DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES Codi 12234106
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
Adreça electrònica sunsi.huertas@urv.cat
natalia.lozano@urv.cat
Professors/es
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una assignatura introductòria sobre els conceptes bàsics, les teories i les tècniques de la publicitat i les relacions públiques. Per això s'estructura en dues parts, una per cada disciplina i quadrimestre. És una assignatura anual, teòrica i pràctica, que ofereix una visió global dels principals coneixements de la comunicació des de les vessants publicitària i de relacions públiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Conèixer els fonaments de la comunicació publicitària i les relacions públiques canalitzada a través de qualsevol mitjà o tecnologia: teories, conceptes bàsics, organització, producció, gestió, finançament, aplicacions.
 A13 Conèixer de forma crítica i analítica els diversos gèneres i formats de la comunicació audiovisual, parant un atenció especial a la seva transformació creativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix i comprèn els fonaments de la comunicació publicitària moderna: principals tècniques, actors i estructures
Coneix i comprèn el funcionament de l'agència de publicitat com a estructura bàsica de la planificació, l'execució i el seguiment de les campanyes publicitàries
Coneix com es planifica la comunicació publicitària en les empreses i institucions mitjançant el desenvolupament dels diversos aspectes i passos que comporta la realització d'una campanya publicitària
Adquireix una visió global de les relacions públiques, introduint-se en els seus conceptes clau, la seva terminologia específica, els seus elements distintius i les seves principals tècniques
Adquireix una perspectiva general de la pràctica de les relacions públiques (actors principals, departaments i agències, funcions i estructures), així com de les característiques i particularitats dels professionals de les relacions públiques
 A13 Coneix i comprèn els fonaments de la comunicació publicitària moderna: principals tècniques, actors i estructures
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l'aprenentatge
 B5 Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Publicitat:
Tema 1: Introducció a la publicitat com a procés de comunicació. Conceptes bàsics.
Tema 2: Models teòrics de la publicitat.
Tema 3: Història de la publicitat.
Tema 4: L'anunciant.
Tema 5: Les empreses publicitàries.
Tema 6: Relació agència-anunciant.
Tema 7: L'estratègia publicitària.
Tema 8: El missatge publicitari i la campanya.
Tema 9: La creativitat publicitària.
Tema 10: Els mitjans publicitaris: la planificació.
Tema 11: Els nous mitjans interactius.
Tema 12: Legislació publicitària.
Tema 13: El consumidor.
Tema 14: La investigació publicitària.
Tema 15: La crisi de la publicitat.
Relacions públiques:
Tema 16: Introducció a les relacions públiques (rrpp). Conceptes bàsics.
Tema 17: Models teòrics.
Tema 18: Història de les rrpp.
Tema 19: La investigació en rrpp.
Tema 20: Planificació i gestió de campanyes.
Tema 21: La comunicació interna.
Tema 22: Les rrpp financeres.
Tema 23: La comunicació de crisi i de risc.
Tema 24: La relació amb els mitjans de comunicació.
Tema 25: Els nous usos comunicatius d'Internet.
Tema 26: L'organització d'esdeveniments: les fires comercials.
Tema 27: Organització de congressos i altres tipus d'actes.
Tema 28: Patrocini, mecenatge i programes de sponsorització.
Tema 29: La marca i la identitat visual corporativa.
Tema 30: Rrpp, política i govern.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
40 0 40
Pràctiques a laboratoris
22.5 55 77.5
Presentacions / exposicions
22.5 40 62.5
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 40 44
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera sessió de l'assignatura serà introductòria. En ella s'explicarà el pla docent, el temari, la planificació i l'avaluació.
Sessió Magistral L'assignatura es composa de 30 sessions magistrals de classes teòriques que es corresponen amb el temari. El contingut impartit pel professor en aquestes sessions serà completat pels alumnes i avaluat en les proves quadrimestrals.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran 10 pràctiques en grup (5 per quadrimestre) que es començaran treballant a les classes pràctiques.
Presentacions / exposicions Aquestes 10 pràctiques s'exposaran a classe.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran dirigir-se a la professora i rebran atenció personalitzada al seu despatx en els horaris d'atenció a l'estudiant que aquesta comuniqui a principi de curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
Presentacions / exposicions
Proves objectives de preguntes curtes
Altres  

Treballs pràctics en grup (10): 60% Proves o exàmens (2): 40%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Ortega, Enrique, La comunicación publicitaria, 2004, Pirámide
Tellis, G.J., Estrategias de publicidad y promoción, 2001, Addison Wesley
Tellis, G.J. & Ambler, T., The Sage Handbook of Advertising, 2007, Sage Publications
Victoria, J.S., Reestructuras del sistema publicitario, 2005, Ariel Comunicación
Fernández Cavia, J. y Huertas, A., Redacción en relaciones públicas, 2009, Pearson/Prentice Hall
Wilcox, D., Cameron, G. & Xifra, J., Relaciones públicas. Estrategias y tácticas, 2006, Pearson/Prentice Hall
Grunig, J. & Hunt, T., Dirección de relaciones públicas, 2003, Gestión 2000

Complementària

Publicitat:

Pérez Ruiz, M.A. (1996). Fundamentos de las estructuras de la publicidad. Editorial Síntesis, Madrid.

Rodríguez del Bosque, I.; Suárez, A. y García de los Salmones, M.M. (2008). Dirección publicitaria. Editorial UOC, Barcelona.

Pérez-Latre, F. J. (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Ariel Comunicación, Barcelona.

Sánchez Guzmán, J.R. (1993). Teoría de la publicidad. Tecnos, Madrid.

Hernández Martínez, C. (2004). Manual de creatividad publicitaria. Síntesis, Madrid.

Méndiz, A. (2007). Nuevas formas publicitarias. Univ. de Málaga, Málaga.

Ries, A. & Ries, L. (2003). La caída de la publicidad y el auge de las relaciones públicas. Urano, Barcelona.

Klein, N. (2001). NoLogo. El poder de las marcas. Paidós, Barcelona.

Relacions Públiques:

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox, D.L. (2001):Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas. Addison Wesley, Madrid.

Arceo, J.L. (1999): Tratado de Publicidad y Relaciones Públicas. ICIE, Madrid.

Center, A. H. & Jackson, P. (2003). Public Relations Practices. Managerial Case Studies and Problems. Prentice Hall, New Jersey.

Harrison, S. (2002): Relaciones Públicas: una introducción. Thomson, Australia.

L’Etang, J. & Pieczka, M. (2006). Public Relations. Critical Debates and Contemporary Practice. Laurence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey.

Tench, R. & Yeomans, L. (2006). Exploring Public Relations. Prentice Hall, Harlow.

Theaker, A. (2001). The Public Relations Handbook. Routledge, London.

Xifra, J. (2007). Técnicas de las Relaciones Públicas. UOC, Barcelona.

ADECEC (1997): El libro práctico de la comunicación y las relaciones públicas. Folio, Barcelona.

Atkin, C.K. i Rice, R.E. (2001): Public communication campaigns. SAGE, Thousand Oaks.

Black, S. (1994): Las relaciones públicas. Un factor clave de gestión. Ed. Hispano Europea, Barcelona.

(1999): ABC de las relaciones públicas. Todos los secretos y fundamentos de las relaciones públicas. Gestión 2000, Barcelona.

Broom, G.M.; Cutlip, S.M.; Center, A.H. (2001): Relaciones públicas eficaces. Gestión 2000. Barcelona.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent