DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ Codi 12234105
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PRADES TENA, JORDI
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
jordi.prades@urv.cat
julia.vidal@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
PRADES TENA, JORDI
VIDAL RUIZ, JÚLIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="MsoNormal">Aquesta assignatura està organitzada en dues parts independents, però complementàries.&nbsp;</p><p class="MsoNormal">Durant el primer quadrimestre, a l'apartat d'Història de la Comunicació, ens dedicarem a l'estudi de l'evolució històrica de les tecnologies, els mitjans, les organitzacions i les modalitats o formes de la comunicació social, des de la invenció de la impremta fins a l'actualitat, posant l'accent en les dimensions sociopolítica i sociocultural.</p><p class="MsoNormal">El segon quadrimestre es dedicarà a l'anàlisi de l'evolució i l'estructura del sistema comunicatiu actual, tant a nivell internacional com local. L'objectiu és fer una foto fixa dels grans grups empresarials dedicats a la comunicació i a la situació i tendències dels principals subsectors comunicatius.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
 A8 Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica i interpreta la dimensió comunicativa en l’evolució de les societats occidentals des de la invenció de l’escriptura fins als nostres dies, amb especial incidència als segles XIX i XX
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
 A8 Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i Espanya
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l’activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que difonen
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Primera part: Història de la Comunicació
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics.
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma
3. Control civil i religiós a l’Edat Moderna: ús de la imatge, art, representació i propaganda
4. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern
5. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon
6. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) i de les agències de notícies i publicitat
7. El mon en imatges: gravats, fotografia, fotoperiodisme, revistes il·lustrades i cartellisme
8. El teatre dels pobres: el naixement del cinema i els noticiaris cinematogràfics
9. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40)
10. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60)
Segona part: Estructura de la Comunicació
11. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals
12. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu (anys 80 fins ara)
13. Principals models i actors comunicatius internacionals: els grups multimèdia i els hòldings de publicitat i relacions públiques
14. Principals models i actors comunicatius internacionals: els gegants d’Internet.
15. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català: Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques, les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris
16. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació
17. Estat actual i tendències del sector a Espanya: Les corporacions públiques i els organismes reguladors.
18. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: la premsa i les agències de notícies
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: La ràdio
20. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: La televisió
21. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: El sector digital
22. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: els sectors editorial, cinematogràfic, fonogràfic i de producció audiovisual i multimèdia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A8
68 35 103
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT4
10 0 10
Treballs
CT4
CT5
2 20 22
Resolució de problemes, exercicis
A1
A8
CT4
CT5
2 40 42
Atenció personalitzada
CT4
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A1
A8
CT4
CT5
4 40 44
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals.
Sessió Magistral Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'alumnat realitzarà exercicis a l'aula sobre el contingut teòric de l'assignatura.
Treballs Lectura de dos llibres d'un llistat proporcionat pels professors, superació d'una prova de lectura a l'aula per a cada un.
Resolució de problemes, exercicis Realització de dues pràctiques escrites. Una per a la part d'Història de la Comunicació i una altra sobre Estructura de la Comunicació
Atenció personalitzada Tutories personalitzades.

Atenció personalitzada
Descripció

L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT4
Activitats a l'aula 15% de la qualificació final.
Treballs
CT4
CT5
Avaluació de dues lectures obligatòries de llibres. 15% de la qualificació final.
Resolució de problemes, exercicis
A1
A8
CT4
CT5
Realització de dues pràctiques escrites. 20% de la qualificació final.
Proves objectives de tipus test
A1
A8
CT4
CT5
Avaluació del contingut de l'assignatura mitjançant dues proves tipus test 25% + 25% (50% de la qualificació final).
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada

Per poder fer mitjana en avaluació continuada caldrà aprovar per separat i amb un mínim de 5:

A) La nota mitjana de les dues proves de lectura.

B) La nota mitjana de les dues pràctiques.

C) L'examen parcial del bloc d'Història.

D) L'examen parcial del bloc d'Estructura.

Les pràctiques i proves de lectura s'han de presentar impreses a classe el dia que marqui el calendari i s'han de penjar a moodle. Qualsevol exercici lliurat fora de termini es puntuarà amb una nota màxima de 5. Qui no superi alguna d'aquestes quatre parts de l'avaluació amb un mínim de 5, l'haurà de recuperar en segona convocatòria.

Per optar a la qualificació dels exercicis a l'aula ordinària és obligatòria l'assistència presencial a cadascun d'ells.

Segona convocatòria

En segona convocatòria es repetiran els exàmens parcials que en l'avaluació continuada no hagin arribat a 5 o als quals l'alumnat no s'hagi presentat, i es lliuraran les pràctiques i/o proves de lectures pactades amb el professor, les quals es puntuaran amb una nota màxima de 5.

Es farà mitjana ponderada de les noves qualificacions de cada una de les quatre parts sempre que cadascuna d'elles tingui una nota mínima de 4, però s'haurà d'arribar a una nota mitjana global de 5 per aprovar. L'assignatura no estarà superada si una de les quatre parts no arriba a 4 o si, en cas d'arribar-hi, la mitjana global no arriba a 5.


Fonts d'informació

Bàsica

Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis

Briggs, Asa i Peter Burke (2002): De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus.

Fang, Irving (1997): A History of mass communication: six information revolutions. Boston: Focal Press.

Guillamet, Jaume (1994): Història de la premsa, la ràdio i la televisió a Catalunya (1641-1994). Barcelona: La Campana.

Guillamet, Jaume (2003): Història del periodisme: notícies, periodistes i mitjans de comunicació. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marín Otto (eds.) (1999): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis.

Hallin, Daniel C. i Paolo Mancini (2008): Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona: Hacer.

Winston, Brian (1998): Media, technology and society. A history: from the telegraph to the internet. Londres i Nova York: Routledge.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent