DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL Codi 12234103
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
BINIMELIS ADELL, MARIA DEL MAR FRANCINA
WILLEM ., CILIA MARGARETA MICHAEL
MONTAGUT CALVO, MARTA
Adreça electrònica marta.montagut@urv.cat
cilia.willem@urv.cat
Professors/es
MONTAGUT CALVO, MARTA
WILLEM ., CILIA MARGARETA MICHAEL
Web
Descripció general i informació rellevant La assignatura aproxima a l'alumne a totes les possibilitats narratives i expressives del llenguatge audiovisual, tant a nivell de coneixements teòrics com sobretot pràctics a través de la posada en marxa l'elaboració d'una àmplia diversitat de productes audiovisuals que li permetran aplicar allò aprés a classe.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dominar el maquinari i el programari de producció audiovisual i multimèdia
 A6 Aplicar la gramàtica específica del so i la imatge en moviment a la producció de productes audiovisuals, dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes de ràdio i televisió
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B9 Saber planificar i organitzar.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
 A6 Construeix productes visuals i sonors, independentment del seu gènere
Adquireix hàbits de treball col·laboratiu de simulació professional en què es valori tant el procés com el resultat final
Adquireix les bases del llenguatge audiovisual en matèria d'espai visual, planificació i espai sonor, composició, muntatge i utilització retòrica
És capaç de reconèixer i treballar amb estructures narratives i mítiques clàssiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B9 Té capacitat de planificació i organització
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció general Imatge i so 1.1.-Pla
-Distància de càmera
-Angle de càmera
-Fora de Camp: visual/sonor
1.2.-Posada en escena
-Composició
1.3.-Espai sonor
-Elements de la banda sonora
2.-Posada en escena: moviment de càmera -Encuadrament en moviment
-Tipus de moviment de càmera
-Edició dins del pla
-Espai i moviment
3.- Vídeo Digital 3.1.- Eines per al streaming en directe en plataformes online
-Livestream
-Make TV
-Hangout
-Ustream
3.2.- Vídeo mòbil: eines i llenguatges
-Qik
-Vine
-SociaCam
-Veetle
4.-Llenguatge sonor 4.1.-Paraula
-To, Intensitat i timbre
-Color de la veu
-Construcció melòdica
-Aplicació paraula/imatge o només paraula
4.2.- Efectes Sonors
-Font sonora/objecte sonor
-Del naturalisme a l'expressionisme
4.3.-Música
-Diegètica // Extradiegètica
-Usos descriptius, narratius i/o retòrics
-Polisemitisme
4.4.- Construcció espai sonor
-Plans sonors
-Registre
-Edició mescles
4.5.-Silenci
5.- Posada en escena: fotografia 5.1 Posada en escena: fotografia
-Fotografía de cinema i video digital
-Formats de cuadre: especificacions técniques
-Formats de cuadre: forma i significat
5.2.-Il•luminació
-Il•luminació de tres punts
-Sistemas de registre i textures: del Super 8 al video digital
-Blanc i Negre, escala de grisos i color
-Tipus de lents
6.- Muntatge 6.1.-Transicions
6.2.-Montage
-L'efecte Kuleshov
-Racord i continuitat
-La regla dels 180º
-Pla i contrapla
6.3.-El temps i la narració

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Sessió Magistral
A3
B9
B10
30 30 60
Pràctiques a laboratoris
A3
A6
B5
B10
50 60 110
Atenció personalitzada
B9
26 26 52
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació d'assignatura: objetius, metodologia, calendari de pràctiques
Sessió Magistral Aproximació analítica als elements del llenguatge audiovisual amb la idea d'aprendre a reconèixer els seus diferents elements en cualsevol producte audiovisual i poder utilitzar-los a posteriori en les pràctiques professionals.
Pràctiques a laboratoris Posada en pràctica dels elements del llenguatge audiovisual que s'analitzen en les sessiones magistrals.
Atenció personalitzada Treball de correcció i comentari de les pràctiques de laboratori amb els alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Es portaran a terme sessions grupals amb els alumnes dels diferents equips de treball per organitzar les pràctiques i discutir les propostes, a més d'avaluar conjuntament els resultats. Aquestes sessions es detallaran en el pla de treball de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
B9
B10
Coneixements adquirits sobre el llenguatge audiovisual i la seva aplicació en l'anàlisi de productes. Una prova al febrer d'alliberament de matèria (s'aprova amb un 6) i una prova a final de curs. 30% de la nota final
Pràctiques a laboratoris
A3
A6
B5
B10
Aplicació dels coneixements adquirits a través d'exercicis práctics. En total hi haurà 6 práctiques anuals. De la 1 a la 5 compten un 10% cada una. La 6, la darrera pràctica del curs, comptabilitza amb un 20% 70% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010
G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000
D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995
S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000
Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, 2004
Otero, J.M., El cine en Internet, Fundación Instituto Universitario de Investigación José Ortega y Gasset, 2010
Pladevall, T., Eterno cine versus vídeo... ahora digital, , 2002
Willem, C. , La Web Audiovisual, Laertes, 2009
, www.streamingmedia.com, ,
, http://openvideoalliance.org, ,
, http://forum.sorensonmedia.com, ,
, www.datacompression.info, ,
, http://provideocalition.com, ,
Balsebre, Armand, El lenguaje radiofónico, Catedra, 1998
Arheim, Rudolf, Estética Radiofónica, Gustavo Gili,

Complementària Television Studies, Miller, Toby, BFI,

Chion, Michel (1994). Audio-Vision (originally published asL'Audio-Vision(1990)), New York: Columbia University Press.

Goldfarb, Phyllis (1971). Orson Welles's Use of Sound (originally published in Take One Vol.3, No. 6), Focus on Orson Welles (1976), ed. by Ronald Gottesman, pp. 85-95, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent