DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA Codi 12234116
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
SELVA MASOLIVER, MARTA
Adreça electrònica marta.selva@urv.cat
Professors/es
SELVA MASOLIVER, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant L' assignatura comporta l'aprenentgatge i posada en pràctica de les diferents metodologies d' anàlisi del film i de la televisió tenint en compte la seva perspectiva històrica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Conèixer les principals escoles, teories i mètodes de l’anàlisi i la crítica acadèmica del cinema i la televisió
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Coneix les principals teories cinematogràfiques i televisives i les sap aplicar a qualsevol tipus de producte audiovisual
S'inicia en la pràctica de l'anàlisi cinematogràfica i televisiva des d'una base teòrica fonamentada
Assumeix les relacions que s'estableixen entre tres institucions cinematogràfiques: la professional, la crítica i l'acadèmica
Entén la teoria i l'anàlisi cinematogràfica i televisiva com un aprenentatge d'ús social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
0-Glossari introductori: Informació ,Crítica ,Teoria i Anàlisi. Conceptes bàsics a tenir en compte.

I-L’ anàlisi cinematogràfica i televisiva:aproximació pràctica i estat de la qüestió .
II-Elements de l’ anàlisi fílmic i televisiu
III- Els modes de representació:una visió històrica
IV- Producció de sentit, posada en forma i historicitat de l' obra audiovisual
V- Teories cinematogràfiques i televisives: introducció
VI- Teories cinematogràfiques i televisives:teories
formalistes
VII- Teories cinematogràfiques i televisives:teories
de l’ enunciació
VIII- Teories cinematogràfiques i televisives: teories de la
recepció
IX- Eines per l’anàlisi de la producció documental
X- Eines per l’ anàlisi de la producció experimental

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Fòrums de discussió
A15
40 0 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A15
0 52 52
Treballs
A15
0 8 8
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A15
14 10 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A15
B3
B10
C4
2 2 4
Atenció personalitzada
2 16 18
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels objectius de la assignatura i metodfologia d' avaluació.
Fòrums de discussió Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària exercicis d'anàlisi in situ a partir de documents visuals segons pautes indicades
Atenció personalitzada Durant les sessions es plantejaran una sèrie d'exercicis d' anàlisi en relació als temes tractats

Atenció personalitzada
Descripció
Hi haura atenció personalitzada a traves de les avaluacions dels exercicis i la darrera sessió de classe per a l' avaluació final

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de discussió
A15
Exposició dels continguts de l'assignatura. 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A15
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A15
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 35%
Altres  

assistència a classe

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada

Per aprovar l' assignatura en primera convocatòria, s' hauran de realitzar les següents practiques:

Pràctiques:

1 o màxim 2 alumnes haurà d´el.laborar un comentari sobre materials audiovisuals al menys en quatre ocasions.

A cada pràctica haurà d'haver-hi un apartat de reflexió teòrica, degudament referenciat bibliogràficament sobre un producte audiovisual a més de l' anàlisi que es programi. Cada pràctica haurà de tractar sobre un film,sèrie , programa de televisió,videojoc en qualsevol format. En tots els casos s'haurà de tractar d'un anàlisi documentat i argumentat , essent aquest un element que es tindrà en compte en el moment de la correcció. Desprès de cada entrega es tornarà un comentari personalitzat sobre cada pràctica, assenyalant sobretot les deficiències per a poder anar corregint els defectes en pràctiques posteriors. La nota final de les pràctiques serà el resultat de l' evolució de les pràctiques en grup però també s' avaluarà el disseny i el perfil ben definit del conjunt del producte.

En les sessions de classe, es destinarà un temps a exercicis sobre algunes de les qüestions tractades en la sessió/classe. Aquestes pràctiques analítiques desenvolupades a classe seran avaluades .

Qui no tinguin un 80% de les pràctiques presencials no podrà optar a l' avaluació continuada.

Avaluació no continuada

Qui no segueixi la avaluació continuada podrà presentar-se a l'examen. La matèria d' examen es el temari de l' assignatura. Aquesta part de l' examen s'avaluarà pròpiament .El valor de l'examen serà del 100%

Per a la segona part de l' examen, cada alumne, haurà d'haver llegit dos llibre de la bibliografia prèviament pactats abans del finalitzar el mes de Març. El dia de l'examen haurà de presentar-se amb els dos llibres escollits (no es podrà realitzar la prova, i per tant suspendria les pràctiques,qui no porti els llibres) .Es faran una o dues preguntes sobre la bibliografia escollida.

Nota

Per aquesta segona convocatòria s'avaluarà per separat la part corresponent al temari de l' assignatura i la corresponent a la bibliografia. La nota final serà la la suma de les dues parts a les que els hi correspondrà a cada part un màxim de cinc punts. Per tant cada part de la prova correspondrà al 50% de la nota

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

Per tant, si ho considereu adient, podríeu fer referència a aquest aspecte en el pas 7. Avaluació, en l'apartat corresponent a "Altres comentaries i 2a convocatòria".


Fonts d'informació

Bàsica Roland Barthes, Crítica y verdad, Ed siglo XXi, mexico

Barthes, Roland(1989), Crítica y verdad.Madrid,Siglo XXI

Cassetti,Francesco(1994),Como se analiza un film.Madrid,Cátedra

Carmona,Ramón ( 1991), Como se comenta un texto fílmico.Madrid,Càtedra

Cerdán,J;Torreiro,C (eds.)(2005)Documental y vanguardia. Madrid,Cátedra

Foucault, Michael(1999) El orden del discurso.Barcelona,Tusquets

Manovich,Lev (2005),El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona,Paidós

Mira,Alberto(2008),Miradas insumisas.Gays y lesbianas en el cine. Madrid,Egales

Romaguera i Ramió Joaquim y Alsina Thevenet,Homero(eds.)(1989), Textos y manifiestos del cine. Madrid,Cátedra

Stam,Robert(2001),Teorias del cine. Una introducción, Barcelona,Paidós

Imanol Zumalde (2011) La experiencia filmica. Madrid, Cátedra

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ/12234009
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent