DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA Codi 12234116
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
IGLESIAS HUIX, EULALIA
Adreça electrònica eulalia.iglesias@urv.cat
Professors/es
IGLESIAS HUIX, EULALIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura comporta l'aprenentatge i posada en pràctica de les diferents metodologies d'anàlisi del film i de la televisió tenint en compte la seva perspectiva històrica i la seva vigència actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Conèixer les principals escoles, teories i mètodes de l’anàlisi i la crítica acadèmica del cinema i la televisió
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Coneix les principals teories cinematogràfiques i televisives i les sap aplicar a qualsevol tipus de producte audiovisual
S'inicia en la pràctica de l'anàlisi cinematogràfica i televisiva des d'una base teòrica fonamentada
Assumeix les relacions que s'estableixen entre tres institucions cinematogràfiques: la professional, la crítica i l'acadèmica
Entén la teoria i l'anàlisi cinematogràfica i televisiva com un aprenentatge d'ús social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
I-Introducció a l'assignatura i a l'avaluació. Test de coneixements.
Introducció als conceptes de teoria, anàlisi i crítica.
Introducció a les teories.
Bibliografia de referència.
II-Taller de crítica: elements per a l’anàlisi fílmic i televisiu. Conceptes i consideracions generals, qüestions d'estil, la llibertat creativa, l'estructura, per a qui escrivim?, els condicionants del mitjà on publiquem, elements a tenir en compte a l'hora de l'anàlisi (dels títols de crèdit als tipus de finals passant per l'estructura narrativa, gèneres i formats, modes de representació, punt de vista, ús dels elements propis de la posada en escena, la construcció de significat...)
IV- Teories cinematogràfiques i televisives: les teories realistes.
Les tendències realistes després de la Segona Guerra Mundial. André Bazin i els teòrics del Neorrealisme. Cineastes de la imatge vs cineastes de la realitat. Del pla-seqüència com a element configurador de realisme. Vigència i llegat de les teories realistes al cinema contemporani.
V- Teories cinematogràfiques i televisives: la política dels autors i Cahiers du Cinéma.
Cahiers du cinéma i la configuració d'un model de crítica. La política dels autors. El (re)naixement de la cinefília. De què parlem quan parlem de canon cinematogràfic.

Andrew Sarris-> la teoria de l'autor arriba a Estats Units + Film Comment
Pauline Kael vs Andrew Sarris-> contra la teoria de l'autor
Influència de la política dels autors al cinema -> el cinema d'autor europeu, el New Hollywood
Podem parlar d'autors a la producció televisiva?
Contradiccions i problemes de de la teoria de l'autor
Noves formes de la teoria de l'autor al cinema contemporani: el vulgar auterism
VI- Teories cinematogràfiques i televisives: com s'analitza una sèrie de televisió? Analitzar la ficció televisiva: el repte teòric.
Coincidències i divergències entre l'anàlisi cinematogràfic i el televisiu.
La serialitat. Definició, història, formes televisives.
Qui detenta l'autoria en la ficció televisiva? Creador vs autor.
Tendències a la ficció televisiva contemporània.
Es pot parlar d'una "prestige tv"?
La ficció televisiva en l'era de Netflix.
VII - La "gran teoria": lingüística, semiòtica i psicoanàlisi. El boom de la semiòtica arriba al cinema
El cinema entra a l'acadèmia.
Característiques, especificitats i limitacions de l'anàlisi semiòtic del cinema.
La gran sintagmàtica de Christian Metz.
Cinema i psicoanàlisi.
El significant imaginari de Christian Metz.
Identificació especular, voyeurisme i fetitxisme.
El cinema i allò sinistre (unheimlich).
Slavoj Zizek i l'anàlisi psicoanalític del cinema a l'actualitat.
VIII - Les teories feministes i els estudis de gènere. On són les dones a la Història del cinema?
Pioneres rere les càmeres, la industrialització com a forma de marginació femenina, dones i avantguarda, dones i cinema d'autor, dones i cinema industrial, el cinema feminista, la situació avui en dia.
Pioneres de la teoria feminista
Laura Mulvey -> Cinema narratiu i plaer visual
Molly Haskell-> El rol de les dones al cinema de Hollywood i la reivindicació del 'woman's film'
Claire Johnston -> El “woman's cinema” com a contracinema
Aportacions posteriors
Donna Haraway -> Un manifest cyborg
Carol J. Clover -> La “final girl” i el gènere al cinema de terror contemporani
Mary Ann Doane -> La feminitat com a mascarada
Mari Ruti i Hilary Radner-> La crítica al postfeminisme, el neo-feminisme i la hiperfeminitat al cinema i la televisió dels anys noranta i dosmil.
A quines qüestions i reptes respon el feminisme en el cinema contemporani?
Noves creadores televisives.
IX - Tercer Cinema, Quart Cinema, Multiculturalisme i Transnacionalitat · El cinema com a dispositiu colonial.
· Símptomes de l'eurocentrisme en els canons, les teories i els referents hegemònics a l'hora de veure i analitzat cinema i ficció televisiva. Prejudicis negatius i prejudicis positius a l'hora d'aproximar-nos a altres cultures al cinema i la televisió. El whitewashing a Hollywood.
· El tercer cinema: concepte, teòrics i exemples específics.
· L'emergència d'un quart cinema.
· El multiculturalisme com a objectiu.
· Cinema i televisió transnacionals.
X - Últimes tendències · El cinema i la televisió als estudis culturals.
· L'espectador com a crític -> reivindicació del fan i de la cultura participativa (Henry Jenkins).
· Nous reptes teòrics i noves formes de crítica a l'era digital.
· La teoria davant del cinema digital.
· Movie Mutations i la nova cinefília del canvi de segle.
· Tendències i especificitats de la crítica a Internet.
·El videoassaig com a forma de crítica visual: teoria i pràctica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Fòrums de debat
A15
B3
C4
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A15
2 2 4
Treballs
A15
B3
0 25 25
Sessió Magistral
A15
24 0 24
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A15
B3
4 4 8
Presentacions / exposicions
C4
4 4 8
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A15
B3
2 10 12
Proves pràctiques
B10
4 8 12
Proves mixtes
A15
4 21 25
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels objectius de la assignatura i metodfologia d' avaluació.
Fòrums de debat Discussions i debats al voltant de pel·lícules, sèries i esdeveniments cinematogràfics d'actualitat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Sessió Magistral Desplegament dels continguts teòrics de l'assignatura amb exemples visuals.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura dels articles que es comenten a classe i de la bibliografia obligatòria a l'hora de fer els treballs.
Presentacions / exposicions Presentació per part dels alumnes dels seus videoassaigs a partir dels treballs d'anàlisi d'obres audiovisuals.
Atenció personalitzada Trobades amb la professora pel seguiment personalitzat dels treballs de curs i per resoldre qualsevol altre dubte.

