DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL Codi 12234114
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FERNÁNDEZ SOTO, PATRICIA MARÍA
Adreça electrònica patricia.fernandez@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ SOTO, PATRICIA MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Producció Audiovisual té com a objectiu aproximar l'alumne a la realitat professional de la indústria audiovisual, a través de les rutines, processos i coneixements propis de l'àmbit de la producció. A més, es fonamentarà l'emprenedoria dels alumnes a partir de l'anàlisi del mercat audiovisual actual i de la creació de productes que poden satisfer la demanda.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual.
 A14 Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Comunicació Audiovisual.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
 B9 Saber planificar i organitzar.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les diferents tasques que implica el treball de producció audiovisual
 A14 Coneix i sap aplicar les rutines de producció per a diferents mitjans audiovisuals: cinema, ràdio, televisió i Internet
Coneix i sap aplicar les diferents funcions que impliquen els processos de producció per a diferents mitjans
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’equip
 B8 Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
 B9 Té capacitat de planificació i organització
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
1.Què és la producció. Enginyeria de la gestió de recursos.

i.La producció executiva, la producció d'obres, les ajudanties de producció.
ii. Producció i coproduccio.
iii.Conceptes bàsics de la producció: equip de producció, pla de producció.
2.Producció executiva. Preproducció, producció i postproducció
i.Recursos del sistema audiovisual. El sector audiovisual a Espanya en l'actualitat: grups audiovisuals, relacions, cadenes, etc.
ii.Tendències del mercat audiovisual: formats, gèneres, programació...
iii. Definició de conceptes del mercat audiovisual (definició de productes, estratègies i tècniques de programació...)
iv.Fonts de la producció: finançament, amortització, proveïdors, explotació. Ajudes, vendes i patrocinis.
v. Contractació, comptabilitat i tresoreria
3.La creació de projectes. De la idea al llançament
i.Convertir una idea en un projecte: es pot fer amb totes les idees?
ii. Els continguts i la producció. Projectes per treballar-hi (bíblia) i projectes per presentar (dossier)
iii. El disseny del pla de producció. Gestió de recursos a partir del pla de treball.
iv.El pitching
v.La posada en marxa de l'equip i el llançament del producte
4.Estudi de casos pràctics de producció audiovisual.
5.Emprenedoria i sector audiovisual.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B5
B8
14 40 54
Presentacions / exposicions
B5
B8
8 12 20
Debats
B5
B8
15 30 45
Simulació
B5
B8
10 6 16
Atenció personalitzada
12 0 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d'introducció als continguts de l'assignatura. Presentació del temari, de les pràctiques i de la planificació. Primera presa de contacte entre la professora i els alumnes.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Els alumnes estudiaran un sector del mercat audiovisual i crearan un projecte que respongui a les necessitats detectades. Treball en grup.
Presentacions / exposicions Presentació pública (pitching) del projecte creat.
Debats Debat i reflexió individual en forma de memòria escrita sobre el mercat audiovisual actual, a partir de les aportacions fetes a les sessions de pitching.
Simulació Prova pràctica. Creació i llançament d'un producte audiovisual, en concret, d'un programa de televisió.
Atenció personalitzada Tutories i reunions presencials i on-line sempre que l'alumne ho necessiti. Caldrà concertar cita prèvia.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories i reunions presencials i on-line sempre que l'alumne ho necessiti. Les tutories tindran lloc els dijous, de 16 h a 18 h, tot i que caldrà concertar cita prèvia i es podran trobar altres franges horàries.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B5
B8
Els alumnes estudiaran un sector del mercat audiovisual i crearan un projecte que respongui a les necessitats detectades. Treball en grup. 30%
Presentacions / exposicions
B5
B8
Presentació pública (pitching) del projecte creat. Es valorarà la capacitat de transmetre les idees fonamentals, de suggerir i convèncer l'audiència i l'estètica i desenvolupament de la presentació. 10%
Debats
B5
B8
Debat i reflexió sobre el mercat audiovisual actual. Opcions d'emprenedoria. De forma individual, a partir de les aportacions fetes per tots els grups en la presentació dels seus projectes, cada alumne reflexionarà en una Memòria sobre les rutines i tendències de la producció audiovisual en l'actualitat, i marcarà possibles línies per desenvolupar-se professionalment, motivant l'emprenedoria. La Memòria s'ha de presentar en format paper. A més, caldrà assistir i participar en un debat per a posar en comú el coneixement de tot el grup. 10%
Simulació
B5
B8
Prova pràctica. Creació i llançament d'un producte audiovisual, en concret, d'un programa de televisió. Cada grup d'alumnes disposarà d'un pressupost (o recursos assignats) i haurà d'adaptar-se i justificar la despesa fent servir tots aquests recursos per a la creació del programa, que combinarà diferents tècniques audivosiuals per tal d'abordar els diferents àmbits de la producció 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a seguir l'avaluació continuada cal assistir al 80% de les sessions (teòriques i pràctiques) i presentar totes les proves en el termini marcat. Els lliuraments fora de termini no es consideraran vàlids en cap cas.
Es dóna per entès que l'alumne aplicarà els coneixements sobre matèries ja cursades (s'hi inclou Llengua i, per tant, ortografia, gramàtica, expressió...) durant tot el curs. Per això, qualsevol activitat o treball que demostri que l'alumne no disposa d'aquests coneixements serà greument penalitzada.
La professora estarà a disposició dels alumnes durant tot el curs a través de consultes electròniques o presencials per les quals s'haurà de demanar cita. Amb aquestes consultes i tutories, es pretén ajudar a l'alumne a assolir les competències marcades per l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en dues proves de desenvolupament, una de teòrica i una de pràctica, que seguiran la línia de les activitats proposades durant l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica
  • ÉCIJA BERNAL, H. (2000): Cómo producir, distribuir y financiar una obra audiovisual. Libro blanco del audiovisual. Exportfilm. Madrid. 
  • MILLERSON, G. (2007): Realización y producción en televisión. IORTV. Madrid.
  • SAINZ, M. (1995): Manual básico de producción en televisión. IORTV. Madrid.
  • SAINZ, M. (2002): El productor audiovisual. Síntesis, Madrid. 
Complementària
  • ARANA, E. (2011): Estrategias de programación televisiva. Síntesis. Madrid.
  • BLUM, R. (1998): Programación de las cadenas de televisión en horario de máxima audiencia. IORTV. Madrid.
  • FORD, B. (1995): Televisión y patrocinio. IORTV. Madrid.
  • FRANCÉS I DOMENEC, M. (2011): Contenidos y formatos de calidad en la nueva televisión. IORTV. Madrid.
  • DURIE, J., PHAM, A., WATSON, N. (2000): Marketing and selling your film around the
  • world. A guide for independent filmmakers. Silman - James Press. Los Angeles.
  • HARMON, R. (1994): The begining filmmakers´s business guide. Walker and company.
  • New York.
  • HONTHANER, E. L. (2001): The complete film production handbook. Focal Press.
  • London.
  • JACOSTE QUEJADA, J.G. (1996): El productor cinematográfico. Síntesis. Madrid
  • KOCH, J. y KOSBERG, R. (2004): Pitching Hollywood: How to sell your TV and Movie
  • Ideas. Quill Driver Books. California.
  • REA, Peter W.: Producción y dirección de cortometrajes y vídeos. IORTV. Madrid.
  • REDONDO, I. (2000): Marketing en el cine. Pirámide. Madrid.
  • SCHIHL, R (1997): Dramáticos en televisión: Organización y procesos. IORTV. Madrid.
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
REALITZACIÓ DE PROGRAMES I FICCIONS/12234113

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115
NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12234006
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12234102
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent