Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Aplicar la llengua pròpia a l’elaboració de productes audiovisuals factuals i de ficció, construint missatges orals i escrits destinats a la seva difusió audiovisual que siguin eficaços, correctes i atractius, adoptant els recursos lingüístics i no verbals i les estratègies retòriques més adequades |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Pren consciència de la importància de la comunicació oral per a un desenvolupament professional d'èxit en qualsevol activitat relacionada amb la comunicació social
Domina les bases retòriques de la comunicació oral dirigida a auditors grupals
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
Coneix i domina els elements bàsics de la comunicació no verbal com a aspecte inseparable de l'èxit d'una comunicació oral
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
A. La Locució i l'ús de la veu com a eina de comunicació |
1. Aspectes fisiològics i expressius de la veu
2. Característiques pròpies de la sintaxi sonora: tècniques d’entonació
3. Adequació de la veu a registres informatius, publicitaris, d’entreteniment i/o ficció.
4. Tècniques bàsiques de redacció per ràdio i televisió.
5. Aplicació del ritme de la veu a la comunicació audiovisual.
6. Principis bàsics de la locució amb música |
B) La locució no verbal i la presentació televisiva |
1. Factors que intervenen en la presentació televisiva
2. L'adequació de la veu i el cos als espais televisius
3. La improvisació
4. Tècniques d'ús del teleprompter
|
La comunicació interpersonal |
1. L'estructura: les parts del discurs
2. L'adequació a l'espai i l'entorn de les presentacions orals
3. Tècniques de relaxació i respiració
4. L'estil lingüístic
5. Elaboració del material de suport. Tècniques de visualització de la informació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
11 |
8 |
19 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
3 |
11 |
14 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
6 |
11 |
Pràctiques a laboratoris |
|
27 |
38 |
65 |
Pràctiques a través de TIC |
|
5 |
16 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura. Realització de primers diagnòstics de la veu i resta d'habilitats comunicatives que es desenvoluparan durant el curs. |
Sessió Magistral |
Sessions a l'aula teòriques pràctiques que presenten les diferents tècniques i paràmetres d'anàlisi i creació de la locució als mitjans audiovisuals i en situacions de comunicació interpersonal. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Els alumnes realitzaran un e-portafoli propi que reculli les pràctiques realitzades i altres evidències que mostrin el desenvolupament de les competències orals. Aquest treball inclourà la reflexió i l'autovaloració de l'estudiant. |
Presentacions / exposicions |
D'acord amb una altre assignatura, es prepararà i s’avaluarà una presentació oral amb assaig enregistrat, anàlisi del material de suport i l'estructura del discurs i diagnòstics de l’ús de la veu i el cos.
Nota: activitat pendent de confirmació. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de diverses pràctiques de locució (estudi de ràdio i de televisió) destinades a l'aprenentatge i de l'adquisició de les tècniques específiques de la redacció i la locució. Es realitzen enregistraments i sessions d'anàlisi i avaluació formativa. |
Pràctiques a través de TIC |
Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics supervisats pel docent. |
Atenció personalitzada |
Els estudiants realitzaran com a mínim una tutoria de seguiment al llarg de l'assignatura on es treballarà la coavaluació |
Descripció |
Tutories individuals on es fa anàlisi del portafoli per fer el seguiment de l'avaluació continua i altres aspectes relacionats amb l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Al llarg del curs, l'alumne elabora un portafoli que inclou les seves pràctiques i reflexions que seran analitzades en les tutories individuals. La construcció del portafoli i l’autoavaluació de l’alumne seran els criteris claus de l’avaluació.
Es farà servir al final la coavaluació per decidir aquesta qualificació |
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Realització d'una presentació oral dins del marc d'una altre assignatura on s'avaluaran el aspectes referits a l'expressió oral.
Es fara servir l'heteroavaluació. |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Es farà servir l'avaluació entre iguals i la coavaluació al llarg de les sessions d'audició i visionat als laboratoris. |
70% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics.
Es farà servir l'avaluació entre iguals supervisada pel docent. |
5% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova breu d'anàlisi de discurs oral i respostes a preguntes curtes. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es imprescindible realitzar i superar totes les pràctiques previstes a l'assignatura. En cas de no assolir a l'avaluació continuada algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria. Degut al caràcter pràctic de l'assignatura, aquesta no contempla la modalitat d'avaluació única. La prova de teoria amb un valor del 10% de la nota final, haurà d'aprovar-se i no fa mitjana amb la resta de pràctiques. Dins del sistema d'avaluació continua, l'alumnat que superi una mitjana de 8 a les pràctiques es qualificarà com excel·lent el final de l'assignatura. |
Bàsica |
Fran Carrillo, Tus gestos te delatan, , 2014
Verderver, Rudulf, Comunícate, , 2006
Allan Pease, El Lenguaje del cuerpo: Cómo interpretar a los demás a través de sus gestos –, , 2017
Carles Caño Valls, http://presentastico.com/, ,
José Hermida, Hablar sin palabras, , 2010
Ivan Carnicero, Aplícate el cuento: Técnicas de storytelling para presentaciones persuasivas, Edición: 1, Agenciaisbn
|
Verderver, Rudulf (2006): Comunícate. Thomsom Paraninfo. México Alons,Carmen M. et al. (2004): La radio que convence: manual para creativos ylocutores publicitarios. Barcelona: Ariel. Guevara,Alejandro (2003): Locución: el entrenador personal. Buenos Aires: Catapultaeditores. Huertas,A. i J. J. Perona (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: laradio. Barcelona: Bosch. Polode Guinea, E. et al. (1997): Locución y presentación televisiva. Madrid:Instituto Oficial de Radio y Televisión. Rodero,Emma (2003): Locución Radiofónica. Madrid: IORTV i Universidad Pontificia. Rodríguez, José Manuel (2000): Técnicas de locuciónradiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Agost,Rosa (1999): Traducción y doblaje: palabras, voces e imágenes. Barcelona:Ariel. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d’emergència sanitària s’adaptarà
l'avaluació perquè es pugui dur a terme d’acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents.
Qualsevol modificació s’informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|