Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius) |
| A8 |
Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Identifica i interpreta la dimensió comunicativa en l’evolució de les societats occidentals des de la invenció de l’escriptura fins als nostres dies, amb especial incidència als segles XIX i XX
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
| | A8 |
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i Espanya
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l’activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que difonen
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Primera part: Història de la Comunicació |
|
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics. |
|
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma |
|
3. Control civil i religiós a l’Edat Moderna: ús de la imatge, art, representació i propaganda |
|
4. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern |
|
5. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon |
|
6. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) i de les agències de notícies i publicitat |
|
7. El mon en imatges: gravats, fotografia, fotoperiodisme, revistes il·lustrades i cartellisme
|
|
8. El teatre dels pobres: el naixement del cinema i els noticiaris cinematogràfics |
|
9. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40) |
|
10. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60) |
|
Segona part: Estructura de la Comunicació |
|
11. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals |
|
12. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu (anys 80 fins ara) |
|
13. Principals models i actors comunicatius internacionals: els grups multimèdia i els hòldings de publicitat i relacions públiques |
|
14. Principals models i actors comunicatius internacionals: els gegants d’Internet. |
|
15. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català: Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques, les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris |
|
16. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació |
|
17. Estat actual i tendències del sector a Espanya: Les corporacions públiques i els organismes reguladors. |
|
18. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: la premsa i les agències de notícies |
|
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: La ràdio |
|
20. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: La televisió |
|
21. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: El sector digital |
|
22. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: els sectors editorial, cinematogràfic, fonogràfic i de producció audiovisual i multimèdia. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
68 |
35 |
103 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
40 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
40 |
44 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals). |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumnat realitzarà exercicis a l'aula sobre el contingut teòric de l'assignatura. |
Treballs |
Lectura de dos llibres d'un llistat proporcionat pels professors, superació d'una prova de lectura a l'aula per a cada un. |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització de dues pràctiques escrites. Una per a la part d'Història de la Comunicació i una altra sobre Estructura de la Comunicació |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades. |
Descripció |
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Activitats a l'aula |
15% de la qualificació final. |
Treballs |
|
Avaluació de dues lectures obligatòries de llibres. |
15% de la qualificació final. |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització de dues pràctiques escrites. |
20% de la qualificació final. |
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluació del contingut de l'assignatura mitjançant dues proves tipus test |
25% + 25% (50% de la qualificació final). |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada Per poder fer mitjana en avaluació continuada caldrà aprovar per separat i amb un mínim de 5: A) La nota mitjana de les dues proves de lectura. B) La nota mitjana de les dues pràctiques. C) L'examen parcial del bloc d'Història. D) L'examen parcial del bloc d'Estructura. Les pràctiques i proves de lectura s'han de presentar impreses a classe el dia que marqui el calendari i s'han de penjar a moodle. Qualsevol exercici lliurat fora de termini es puntuarà amb una nota màxima de 5. Qui no superi alguna d'aquestes quatre parts de l'avaluació amb un mínim de 5, l'haurà de recuperar en segona convocatòria. Per optar a la qualificació dels exercicis a l'aula ordinària és obligatòria l'assistència presencial a cadascun d'ells. Segona convocatòria En segona convocatòria es repetiran els exàmens parcials que en l'avaluació continuada no hagin arribat a 5 o als quals l'alumnat no s'hagi presentat, i es lliuraran les pràctiques i/o proves de lectures pactades amb el professor, les quals es puntuaran amb una nota màxima de 5. Es farà mitjana ponderada de les noves qualificacions de cada una de les quatre parts sempre que cadascuna d'elles tingui una nota mínima de 4, però s'haurà d'arribar a una nota mitjana global de 5 per aprovar. L'assignatura no estarà superada si una de les quatre parts no arriba a 4 o si, en cas d'arribar-hi, la mitjana global no arriba a 5. |
Bàsica |
|
Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid:
Síntesis
Briggs,
Asa i Peter Burke (2002): De Gutenberg a
Intenet.
Madrid: Taurus.
Fang, Irving (1997): A History of
mass communication: six information revolutions. Boston: Focal Press.
Guillamet, Jaume (1994): Història
de la premsa, la ràdio i la televisió a Catalunya (1641-1994). Barcelona:
La Campana.
Guillamet, Jaume (2003): Història
del periodisme: notícies, periodistes i mitjans de comunicació. Bellaterra:
Universitat Autònoma de Barcelona.
Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marín Otto (eds.) (1999): Historia del periodismo universal.
Madrid: Síntesis.
Hallin, Daniel C. i Paolo
Mancini (2008): Sistemas mediáticos
comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la
política. Barcelona: Hacer.
Winston, Brian (1998): Media, technology and society. A history: from
the telegraph to the internet. Londres i Nova York: Routledge. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|