DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA Codi 12234101
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
Adreça electrònica xavier.ponce@urv.cat
alvaro.diez@urv.cat
Professors/es
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
DÍEZ AVILÉS, ÁLVARO
Web
Descripció general i informació rellevant <p> En aquesta assignatura es veuran els conceptes fonamentals d'economia i gestió d'empreses.&nbsp;</p><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses de producció i difusió audiovisual
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i comprèn el funcionament de l'economia capitalista i contemporània i dels seus elements i factors bàsics
Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l’estudi de la macroeconomia i de l’economia d’empresa
 A5 Distingeix entre els diferents tipus d'organització empresarial
Comprèn el funcionament econòmic de l'empresa capitalista moderna: organització, finançament, màrqueting, fiscalitat...
És capaç d'elaborar un projecte d'empresa bàsic i viable
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
[ECONOMIA] Tema 1. Pensar com un economista 1.1. Què sabem i què no sabem
1.2. Les dades d'una economia
1.3. Els models econòmics
[ECONOMIA] Tema 2. La Microeconomia: com funcionen els mercats? 2.1. La demanda i l'oferta
2.2. L'autoregulació del mercat
2.3. Les fallades del mercat
[ECONOMIA] Tema 3. La Macroeconomia: com superar una crisi econòmica?
3.1. De la crisi de 1929 a la de 2009
3.2. La crisi del covid-19
3.3. El món de demà
[EMPRESA] Tema 4. Conceptes bàsics de gestió empresarial 4.1. L'entorn organizatiu
4.2. Definició d'organització
4.3. Les funcions directives básiques
[EMPRESA] Tema 5. Gestió d'àrees funcionals de l'empresa 5.1. Les àrees funcionals
5.2. Direcció de Recursos Human.
5.3. Direcció de Marketing
5.4. Altres àrees funcionals
[EMPRESA] Tema 6: Tècniques de gestió empresarial 6.1. eBusiness
6.2. Tècniques avançades de gestió empresarial
6.3. Projecte empresarial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A5
CT6
5 5 10
Sessió Magistral
A1
A5
40 80 120
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A5
20 20 40
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
A1
A5
CT6
10 15 25
Proves de desenvolupament
A1
A5
CT6
10 15 25
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Sessions de treball per resoldre els problemes específics de cada alumne.

Atenció personalitzada
Descripció

 

 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1
A5
CT6
Resoldre problemes o casos 50%
Proves de desenvolupament
A1
A5
CT6
Proves que inclouen preguntes sobre un tema, on l'estudiant ha de desenvolupar i relacionar els coneixements que té sobre la matèria. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1a convocatòria (avaluació continuada). Es realitzaran diferents proves i activitats al llarg el curs. La nota final serà la mitjana de l'obtinguda en el 1r quadrimestre ("Economia") i en el 2n quadrimestre ("Empresa"). No cal tenir aprovada cada part, sinó que és suficient amb que la nota mitjana entre "Economia" i "Empresa" sigui superior a 5.

2a convocatòria (examen final). Només s'ha de realitzar l'examen de la part no aprovada en 1a convocatòria. És a dir, si la nota en 1a convocatòria de la part de "Economia" o de "Empresa" és superior a 5, no cal avaluar-se de nou a la 2a convocatòria d'aquesta part.


Fonts d'informació

Bàsica N. Gregory Mankiw, Principios de Economía, Cengage Learning Editores, 2017
Paul Krugman, Fundamentos de Economía, Ed. Reverté, 2015
Dani Rodrik, La paradoja de la globalización, Antoni Bosch Ed., 2012
Eduardo Bueno Campos, Curso Básico de Economía de la Empresa, 1ª, 2004
Eduardo Bueno Campos, Organización de Empresas: Estructura, Procesos y Modelos, 2ª, 2007

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent