRAGO, A.; TORIJANO, A. (2000). Guía para escribir y hablar correctamente el español. Madrid: Espasa.

CALSAMIGLIA, H.; TUSÓN, A. (1999). Las cosas del decir, Barcelona, Ariel.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. I. Teoría y práctica (La tertulia), Madrid, Arco Libros.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. II (El debate), Madrid, Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L.  (1997). Gramática didáctica del español. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L. (2000). Ortografía de uso del español actual. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L.  (2006). Hablar y escribir correctamente, 2 vols. Madrid: Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L. (2011). Las normas académicas: últimos cambios. Madrid: SM.

GUERRERO SALAZAR, S. (2002). Medios de comunicación y español actual, Málaga, Aljibe.

GUERRERO SALAZAR, S.; MEDINA GUERRA, A. M. (coord.) (2005). Lengua española y medios de comunicación: norma y uso. Málaga: Aljibe.

MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (2007). Manual de estilo de la lengua española. MELE 3. Gijón: Trea.

MERAYO, A. (2000). Curso práctico de técnicas de comunicación oral. Madrid: Tecnos.

MONTOLÍO, E. (coord.) (2000). Manual práctico de escritura académica, 3 vols. Barcelona: Ariel.

POYATOS, F. (1994). La comunicación no verbal, Madrid, Istmo.

QUILIS, A. (1997). Principios de fonología y fonética españolas, Madrid, Arco Libros.

RAE (2005). Diccionario panhispánico de dudas, Madrid, Santillana. (También en línea: www.rae.es)

RAE (2010). Nueva ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

RAE (2011). Nueva gramática básica de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

ROMERO GUALDA, M. V. (1993). El español en los medios de comunicación, Madrid, Arco/Libros.

SÁNCHEZ LOBATO, J. (coord.) (2006). Saber escribir. Madrid: Santillana.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent