DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL Codi 12234103
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
BINIMELIS ADELL, MARIA DEL MAR FRANCINA
MONTAGUT CALVO, MARTA
WILLEM ., CILIA MARGARETA MICHAEL
Adreça electrònica marta.montagut@urv.cat
nuria.arauna@urv.cat
cilia.willem@urv.cat
Professors/es
MONTAGUT CALVO, MARTA
ARAÜNA BARO, NURIA
WILLEM ., CILIA MARGARETA MICHAEL
Web
Descripció general i informació rellevant l'assignatura planteja l'adquisició d'uns coneixements bàsics del llenguatje audiovisual, tant en el terreny teòric com en el terreny pràctic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dominar el maquinari i el programari de producció audiovisual i multimèdia
 A6 Aplicar la gramàtica específica del so i la imatge en moviment a la producció de productes audiovisuals, dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes de ràdio i televisió
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B9 Saber planificar i organitzar.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
 A6 Construeix productes visuals i sonors, independentment del seu gènere
Adquireix hàbits de treball col·laboratiu de simulació professional en què es valori tant el procés com el resultat final
Adquireix les bases del llenguatge audiovisual en matèria d'espai visual, planificació i espai sonor, composició, muntatge i utilització retòrica
És capaç de reconèixer i treballar amb estructures narratives i mítiques clàssiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B9 Té capacitat de planificació i organització
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció general Imatge i so 1.1.-Pla
-Distància de càmera
-Angle de càmera
-Fora de Camp: visual/sonor
1.2.-Posada en escena
-Composició
1.3.-Espai sonor
-Elements de la banda sonora
2.- Moviments de càmera -Encuadrament en moviment
-Tipus de moviment de càmera
-Edició dins del pla
-Espai i moviment
3.- Vídeo Digital

3.1.- Eines per al streaming en directe en plataformes online
-Livestream
-Make TV
-Hangout
-Ustream
3.2.- Vídeo mòbil: eines i llenguatges
-Qik
-Vine
-SociaCam
-Veetle
4.- Llenguatge sonor

4.1.-Paraula
-To, Intensitat i timbre
-Color de la veu
-Construcció melòdica
-Aplicació paraula/imatge o només paraula
4.2.- Efectes Sonors
-Font sonora/objecte sonor
-Del naturalisme a l'expressionisme
4.3.-Música
-Diegètica // Extradiegètica
-Usos descriptius, narratius i/o retòrics
-Polisemitisme
4.4.- Construcció espai sonor
-Plans sonors
-Registre
-Edició mescles
4.5.-Silenci
5.- Composició 5.1 Posada en escena: fotografia
-Fotografía de cinema i video digital
-Formats de cuadre: especificacions técniques
-Formats de cuadre: forma i significat
5.2.-Il•luminació
-Il•luminació de tres punts
-Sistemas de registre i textures: del Super 8 al video digital
-Blanc i Negre, escala de grisos i color
-Tipus de lents
5.3 Posada en Escena: altres elements de la composició
6.- Muntatge 6.1.-Transicions
6.2.-Montage
-L'efecte Kuleshov
-Racord i continuitat
-La regla dels 180º
-Pla i contrapla
6.3.-El temps i la narració

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Sessió Magistral
A3
B9
B10
25 25 50
Pràctiques a laboratoris
A3
A6
B5
B10
48 48 96
Atenció personalitzada
B9
28 28 56
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de asignatura: objetivos, metodología, calendario de prácticas
Sessió Magistral Aproximación analítica a los elementos del lenguaje audiovisual con la idea de aprender a reconocer sus diferentes elementos elementos en cualquier producto audiovisual y poder utilizarlos a posteriori en las prácticas profesionales.
Pràctiques a laboratoris Puesta en práctica de los elementos del lenguaje audiovisual que se analizan en las sesiones magistrales.
Atenció personalitzada trabajo de corrección de comentario y corrección de las prácticas de laboratorios con los alumnos.

Atenció personalitzada
Descripció
Se desarrollarán sesiones grupales con los diferentes equipos de trabajo en que se organicen las prácticas para discutir las propuestas y evaluar conjuntamente los resultados.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
B9
B10
Conocimientos adquiridos sobre el el lenguaje cinematográfico y su aplicación en el análisis de productos audiovisuales. Se realizarán análisis específicos de textos audiovisuales. 15% de la nota final
Pràctiques a laboratoris
A3
A6
B5
B10
Aplicación de los conocimientos adquiridos en las clases magistrales mediante la realización de ejercicios prácticos. Asistencia obligatoria 60% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010
G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000
D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995
S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000

E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010

G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010

Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005

S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000

D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995

S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000

Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, 2004

Otero, J.M., El cine en Internet, Fundación Instituto Universitario de Investigación José Ortega y Gasset, 2010

Pladevall, T., Eterno cine versus vídeo... ahora digital, , 2002

Willem, C. , La Web Audiovisual, Laertes, 2009

, www.streamingmedia.com, ,

, http://openvideoalliance.org, ,

, http://forum.sorensonmedia.com, ,

, www.datacompression.info, ,

, http://provideocalition.com, ,

Balsebre, Armand, El lenguaje radiofónico, Catedra, 1998

Arheim, Rudolf, Estética Radiofónica, Gustavo Gili,

Benet, Vicente J. (2004). La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Barcelona, Paidós

Complementària Television Studies, Miller, Toby, BFI,
Arhemim, Rudolf, Estética radiofónica, Gusrtavo Gili,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent