DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) REALITZACIÓ DE PROGRAMES I FICCIONS Codi 12234113
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FERNÁNDEZ SOTO, PATRICIA MARÍA
Adreça electrònica patricia.fernandez@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ SOTO, PATRICIA MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Realització Audiovisual pretén familiriatzar els alumnes amb la pràctica de la realització audiovisual, demostrant així el domini del llenguatge audiovisual i la capacitat de planificació de treball en equip.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual
 A14 Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les diferents facetes que comporta la funció de direcció i realització audiovisual
 A14 Coneix i sap aplicar les funcions de direcció i realització audiovisual
Desenvolupa tècniques creatives en la feina de realització i de direcció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
1.El procès de la realització. Què és realitzar?
i. Realització, direcció i producció.
ii. L'equip de realització.
iii. Procès tècnic i artístic en la realització.
iv. Presa de decisions i tasques.
v. Realització i contingut.
2.El punt de vista. i. Convertir idees en obres audiosivuals.
ii. Copsar i transmetre emocions.
iii. Autoria i indústria. L'estil audiovisual.
iv. El suport audiovisual com a condicionant.
3. La posada en escena. i. Relat i tractament audiovisual.
ii. Direcció d'actors i de presentadors.
iii. Disseny d'espai, d' ambientació i d' il·luminació. Direcció artística.
iv. Música i so.
4. El llenguatge audiovisual. i. Conceptes bàsics.
ii. La continuïtat visual.
iii. L'eix de l'acció. Realització de subjectes en moviment.
iv. El muntatge.
5.Planificació: l'escaleta i els plans de rodatge com a eines imprescindibles. i. Escaleta i guió.
ii. Pla de rodatge
iii. Story- board
6.Modalitats de la realització. i. Monocàmara, multicàmera, postproducció. Directe i fals directe. Exteriors i plató. Imatge de referent real i virtual. Realització planificada o improvisada.
7.Tecnologia i realització. i. Mitjans tècnics actuals per a la realització. Tendències en tecnologia.
ii. Adaptació del llenguatge i de la realització a la tècnica.
8. L'estil de la realització en els gèneres i formats audiovisuals. i.Estudi de casos. Tendències actuals en realització.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A7
B4
10 14 24
Simulació
A7
B4
B5
C2
10 24 34
Simulació
A7
B4
B5
C2
10 24 34
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A7
B4
B5
12 32 44
Atenció personalitzada
12 0 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d'introducció als continguts de l'assignatura. Presentació del temari, de les pràctiques i de la planificació. Primera presa de contacte entre la professora i els alumnes.

Resolució de problemes, exercicis Diferents exercicis de planificació (projecte i pràctica) per tal de conèixer i dominar l'entorn tecnològic, demostrar el domini del llenguatge audiovisual i de la creació i posada en pràctica d'escaletes de treball. Treballs individuals o en grup.
Simulació Disseny de realització multicàmera (directe o fals directe) o gravació i muntatge d'un esdeveniment real. Treball en grup.
Simulació Disseny i execució de la realització d'una presentació a plató.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Treball teòrico-pràctic d'anàlisi d'un format o gènere audiovisual actual, a partit de l'estudi d'exemples concrets. Treball en grup.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada. Tutories i reunions presencials i on-line sempre que l'alumne ho necessiti. Caldrà concertar cita prèvia.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories i reunions presencials i on-line sempre que l'alumne ho necessiti. Les tutories tindran lloc els dijous, de 16 h a 18 h, tot i que caldrà concertar cita prèvia i es podran trobar altres franges horàries.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A7
B4
Realització d'un projecte audiovisual (teaser) 20%
Simulació
A7
B4
B5
C2
Disseny de realització multicàmera (directe o fals directe) o gravació i muntatge d'un esdeveniment real. Es valorarà la capacitat de copsar l'essència de l'activitat, el moviment i l'ambient, així com l'exercici de l'estil de l'autor/s. L'alumne haurà de demostrar que domina el llenguatge audiovisual i sap organitzar i planificar la seva feina. 30%
Simulació
A7
B4
B5
C2
Disseny i execució de la realització d'una presentació a plató. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A7
B4
B5
Treball teòrico-pràctic d'anàlisi d'un format o gènere audiovisual actual, a partit de l'estudi d'exemples concrets. Els alumnes hauran d'exposar-lo fent valdre la seva creativitat i diferents recursos audiovisuals. Treball en grup. En acabar, cada alumne farà una memòria demostrant el seu aprenentatge individual. 30%
Altres  

Memòria - resum de les diferents exposicions sobre gèneres i formats audiovisuals.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a seguir l'avaluació continuada cal assistir al 80% de les sessions (teòriques i pràctiques) i presentar totes les proves en el termini marcat. Els lliuraments fora de termini no es consideraran vàlids en cap cas.

Es dóna per entès que l'alumne aplicarà els coneixements sobre matèries ja cursades (s'hi inclou Llengua i, per tant, ortografia, gramàtica, expressió...) durant tot el curs. Per això, qualsevol activitat o treball que demostri que l'alumne no disposa d'aquests coneixements serà motiu de suspens.

La professora estarà a disposició dels alumnes durant tot el curs a través de consultes electròniques o presencials per les quals s'haurà de demanar cita. Amb aquestes consultes i tutories, es pretén ajudar a l'alumne a assolir les competències marcades per l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en dues proves de desenvolupament, una de teòrica (50%) i una de pràctica (50%), que seguiran la línia de les activitats proposades durant l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica
  • BARROSO, Jaime: Realización en los géneros televisivos, Ed. Síntesis, Madrid, 1996.   
  • BARROSO, J. (2008): Realización audiovisual. Síntesis. Madrid.   
  • CASTILLO, J.M. (2009): Televisión, realización y lenguaje. IORTV. Madrid.   
  • MILLERSON, G. (1993): Diseño escenográfico para televisión. IORTV. Madrid.   
  • ROWLANDS, A. (1993): La continuidad en cine y televisión. IORTV. Madrid.   
  • SCHIHL, R (1997): Dramáticos en televisión: Organización y procesos. IORTV. Madrid.
Complementària
  • BARROSO, J. (2009): Realización de documentales y reportajes. Síntesis. Madrid.
  • KATZ, Steven D.: Plano a plano. De la idea a lapantalla, Plot ediciones, Madrid, 2000.
  • MILLERSON, G. (1991): Realización y producción en televisión. IORTV. Madrid
  • OLSON, R. (2002): Conceptos básicos de la direcciónartística en cine y televisión. IORTV. Madrid.
  • RABIGER, M.: Dirección de Cine y Vídeo.Técnica y Estética. IORTV. Madrid, 2005
  • THOMPSON, R. (2002): El lenguaje del plano. IORTV.Madrid
  • WARD, P. (1997):Composición de la imagen en cine y televisión. IORTV. Madrid
  • KATZ, Steven D.: Rodando. La planificación desecuencias, Plot ediciones, Madrid, 2000.
Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112
NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111
TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12234006
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103
DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA/12234107
PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL/12234114
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent