DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA Codi 12234116
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
IGLESIAS HUIX, EULALIA
Adreça electrònica eulalia.iglesias@urv.cat
Professors/es
IGLESIAS HUIX, EULALIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div> L'assignatura comporta l'aprenentatge i posada en pràctica de les diferents metodologies d'anàlisi del film i de la televisió tenint en compte la seva perspectiva històrica i la seva vigència actual. <br /></div><div><br /></div><div>Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Conèixer les principals escoles, teories i mètodes de l’anàlisi i la crítica acadèmica del cinema i la televisió
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Coneix les principals teories cinematogràfiques i televisives i les sap aplicar a qualsevol tipus de producte audiovisual
S'inicia en la pràctica de l'anàlisi cinematogràfica i televisiva des d'una base teòrica fonamentada
Assumeix les relacions que s'estableixen entre tres institucions cinematogràfiques: la professional, la crítica i l'acadèmica
Entén la teoria i l'anàlisi cinematogràfica i televisiva com un aprenentatge d'ús social
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'assignatura i a l'avaluació. Test d'autoavaluació
Introducció als conceptes de teoria, anàlisi i crítica.
Introducció a les teories.
Bibliografia de referència.
Taller de crítica: elements per a l’anàlisi fílmic i televisiu. Conceptes i consideracions generals, qüestions d'estil, la llibertat creativa, l'estructura, per a qui escrivim?, els condicionants del mitjà on publiquem, elements a tenir en compte a l'hora de l'anàlisi (dels títols de crèdit als tipus de finals passant per l'estructura narrativa, gèneres i formats, modes de representació, punt de vista, ús dels elements propis de la posada en escena, la construcció de significat...).
La ressenya històrica
Teories cinematogràfiques i televisives: les teories realistes.
Les tendències realistes després de la Segona Guerra Mundial.
André Bazin i els teòrics del Neorrealisme.
Cineastes de la imatge vs cineastes de la realitat.
Del pla-seqüència com a element configurador de realisme.
Vigència i llegat de les teories realistes al cinema contemporani.
La tradició realista a la tv: el cas britànic
Cahiers du cinéma i la política dels autors/teoria de l'autor.
Cahiers du cinéma i la configuració d'un model de crítica. La política dels autors. El (re)naixement de la cinefília. De què parlem quan parlem de canon cinematogràfic.

Andrew Sarris-> la teoria de l'autor arriba a Estats Units + Film Comment
Pauline Kael vs Andrew Sarris-> contra la teoria de l'autor
Influència de la política dels autors al cinema -> el cinema d'autor europeu, el New Hollywood
Podem parlar d'autors a la producció televisiva?
Contradiccions i problemes de de la teoria de l'autor
Noves formes de la teoria de l'autor al cinema contemporani: el vulgar auterism
Com s'analitza una sèrie de televisió? Analitzar la ficció televisiva: el repte teòric.
Coincidències i divergències entre l'anàlisi cinematogràfic i el televisiu.
La serialitat. Definició, història, formes televisives.
Qui deté l'autoria en la ficció televisiva? Creador vs autor.
Tendències a la ficció televisiva contemporània.
La ficció televisiva en l'era de Netflix.
La "gran teoria": lingüística, semiòtica, psicoanàlisi i ideologia. El boom de la semiòtica arriba al cinema
El cinema entra a l'acadèmia.
Característiques, especificitats i limitacions de l'anàlisi semiòtic del cinema.
La gran sintagmàtica de Christian Metz.
Cinema i psicoanàlisi.
El significant imaginari de Christian Metz.
Identificació especular, voyeurisme i fetitxisme.
El cinema i allò sinistre (unheimlich).
Slavoj Zizek i l'anàlisi psicoanalític del cinema a l'actualitat.
Cinema, tv i ideologia: el cinema i la tv com a aparells ideològics de l'estat.
Fer cinema i tv políticament.
Les teories feministes i els estudis de gènere. Les teories feministes i els estudis de gènere.
On són les dones a la Història del cinema?
Pioneres rere les càmeres, la industrialització com a forma de marginació femenina, dones i avantguarda, dones i cinema d'autor, dones i cinema industrial, el cinema feminista, la situació avui en dia.
Pioneres de la teoria feminista
Laura Mulvey -> Cinema narratiu i plaer visual
Molly Haskell-> El rol de les dones al cinema de Hollywood i la reivindicació del 'woman's film'
Claire Johnston -> El “woman's cinema” com a contracinema

Aportacions posteriors
Carol J. Clover, Barbara Creed-> La “final girl”, el “femení monstruós” i el gènere al cinema de terror contemporani
Mari Ruti, Hilary Radner-> La crítica al postfeminisme, el neo-feminisme i la hiperfeminitat al cinema i la televisió dels anys noranta i dosmil.
A quines qüestions i reptes respon el feminisme en el cinema contemporani?
Creadores televisives i canvis en la representació de les dones, la diversitat cultural i la sexualitat en les sèries anglosaxones contemporànies
Teoria Queer Queer i/o LGTBIQ+?
Hollywood dins de l'armari
Resistències LGTBIQ+ als marges de la indústria
New Queer Cinema
L'aparició al mainstream
La tv queer
Invisibilització, estigmes i estereotips en la representació queer
La mirada queer
Hi ha una estètica queer?
Donna Haraway -> Un manifest cyborg
+ Sobre posthumanisme
Tercer Cinema, Quart Cinema, Multiculturalisme i Transnacionalitat El cinema com a dispositiu colonial.
Símptomes de l'eurocentrisme en els canons, les teories i els referents hegemònics a l'hora de veure i analitzat cinema i ficció televisiva.
Prejudicis negatius i prejudicis positius a l'hora d'aproximar-nos a altres cultures al cinema i la televisió.
El whitewashing a Hollywood... i al nostre audiovisual.
El tercer cinema: concepte, teòrics i exemples específics.
L'emergència d'un quart cinema.
El multiculturalisme com a objectiu.
Cinema i televisió transnacionals.
Últimes tendències El cinema i la televisió als estudis culturals.
L'espectador com a crític -> reivindicació del fan i de la cultura participativa (Henry Jenkins).
Nous reptes teòrics i noves formes de crítica a l'era digital.
La teoria davant del cinema digital.
“Animar” la teoria: què passa amb el cinema d'animació.
Movie Mutations i la nova cinefília del canvi de segle.
Tendències i especificitats de la crítica a Internet.
El videoassaig com a forma de crítica visual: teoria i pràctica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Fòrums de debat
A15
CT3
CT5
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A15
2 2 4
Treballs
A15
CT3
1 25 26
Sessió Magistral
A15
24 0 24
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A15
CT3
4 4 8
Presentacions / exposicions
CT5
4 4 8
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
A15
CT3
2 10 12
Proves pràctiques
CT3
4 8 12
Proves mixtes
A15
4 21 25
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels objectius de la assignatura i metodfologia d' avaluació.
Fòrums de debat Discussions i debats al voltant de pel·lícules, sèries i esdeveniments cinematogràfics d'actualitat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Sessió Magistral Desplegament dels continguts teòrics de l'assignatura amb exemples visuals.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura dels articles que es comenten a classe i de la bibliografia obligatòria a l'hora de fer els treballs.
Presentacions / exposicions Presentació per part dels alumnes dels seus videoassaigs a partir dels treballs d'anàlisi d'obres audiovisuals.
Atenció personalitzada Trobades amb la professora pel seguiment personalitzat dels treballs de curs i per resoldre qualsevol altre dubte.

Atenció personalitzada
Descripció

Atesa la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Més enllà dels dubtes i preguntes que sorgeixen a classe i l'avaluació dels diferents exercicis, la professora du a terme tutories personalitzades amb cadascun dels alumnes per fixar el desenvolupament del treball d'anàlisi final: concretar tema, revisar marc i desenvolupament teòric, suggerir bibliografia complementària...

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
A15
CT3
CT5
Assistència a classe i participació als diferents debats plantejats. 15%
Treballs
A15
CT3
Treballs a partir d'una de les teories explicades a classe. 35%
Presentacions / exposicions
CT5
Presentació a classe del treball d'anàlisi i el videoassaig complemetari. 5%
Proves de desenvolupament
A15
CT3
Ressenya històrica a partir de les eines i la bibliografia plantejada. 10%
Proves pràctiques
CT3
Videoassaig al voltant d'un dels elements del treball de recerca. 10%
Proves mixtes
A15
Exàmens al voltant de la teoria, les lectures, les ressenyes clàssiques i els fòrums de debat. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Avaluació continuada

Cal assistir a un mínim de classes (les 4 hores) per optar a l'avaluació continuada (veure moodle). Es poden justificar absències per motius laborals, de salut i dependència. Les faltes s'han de justificar dins de la mateixa setmana d'absència.

Qui no hagi superat la participació mínima requerida haurà de recuperar-la mitjançant una pràctica addicional en segona convocatòria.

S'aprova amb un 5 cada pràctica. Si una pràctica no està aprovada o entregada no es fa mitjana amb la resta i a l'acta apareixerà un No Presentat. S'ha de tenir en compte que hi ha proves de l'avaluació continuada que no es poden recuperar en segona (quedarà un zero que farà mitjana amb la resta).

Segona convocatòria

-> Recuperació de les proves no entregades o suspeses en primera convocatòria. S'ha de tenir en compte que hi ha proves de l'avaluació continuada que no es poden recuperar en segona (quedarà un zero que farà mitjana amb la resta).

-> En cas de no haver assistit al mínim de classes requerides, cal fer una pràctica addicional (veure moodle).

-> Les proves entregades en segona convocatòria opten a una nota màxima inferior a aquelles dutes a terme en primera.



Fonts d'informació

Bàsica Francesco Casetti, Como se analiza un film, ,
Antoine de Baecque, La Poli?tica de los autores : manifiestos de una generacio?n de cine?filos, Paidós,
J. HOBERMAN, Escritos sobre cine norteamericano, Cuenco de plata, Buenos Aires
François Truffaut, El cine según Hitchcock, Alianza Editorial,
Manu Yáñez, La mirada americana. 50 años de Film Comment, T&B Editores, Madrid
Rick Altman, Los géneros cinematográficos, Paidós, Barcelona
Robert Stam, Teorías del Cine. Una introducción, Paidós, Barcelona
Francesco Casetti, Teorías del cine, Cátedra, Madrid
Ramón Cardona, Cómo se comenta un texto fílmico, Cátedra, Madrid
Glen Creeber, Tele-Visions. An introduction to studying television, BFI, Londres
Romaguera i Ramió Joaquim y Alsina Thevenet,Homero, Textos y manifiestos del cine, ,
André Bazin, ¿Qué es el cine?, ,
Molly Haskell, From reverence to rape: the treatment of women in the movies, ,
Annette Kuhn, Cine de mujeres : feminismo y cine, ,
Thomas Elsaesser, Malte Hagener, Introducción a la teoría del cine, ,
Thomas Lamarre, Anime Machine : A Media Theory of Animation, ,
Antonio Mira, Miradas insumisas : gays y lesbianas en el cine, ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
AUDIOVISUAL CONTEMPORANI I IDENTITATS/12234209

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112
NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ/12234009
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12234004
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103
HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ/12234105
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115
TEORIA DE LA IMATGE/12234108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent