DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) CIUTADANIA Codi 12234110
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
ARAÜNA BARO, NURIA
FARRÉ COMA, JORGE
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
Adreça electrònica marta.montagut@urv.cat
nuria.arauna@urv.cat
Professors/es
MONTAGUT CALVO, MARTA
ARAÜNA BARO, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura encara aspectes relacionats amb el dret a la representació, la vinculació dels mitjans amb la participació ciutadana i la dimensió ètica de la pràctica professional en l'àmbit de la comunicació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. BLOC 1. El Llenguatge inclusiu
2. BLOC 1. Representació de les minories ètniques
3. BLOC 1. Violència i informació
4. BLOC 1. Violència i ficció
5. BLOC 2. Valors democràtics
6. BLOC 2. Desafecció política
7. BLOC 2. Construcció i representació dels conflictes polítics
8. BLOC 3. Teories de la justícia, model d'estat i drets socials
9. BLOC 3. Representacions de la pobresa i la marginació
10. BLOC 3. Moviments socials i apropiacions de l'espai mediàtic
11. BLOC4. Nous escenaris de l'educació
12. BLOC4. Paper de l'esport a la societat actual
13. BLOC4. Drets i salut laboral
14. BLOC4. Desenvolupapent de projectes i divulgació de la cooperació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
C4
C5
35 10 45
Supòsits pràctics/ estudi de casos
C4
C5
30 20 50
Debats
C4
C5
30 10 40
Fòrums de discussió
C4
C5
1 6 7
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Definició de la participació a l'aula. Pautes per a la realització de les activitats pràctiques. Introducció als debats.
Sessió Magistral Sessions destinades a l'exposició de conceptes per part del professorat o experts convidats.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Activitats pràctiques guiades pel professorat.
Debats Sessions de debats moderats on per grups o de manera individual, els estudiants exposen les seves idees després d'escoltar a experts, visionar produccions audiovisuals o realitzar lectures diverses
Fòrums de discussió Els estudiants complementen els debats i casos pràctics realitzats a l'aula amb aportacions personals al fòrum.
Atenció personalitzada Tutories de seguiment. Orientació.

Atenció personalitzada
Descripció
Setmanalment, es fixarà un horari d'atenció personalitzada que es gestionarà a través del moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
C4
C5
Asssitència a les sessions plenàries on s'introdueixen els conceptes que, posteriorment, es treballaran als tallers.
Les sessions magistrals serviran també per donar pautes i instruccions concretes pel treball que cal desenvolupar fora de l'aula.
10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
C4
C5
Participació activa als supòsits pràctics/ estudi de casos que es desenvolupin a les diferents pràctiques a l'aula. L'assistència a les pràctiques (tallers) és obligatòria per aquelles persones que han decidit seguir l'avaluació continuada. Cada bloc de l'assignatura té associades unes pràctiques que es desenvolupen a l'aula i, en alguns casos, fora de l'aula i prèviament al taller. S'ha de participar a totes elles per poder optar a l'avaluació en primera convocatòria. 40%
Debats
C4
C5
Participació activa als debats amb assistència i aportacions planificades i preparades amb l'anàlisi de material escrit o audiovisual 40%
Fòrums de discussió
C4
C5
Aportacions complementaries a les sessions a l'aula amb reflexions, exemples o altres recursos al Campus Virtual. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació té 4 parts, una per bloc temàtic (veure continguts programa). Cada bloc és el 25% de la nota.

L'avaluació de cada bloc consistirà en diversos exercicis guiats que es realitzaran durant els tallers i que estaran coordinats pel professor/a responsable del bloc.

L'assistència als tallers és obligatòria. Si algú no pot participar en algun dels tallers programats (un màxim de 4 al llarg de tot el curs i mai més d'un taller per bloc), serà avaluat/da amb un zero per aquell exercici però podrà optar a aprovar el conjunt del bloc complint amb la resta d'activitats previstes (per exemple, si un bloc té 4 exercicis avaluables, aquella persona aconsegueix la seva mitjana a partir de la suma de 3 notes dividides per 4).

Els alumnes que tinguin fins 4 faltes poden compensar l'assistència d'una d'elles a la sessió planificada de final de desembre.

Per ser avaluats/des en primera convocatòria, cal haver superat 3 dels 4 blocs de l'assignatura. Les notes per sota de 3 no fan mitjana.

Qui no vulgui fer avaluació continuada té l'oportunitat de superar l'assignatura en 2a. convocatòria. L'avaluació consistirà en un examen oral sobre els continguts de l'assignatura que s'han de treballar a partir de les lectures que figuren al programa de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia del Bloc 1:

1.1 Llenguatge inclusiu.

GUIA DE LLENGUATGE INCLUSIU-MDA. Immigració, racisme i xenofòbia.

1.2 Representació de lesminories ètniques

Marthoz, J.P. (2012). Corresponsalsde les migracions. La cobertura informativa d'un fet global. Catalunya:Pol·len edicions.

1.3 Violència iinformació

Boyle, K. (2005). Part two. Reporting violence. A

Media and violence

(pp.57-122). London:Sage.

Kellner, D. (2003). Megaspectacle: the O.J. Simpson muder trial.A Media Spectacle (pp.93-125).London: Routledge.

1.4 Violència i ficció

Boyle, K. (2005). Part three. Screening violence. A

Media and violence

(pp.123-195). London:Sage.

Kellner, D. (2010). Hollywood’s 9/11 and Spectacles of Terror. ACinema Wars (pp.98-131). Chichester(England): Wiley-Blackwell.

Bibliografia del Bloc 4:

4.1 Nous escenaris de l'educació

Documental La educación prohibida. http://www.educacionprohibida.com/

Superficiales: ¿que esta haciendo internet con nuestras mentes? Nicholas g. Carr , taurus, 2011

4.2. Paper de l'esport a la societat actual

Corriente, Federico, y Jorge Montero: Citius, altius, fortius. El libro negro del deporte. Pepitas de Calabaza, 2011.

4.3.Drets i salut laboral

Piñuel, Iñaki (2009) (en español). Liderazgo Zero.. Lid.

4.4. Desenvolupapent de projectes i divulgació de la cooperació

Intermón (2005), La Realidad de la Ayuda 2004/05, Intermón, Barcelona.

Bibliografia complementaria:

Farocki, H. (2003). Crítica de la mirada. Buenos Aires: Gobierno de Buenos Aires.

Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del holocausto. Barcelona: Paidós.

Monegal, A. (comp.) (2007). Política y (po)ética de las imágenes de guerra. Barcelona: Paidós.

Sontag, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Madrid: Alfaguara.

Código de Conducta Publicitaria de la Asociación para la Autorregulación de la

Comunicación Comercial. (Disponible en la web de la asociación).Montero, M. Ética y Publicidad. Documento disponible en:

www.unav.es/empinf/medpub/documentos/eticaypublicidad.docOrtega, E. (2004). Laregulación publicitaria. En: E. Ortega. La comunicación

publicitaria. Madrid:Piràmide.

Black, S. (1994). Aspectoslegales de la práctica de las relaciones públicas. A: S.

Black. Las relacionespúblicas. Un factor clave de gestión. Barcelona: Editorial Hispano

Europea.Códigos de conducta y éticaprofesional. En: Black, S. (1994). Las relaciones públicas.

Un factor clave de gestión.Barcelona: Editorial Hispano Europea.Wilcox, Cameron i Xifra(2006). Ética y profesionalidad. A: Wilcox et al. Relaciones

Públicas. Estrategias ytácticas. Madrid: Pearson.Huertas, S. (2009). Les marquesturístiques de destinacions. A: J. de San Eugenio.

Manual de Comunicació Turística.Girona: Documenta.Keogh, B. (1990). Publicparticipation in community tourism planning, Annals of

Tourism Research, vol.17,p.449-465.Miller et al. (2010).Public understanding of sustainable tourism, Annals of Tourism

Research, vol.37, nº3,p.627-645.

Gill, R. (2007), ‘Postfeminist media culture: Elementsof a sensibility’, European Journal ofCultural Studies, 10: 2, pp. 147-166.

Gill, R. (2008), ‘Empowerment/Sexism: Figuring FemaleSexual Agency in Contemporary Advertising’, Feminism& Psychology, 18: 1, pp. 35-60.

Gill, R. (2009), ‘Beyond the “Sexualization ofCulture” Thesis: An Intersectional Analysis of “Sixpacks”, “Midriffs” and “HotLesbians” in Advertising’, Sexualities,12: 2, pp. 137-160.

Ringrose, J. (2011), ‘Are You Sexy, Flirty, Or A Slut?Exploring ‘Sexualization’ and

How Teen Girls Perform/Negotiate Digital SexualIdentity on Social Networking Sites’, in R. Gill and C. Scharff (eds), New Femininities: Postfeminism,Neoliberalism and Subjectivity, Basingstoke: Palgrave McMillan, pp. 99-116.

Siibak, A. (2010), ‘Constructing masculinity on asocial networking site. Thecase-study of visual self-presentations of young menon the profile images of SNS Rate’, Young.Nordic Journal of Youth Research,18: 4, pp. 403–425.

Tortajada, I., Willem, C.,Crescenzi, L., Araüna, N. and Tellado, I. (2011), ‘Fotologs and LoveSocialisation Processes. A Conventional or a Transformative Model of Sexualityand Relationships?’, in M. Walrave, W. Heirman, S. Mels, C. Timmerman and H. Vandebosch(eds), eYouth. Balancing betweenOpportunities and Risks. Bruxelles: Peter Lang, pp. 215-232.

Carrasco, M., Corcoy, M.,Puig, M. and Riera, E. (2011), Impacte deles recomanacions sobre el Tractament de la Violència Masclista als Mitjans deComunicació, Barcelona: Associació deDones Periodistes de Catalunya.

Consell de l’Audiovisual deCatalunya (2011), El tractament de lesinformacions sobre violència en l’àmbit familiar i sobre violència masclista enels teleinformatius. Anàlisi del seguiment de les Recomanacions sobre eltractament de la violència masclista als mitjans de comunicació, Barcelona:Consell de l’Audiovisual de Catalunya-Generalitat de Catalunya.

Kitzinger, J. (2004), Framing Abuse. Media Influence and Public Unerstanding of SexualViolence Against Children, London: Pluto Press.

Soriano,J. (2004), ‘Las mujeres ante la información sobre violencia de género, Sphera Pública, 4, pp. 151-170.

Marthoz, J.P. (2012), Corresponsals de lesmigracions. La cobertura informativa d'un fet global, Catalunya: Pol·len edicions.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent