Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
| A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius) |
| A8 |
Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B10 |
Tendir cap a la qualitat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Identifica i interpreta la dimensió comunicativa en l’evolució de les societats occidentals des de la invenció de l’escriptura fins als nostres dies, amb especial incidència als segles XIX i XX
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
|
| A8 |
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i Espanya
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l’activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que difonen
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
|
| B4 |
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Reflexiona sobre el seu procès d'aprenentatge i necessitats d'aprenentatge
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
|
| B10 |
Té motivació per la qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Primera part: Història de la Comunicació |
|
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics. |
|
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma |
|
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern |
|
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna |
|
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) |
|
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon |
|
7. Les agències de notícies |
|
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40) |
|
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme |
|
10. El periodisme a Espanya i a Catalunya fins a la Guerra Civil |
|
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60) |
|
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80) |
|
Segona part: Estructura de la Comunicació |
|
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals |
|
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu |
|
15. Principals models i actors comunicatius internacionals |
|
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques |
|
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris |
|
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació |
|
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador |
|
20. La premsa i les agències de notícies |
|
21. La ràdio |
|
22. La televisió |
|
23. Internet |
|
24. Les indústries culturals de stock |
|
25. El sector publicitari |
|
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals). |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumnat haurà de fer quatre pràctiques durant el curs, dues al primer quadrimestre (bloc d'Història) i dues al segon quadrimestre (bloc d'Estructura). |
Treballs |
Lectura de quatre llibres d'un llistat proporcionat pels professors, superació d'una prova de lectura a l'aula per a cada un. |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Avaluació de les quatre pràctiques elaborades durant el curs |
25% de la qualificació final |
Treballs |
|
Avaluació de les quatre lectures obligatòries de llibres. |
25% de la qualificació final |
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluació del contingut de l'assignatura mitjançant dues proves tipus test |
25% + 25% (50% de la qualificació final) |
Altres |
|
|
|