Atenció personalitzada
Descripció
Més enllà dels dubtes i preguntes que sorgeixen a classe i l'avaluació dels diferents exercicis, la professora du a terme tutories personalitzades amb cadascun dels alumnes per fixar el desenvolupament del treball d'anàlisi final: concretar tema, revisar marc i desenvolupament teòric, suggerir bibliografia complementària...

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
A15
B3
C4
Assistència a classe i participació als diferents debats plantejats. 15%
Treballs
A15
B3
Treballs a partir d'una de les teories explicades a classe. 35%
Presentacions / exposicions
C4
Presentació a classe del treball d'anàlisi i el videoassaig complemetari. 5%
Proves de desenvolupament
A15
B3
Ressenya històrica a partir de les eines i la bibliografia plantejada. 10%
Proves pràctiques
B10
Videoassaig al voltant d'un dels elements del treball de recerca. 10%
Proves mixtes
A15
Exàmens al voltant de la teoria, les lectures, les ressenyes clàssiques i els fòrums de debat. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada

Cal assistir a un mínim de classes (les 4 hores) per optar a l'avaluació continuada (veure moodle).

Qui no hagi superat la participació mínima requerida haurà de recuperar-la mitjançant una pràctica addicional en segona convocatòria.

S'aprova amb un 5 cada pràctica. Si una pràctica no està aprovada o entregada no es fa mitjana amb la resta i a l'acta apareixerà un No Presentat.

P { margin-bottom: 0.21cm; }

Segona convocatòria

-> Recuperació de les proves no entregades o suspeses en primera convocatòria.

-> En cas de no haver assistit al mínim de classes requerides, cal fer una pràctica addicional (veure moodle).

P { margin-bottom: 0.21cm; }



Fonts d'informació

Bàsica Roland Barthes, Crítica y verdad, Ed siglo XXi, mexico
Francesco Casetti, Como se analiza un film, ,
Antoine de Baecque, La Poli?tica de los autores : manifiestos de una generacio?n de cine?filos, Paidós,
J. HOBERMAN, Escritos sobre cine norteamericano, Cuenco de plata, Buenos Aires
François Truffaut, El cine según Hitchcock, Alianza Editorial,
Manu Yáñez, La mirada americana. 50 años de Film Comment, T&B Editores, Madrid
Rick Altman, Los géneros cinematográficos, Paidós, Barcelona
Robert Stam, Teorías del Cine. Una introducción, Paidós, Barcelona
Francesco Casetti, Teorías del cine, Cátedra, Madrid
Ramón Cardona, Cómo se comenta un texto fílmico, Cátedra, Madrid
Glen Creeber, Tele-Visions. An introduction to studying television, BFI, Londres
Romaguera i Ramió Joaquim y Alsina Thevenet,Homero, Textos y manifiestos del cine, ,
André Bazin, ¿Qué es el cine?, ,
Molly Haskell, From reverence to rape: the treatment of women in the movies, ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ/12234009
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent