DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA Codi 12234107
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
QUILES PASCUAL, ARNAU
Adreça electrònica arnau.quiles@urv.cat
noemi.rosell@urv.cat
Professors/es
QUILES PASCUAL, ARNAU
ROSELL NICOLÁS, NOEMI
Web
Descripció general i informació rellevant Disseny gràfic: El llenguatge i més concretament el llenguatge gràfic és l’eina principal del disseny gràfic. S’estudiarà per controlar la manera en que els missatges visuals es poden generar. El disseny gràfic és una activitat que consisteix en definir les característiques formals finals de peces de comunicació visual a partir d’un encàrrec. El dissenyador in-forma, dóna forma gràfica a una comunicació determinada. Disseny multimèdia: Aquesta assignatura pretén introduir a l'alumne en les eines i les plataformes pròpies del disseny multimèdia

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Saber dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, audiovisuals i digitals, i en qualsevol tipus de suport gràfic, així com per a l’ús de les tècniques i eines per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Coneix i sap aplicar els fonaments de la composició visual en treballs de disseny gràfic i multimèdia
Coneix i sap aplicar els fonaments del cromatisme aplicats al disseny gràfic o multimèdia
Coneix i sap utilitzar el programari de creació de grafisme per a suport físic i bidimensional o per a multimèdia
Coneix i sap aplicar les tècniques i els criteris de producció i disseny d'aplicacions interactives multimèdia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Activar la mirada per entendre el disseny gràfic Fer-se preguntes com per exemple:
El dissenyador gràfic decora paper? Ordena la informació? On trobem aplicat el disseny gràfic en la nostra vida quotidiana?
Metodologia projectual . Com plantejar un projecte
. Del layaout a la maqueta final
. Del projecte bàsic al projecte executiu
. Estudi teòric dels diferents ingredients per cuinar un projecte:
El disseny multimèdia Definició del concepte multimèdia, origen, pares teòrics, terminologia.
Els nous mitjans digitals i les eines de comunicació en xarxa. Els conceptes web 1.0 (estàtic), web 2.0 (dinàmic) i web 3.0 (semàntic).
Utilització dels gestors de continguts i eines de treball en grup en xarxa.
Arquitectura de la informació Pàgina web i lloc web
Tipologies d’estructures
Plantejament d’un projecte web La descripció del projecte
L'arquitectura del lloc web.
Disseny de l’entorn gràfic Elements a tenir en compte en el suport digital utilitzat.
La composició de la pàgina. Tipografia, imatges i codi cromàtic a la web.
Jerarquia en la distribució dels diferents elements i continguts
Usabilitat web Els estàndars web. Html, javascript i CSS.
La importància de la resposta de l'usuari en el plantejament web.
Consells per a una correcta usabilitat.
Accessibilitat web Definició d’accessibilitat web.
Diferents normatives per avaluar l'accessibilitat dels llocs web.
L'accessibilitat en la programació de les pàgines web.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A10
2 0 2
Sessió Magistral
A10
30 60 90
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
30 60 90
Atenció personalitzada
A10
30 0 30
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una activitat introductòria al principi de cada quadrimestre per ubicar el bloc temàtic corresponent a l'alumne.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals, s'explicaran els continguts conceptuals del programa de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es realitzaran diferents pràctiques a les aules informàtiques de la unitat que serviran per reforçar els continguts expossats a les diferents sessions magistrals
Atenció personalitzada Els projectes que hagin de lliurar els alumnes o els grups de treball hauran de seguir unes tutories mínimes amb els professors responsables, tant pel que fa a la part de disseny gràfic com la part de disseny multimèdia

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà a l'alumnat per l'aclariment de qualsevol tipus de dubte relacionat amb els exercicis, qüestions o conceptes plantejats a les sessions magistrals. En el cas de les pràctiques als laboratoris, l'atenció estarà basada amb l'assessorament, per tal que l'alumne realitzi l'activitat pràctica de manera satisfactòria. En el cas de les tutories, l'alumne o el grup d'alumnes haurà d'anar mostrant l'evolució i plantejament del seu projecte fins a la consecució final d'aquests.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Castells, M. , La Galàxia Internet., Barcelona: Rosa dels Vents. , 2002
Deyan Sudjic, El lenguaje de las cosas, Turner, 2009
Enric Satué, Los años del diseño (la decada republicana), Turner, 2003
André Ricard, Hitos del diseño, Ariel, 2009
Pilar Vélez Vicente i Anna Calvera Sagué, El disseny gràfic: d’ofici a professió (Museu del disseny), Barcelona: Museu del Disseny de Barcelona. Institut de Cultura. Ajuntament de Barcelona, 2014
Lev Manovich, El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital, Barcelona: Paidós Comunicación 163, 2005
Xavier Colomés Fornós, CSS. Guía práctica, Madrid: Anaya multimedia, 2008

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent