DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS Codi 12234112
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
Adreça electrònica josetxo.cerdan@urv.cat
Professors/es
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura planteja una aproximació als generes i formats audiiovisuals (principalment cinema, radio i televisió) des de un punt de vista dels estudis culturals, pero afegint també una vessant pràctica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Aplicar la gramàtica específica del so i la imatge en moviment a la producció de productes audiovisuals, dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes de ràdio i televisió.
 A13 Conèixer de forma crítica i analítica els diversos gèneres i formats de la comunicació audiovisual, parant un atenció especial a la seva transformació creativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Reconeix les variables genèriques i de formats en una inconosfera audiovisual en constant canvi
És capaç d'analitzar les diferents variants genèriques i de format de programes
Aprèn a generar propostes audiovisuals segons les necessitats pròpies dels diferents gèneres i formats
 A13 És capaç d’oferir innovacions creatives de formats i programes a través de processos d’hibridació i creativitat
Entén els formats i programes com dinàmiques canviants i per tant amb una història acumulada
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B10 Té motivació per la qualitat
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1-Aproximació a una teoria general del gènere a-historia dels gèneres
b-teoríes dels gèneres
c-coses que voste no savia dels gèneres però mai no es va atrevir a preguntar.
d-pragmàtica del gènere: el gènere com a espai conflictiu de negociació.
2-Formats televisius a-formats vs. gèneres
b-televisió i innovació

3-ficcions a-ficciones unitaries
b-ficcions i serialitat
4-factual a-documental
b-telerealitat
5-entretenimient a-qué és l'entreteniment?
b-formar, informar i entretenir: tres valors de la televisió
c-concursos, programes de gales i video clips... algunes reflexions al respecte.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C3
9 9 18
Sessió Magistral
B10
C3
32 64 96
Debats
A13
B4
C3
10 10 20
Pràctiques de camp/sortides
A6
A13
B4
C3
5 10 15
Presentacions / exposicions
A6
B4
B11
5 10 15
Atenció personalitzada
B5
B10
10 10 20
 
Proves de desenvolupament
A6
B4
B10
C3
4 16 20
Proves pràctiques
A13
B5
C3
5 16 21
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació de l'assignatura i desenvolupament d'un anàlisi col·lectiu introductori
Sessió Magistral exposició amb estudis de cas del temari de teoria
Debats exposició de casos i discussió conjunta a l'aula, amb lectures obligatories en alguns casos
Pràctiques de camp/sortides realització d'una peça audiovisual breu amb la que la qüestió del génere o el format sigui determinant
Presentacions / exposicions preparació i exposició a l'aula de alguns dels subtemes del temari per part dels alumnes
Atenció personalitzada discussió amb el professor tant de les presentacions/exposicions com de les pràctique de camp/sortides

Atenció personalitzada
Descripció
discussió amb el professor tant de les presentacions/exposicions com de les pràctique de camp/sortides. seguiment de l'assignatura en general per part dels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
B10
C3
a través de les reflexions dels assaigs que s'han d'entregar al llarg del curs 10%
Pràctiques de camp/sortides
A6
A13
B4
C3
capacitat dels alumnes de realitzar de manera col·lectiva i ordenada la producció d'una peça audiovisual 10%
Presentacions / exposicions
A6
B4
B11
presentació a l'aula d'un format que els alumnes hauran elaborat previament amb la guia del professor 10%
Atenció personalitzada
B5
B10
presencialitat i particiipació de l'alumne en la preparació de les quatre pràctiques i presentacions (5% per cadascuna) 20%
Proves pràctiques
A13
B5
C3
realització d'una peça audivisual relativa a questions de generes i formats audiovisuals. La peça ha incloure elements autorreferencials a la cuestió del genere o el format 10%
Proves de desenvolupament
A6
B4
B10
C3
coneixement del temari d'una manera raonada i ordenada, prioritzant els elements en cada cas d'nàlisi especific dels que es puguin desenvolupar 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La possibiltat de presentar-se a segona convocatoria comporta la presentació obligatoria de totes les pràctiques fetes al llarg del curs.

Per a la segona convocatoria els alumnes tindran que preparar per compte seva les pràctiques de laboratori no fetes o suspeses durant el curs i fer també una prova de desenvolupament.

Les pràctiques contaran un 60% de la nota i la prova de desenvolupament un 40%. Es tindran que aprovar totes dues parts per que la nota pugui fer mitja.


Fonts d'informació

Bàsica Rick Altman, Los géneros cinematográficos, Paidos, 2000
Jason Mittell, Genre and Television, Routledge, 2004
Henry Jenkins, Convergence Culture, Paidos, 2008
Glen Creeber, The Television Genre Book, BFI, 2008

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115
NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111
TEORIA DE LA IMATGE/12234108
TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent