DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL Codi 12234102
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.perezportabella@urv.cat
Professors/es
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Assignatura destinada a que l'alumnat conegui i domini les tècniques bàsiques de locució i presentació per al mitjans audiovisuals i altres escenaris de comunicació interpersonal. </p><div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aplicar la llengua pròpia a l’elaboració de productes audiovisuals factuals i de ficció, construint missatges orals i escrits destinats a la seva difusió audiovisual que siguin eficaços, correctes i atractius, adoptant els recursos lingüístics i no verbals i les estratègies retòriques més adequades
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Pren consciència de la importància de la comunicació oral per a un desenvolupament professional d'èxit en qualsevol activitat relacionada amb la comunicació social
Domina les bases retòriques de la comunicació oral dirigida a auditors grupals
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
Coneix i domina els elements bàsics de la comunicació no verbal com a aspecte inseparable de l'èxit d'una comunicació oral
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
A. La Locució i l'ús de la veu com a eina de comunicació 1. Aspectes fisiològics i expressius de la veu
2. Característiques pròpies de la sintaxi sonora: tècniques d’entonació
3. Adequació de la veu a registres informatius, publicitaris, d’entreteniment i/o ficció.
4. Tècniques bàsiques de redacció per ràdio i televisió.
5. Aplicació del ritme de la veu a la comunicació audiovisual.
6. Principis bàsics de la locució amb música
B) La locució no verbal i la presentació televisiva 1. Factors que intervenen en la presentació televisiva
2. L'adequació de la veu i el cos als espais televisius
3. La improvisació
4. Tècniques d'ús del teleprompter
La comunicació interpersonal 1. L'estructura: les parts del discurs
2. L'adequació a l'espai i l'entorn de les presentacions orals
3. Tècniques de relaxació i respiració
4. L'estil lingüístic
5. Elaboració del material de suport. Tècniques de visualització de la informació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
4 0 4
Sessió Magistral
A4
CT5
11 8 19
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
3 11 14
Presentacions / exposicions
A4
5 6 11
Pràctiques a laboratoris
A4
27 38 65
Pràctiques a través de TIC
A4
CT5
5 16 21
Atenció personalitzada
A4
3 3 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
CT5
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura. Realització de primers diagnòstics de la veu i resta d'habilitats comunicatives que es desenvoluparan durant el curs.
Sessió Magistral Sessions a l'aula teòriques pràctiques que presenten les diferents tècniques i paràmetres d'anàlisi i creació de la locució als mitjans audiovisuals i en situacions de comunicació interpersonal.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Els alumnes realitzaran un e-portafoli propi que reculli les pràctiques realitzades i altres evidències que mostrin el desenvolupament de les competències orals. Aquest treball inclourà la reflexió i l'autovaloració de l'estudiant.
Presentacions / exposicions D'acord amb una altre assignatura, es prepararà i s’avaluarà una presentació oral amb assaig enregistrat, anàlisi del material de suport i l'estructura del discurs i diagnòstics de l’ús de la veu i el cos.
Nota: activitat pendent de confirmació.
Pràctiques a laboratoris Realització de diverses pràctiques de locució (estudi de ràdio i de televisió) destinades a l'aprenentatge i de l'adquisició de les tècniques específiques de la redacció i la locució. Es realitzen enregistraments i sessions d'anàlisi i avaluació formativa.
Pràctiques a través de TIC Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics supervisats pel docent.
Atenció personalitzada Els estudiants realitzaran com a mínim una tutoria de seguiment al llarg de l'assignatura on es treballarà la coavaluació

Atenció personalitzada
Descripció

Tutories individuals on es fa anàlisi del portafoli per fer el seguiment de l'avaluació continua i altres aspectes relacionats amb l'assignatura.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
Al llarg del curs, l'alumne elabora un portafoli que inclou les seves pràctiques i reflexions que seran analitzades en les tutories individuals. La construcció del portafoli i l’autoavaluació de l’alumne seran els criteris claus de l’avaluació.

Es farà servir al final la coavaluació per decidir aquesta qualificació
5%
Presentacions / exposicions
A4
Realització d'una presentació oral dins del marc d'una altre assignatura on s'avaluaran el aspectes referits a l'expressió oral.

Es fara servir l'heteroavaluació.
10%
Pràctiques a laboratoris
A4
Es farà servir l'avaluació entre iguals i la coavaluació al llarg de les sessions d'audició i visionat als laboratoris. 70%
Pràctiques a través de TIC
A4
CT5
Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics.

Es farà servir l'avaluació entre iguals supervisada pel docent.
5%
Proves objectives de preguntes curtes
A4
CT5
Prova breu d'anàlisi de discurs oral i respostes a preguntes curtes. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es imprescindible realitzar i superar totes les pràctiques previstes a l'assignatura. En cas de no assolir a l'avaluació continuada algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria. Degut al caràcter pràctic de l'assignatura, aquesta no contempla la modalitat d'avaluació única.

La prova de teoria amb un valor del 10% de la nota final, haurà d'aprovar-se i no fa mitjana amb la resta de pràctiques.

Dins del sistema d'avaluació continua, l'alumnat que superi una mitjana de 8 a les pràctiques es qualificarà com excel·lent el final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Fran Carrillo, Tus gestos te delatan, , 2014
Verderver, Rudulf, Comunícate, , 2006
Allan Pease, El Lenguaje del cuerpo: Cómo interpretar a los demás a través de sus gestos –, , 2017
Carles Caño Valls, http://presentastico.com/, ,
José Hermida, Hablar sin palabras, , 2010
Ivan Carnicero, Aplícate el cuento: Técnicas de storytelling para presentaciones persuasivas, Edición: 1, Agenciaisbn

Verderver, Rudulf (2006): Comunícate. Thomsom Paraninfo. México

Alons,Carmen M. et al. (2004): La radio que convence: manual para creativos ylocutores publicitarios. Barcelona: Ariel.

Guevara,Alejandro (2003): Locución: el entrenador personal. Buenos Aires: Catapultaeditores.

Huertas,A. i J. J. Perona (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: laradio. Barcelona: Bosch.

Polode Guinea, E. et al. (1997): Locución y presentación televisiva. Madrid:Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Rodero,Emma (2003): Locución Radiofónica. Madrid: IORTV i Universidad Pontificia.

Rodríguez, José Manuel (2000): Técnicas de locuciónradiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Agost,Rosa (1999): Traducción y doblaje: palabras, voces e imágenes. Barcelona:Ariel.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d’emergència sanitària s’adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d’acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s’informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent