DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES Codi 12234106
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LECHA ALMONACID, MERITXELL
Adreça electrònica carlotamaria.moragas@urv.cat
meritxell.lecha@urv.cat
raquel.revenga@urv.cat
Professors/es
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
LECHA ALMONACID, MERITXELL
REVENGA PLAYÁN, RAQUEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Es tracta d'una assignatura introductòria sobre els conceptes bàsics, les teories i les tècniques de la publicitat i les relacions públiques. Per això s'estructura en dues parts, una per cada disciplina i quadrimestre. És una assignatura anual, teòrica i pràctica, que ofereix una visió global dels principals coneixements de la comunicació des de les vessants publicitària i de relacions públiques.&nbsp;</p><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Conèixer els fonaments de la comunicació publicitària i les relacions públiques canalitzada a través de qualsevol mitjà o tecnologia: teories, conceptes bàsics, organització, producció, gestió, finançament, aplicacions
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix i comprèn els fonaments de la comunicació publicitària moderna: principals tècniques, actors i estructures
Coneix i comprèn el funcionament de l'agència de publicitat com a estructura bàsica de la planificació, l'execució i el seguiment de les campanyes publicitàries
Coneix com es planifica la comunicació publicitària en les empreses i institucions mitjançant el desenvolupament dels diversos aspectes i passos que comporta la realització d'una campanya publicitària
Adquireix una visió global de les relacions públiques, introduint-se en els seus conceptes clau, la seva terminologia específica, els seus elements distintius i les seves principals tècniques
Adquireix una perspectiva general de la pràctica de les relacions públiques (actors principals, departaments i agències, funcions i estructures), així com de les característiques i particularitats dels professionals de les relacions públiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1 | Relacions públiques:

Tema 1: Introducció a les relacions públiques (RP). Conceptes bàsics.
Tema 2: Història de les RP.
Tema 3: Models de gestió.
Tema 4: El procés de les RP. La investigació.
Tema 5: El procés de les RP: Acció, Comunicació i Avaluació.
Tema 6: La professió de les RP.
Tema 7: Perfils professionals.

Àrees d'actuació de les RP

Tema 8: Comunicació digital
Tema 9: Gestió de crisi
Tema 10: Comunicació interna
Tema 11: Organització d'esdeveniments
Tema 12: Comunicacions Integrades en Màrqueting - Patrocini i Mecenatge.
Tema 13: Relacions amb els mitjans de comunicació
BLOC 2 | Publicitat:

Tema 1: Conceptes bàsics.
Tema 2: Història de la publicitat.
Tema 3: Estructura de la publicitat.
Tema 4: L'anunciant.
Tema 5: Les agències de publicitat.
Tema 6: La campanya de publicitat.
Tema 7: El briefing.
Tema 8: El consumidor.
Tema 9: Objectius de la campanya.
Tema 10: Pressupost publicitari.
Tema 11: Estratègia creativa.
Tema 12: Estratègia de mitjans.
Tema 13: Execució i avaluació de la campanya.
Tema 14: Noves formes publicitàries/publicitat BTL.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
1 0 1
Atenció personalitzada
A9
CT5
0 0 0
Sessió Magistral
A9
50 0 50
Pràctiques a laboratoris
A9
CT4
14.5 55 69.5
Presentacions / exposicions
A9
CT4
12.5 40 52.5
 
Proves objectives de tipus test
A9
8 40 48
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les professores explicaran en què consistirà l'assignatura.
Atenció personalitzada Els alumnes podran adreçar-se a les professores per qualsevol dubte o aclariment i tindran una atenció personalitzada.
Sessió Magistral L'assignatura es composa de sessions magistrals de classes teòriques setmanals que es corresponen amb el temari. El contingut impartit per les professores en aquestes sessions serà completat pels alumnes i avaluat en les proves quadrimestrals.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran pràctiques en grup o individuals que es començaran treballant a les classes.
Presentacions / exposicions Es treballarà part del temari a partir d'exposicions en grup a l'aula.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es realitzarà mitjançant l'entorn virtual Moodle o en horari pactat prèviament per correu electrònic d'acord amb les docents.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A9
CT4
Cada quadrimestre els alumnes realitzaran pràctiques en grup o individual que es lliuraran al professor. L'assistència a aquestes sessions és obligatòria. 40%
Presentacions / exposicions
A9
CT4
Es faran presentacions d'algunes pràctiques realitzades en grup. 20%
Proves objectives de tipus test
A9
Es durà a terme un examen teòric semestral tipus test. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aclariments:

-Tant en les pràctiques com en les presentacions i els examens s'ha d'obtenir una puntació mínima de 4 per tal que es faci mitjana. Si en alguna d'aquestes tasques la puntuació és inferior, caldrà recuperar-la a final de curs.

-La part de relacions públiques i la part de publicitat s'avaluaran per separat. Cada part representa el 50% de la nota final de l'assignatura.

-Les dues parts han d'aprovar-se obligatòriament de forma independent amb un 5,0 per poder aprovar l'assignatura.

-Per superar l'assignatura en segona convocatòria cal que l'alumne dugui a terme les pràctiques i superi l'examen final amb una nota de 5,0.


Fonts d'informació

Bàsica Grunig, J.; Hunt, T., Dirección de relaciones públicas, 2003, Gestión 2000
Wilcox, D., Cameron, G. & Xifra, J., Relaciones públicas. Estrategias y tácticas, 2006, Pearson/Prentice Hall
Fernández Cavia, J. y Huertas, A., Redacción en relaciones públicas, 2009, Pearson/Prentice Hall
Victoria, J.S., Reestructuras del sistema publicitario, 2005, Ariel Comunicación
Estanyol, E.; Lalueza, F.,, ¿Tamaño o flexibilidad? Estructura organizativa de las consultoras de relaciones públicas en España, 2014, Sphera Pública
Theaker, A., The Public Relations Handbook, 2016, Routledge
Tellis, G.J. & Ambler, T., The Sage Handbook of Advertising, 2007, Sage Publications
Tellis, G.J., Estrategias de publicidad y promoción, 2001, Addison Wesley
Ortega, Enrique, La comunicación publicitaria, 2004, Pirámide
Jiménez-Marín, G. & Pérez Curiel, C., Las redes sociales como herramienta de comunicación entre públicos: endorsement marketing como forma de publicidad, 2021, Madrid: Fragua

Complementària

Relacions Públiques:

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox, D.L. (2001): Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas. Addison Wesley.

Arceo, J.L. (1999): Tratado de Publicidad y Relaciones Públicas. ICIE.

Center, A. H. & Jackson, P. (2003). Public Relations Practices. Managerial Case Studies and Problems. Prentice Hall.

Harrison, S. (2002): Relaciones Públicas: una introducción. Thomson.

L’Etang, J. & Pieczka, M. (2006). Public Relations. Critical Debates and Contemporary Practice. Laurence Erlbaum Associates.

Theaker, A. (2001). The Public Relations Handbook. Routledge.

Xifra, J. (2007). Técnicas de las Relaciones Públicas. Editorial UOC.

Atkin, C.K. i Rice, R.E. (2001): Public communication campaigns. SAGE.

Broom, G.M.; Cutlip, S.M.; Center, A.H. (2001): Relaciones públicas eficaces. Gestión 2000.

Lalueza Bosch. (2017). The show must go on. Editorial UOC.



Publicitat:

Pérez Ruiz, M.A. (1996). Fundamentos de las estructuras de la publicidad. Editorial Síntesis.

Rodríguez del Bosque, I.; Suárez, A. y García de los Salmones, M.M. (2008). Dirección publicitaria. Editorial UOC.

Pérez-Latre, F. J. (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Ariel Comunicación.

Sánchez Guzmán, J.R. (1993). Teoría de la publicidad. Tecnos.

Hernández Martínez, C. (2004). Manual de creatividad publicitaria. Síntesis.

Méndiz, A. (2007). Nuevas formas publicitarias. Univ. de Málaga.

Ries, A. & Ries, L. (2003). La caída de la publicidad y el auge de las relaciones públicas. Urano.

Klein, N. (2001). NoLogo. El poder de las marcas. Paidós.

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent