DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PERSPECTIVES TEÒRIQUES EN COMUNICACIÓ Codi 12234117
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Estudis de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica dolors.comasdargemir@urv.cat
yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén que els i les estudiants puguin tenir eines teòriques i metodològiques per a l'estudi dels processos comunicatius i les pràctiques culturals que s'hi relacionen.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i comprèn la presència de la comunicació i la informació en el sistema social
Coneix la investigació comunicativa actual i els seus principals mètodes, resultats, teories i escoles
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ Anàlisi de les pràctiques mediàtiques des de l'experiència viscuda. L'etnografia.
BLOC 1. LA COMUNICACIÓ ÉS CULTURA. LA CULTURA ÉS COMUNICACIÓ. La naturalesa de la cultura. El circuit de la cultura. Cultura i identitats. Els mitjans de comunicació com a transmissors de la cultura.
Els Estudis Culturals.
BLOC 2. REPRESENTACIÓ I DIMENSIONS SIMBÒLIQUES DE LA COMUNICACIÓ. Llenguatge. Proxèmica.
L'Escola de Palo Alto. L'Interaccionisme Simbòlic.
BLOC 3. RECEPCIÓ. Etnografia de les audiències. Apropiació de mitjans. Anàlisi de pràctiques significadores. Empoderament i mitjans.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
C4
5 0 5
Sessió Magistral
A2
C4
35 0 35
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
C4
19 0 19
Atenció personalitzada
A2
C4
1 0 1
 
Proves pràctiques
A2
C4
0 10 10
Proves pràctiques
A2
C4
0 40 40
Proves de desenvolupament
A2
C4
0 40 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura i dels exercicis pràctics.
Sessió Magistral Sessions presencials de presentació, per part de les professores, dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi de casos a les sessions teòriques i pràctiques.
Atenció personalitzada Tutories individuals i grupals.

Atenció personalitzada
Descripció
En el programa de l'assignatura es fixarà un horari d'atenció personalitzada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
C4
Exercici d'observació i enregistrament etnogràfic. 20%
Proves pràctiques
A2
C4
Anàlisi de pràctiques mediàtiques i culturals. 35%
Proves de desenvolupament
A2
C4
Aplicació de conceptes teòrics a partir de textos obligatoris. 35%
Altres  

Participació a les sessions magistrals i als tallers pràctics.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en la recuperació d'aquelles proves que no hagin estat superades en primera convocatòria. Per a poder-s'hi presentar cal haver lliurat activitats que tinguin un mínim d'un 30% del pes a la nota. Per a superar l'assignatura cal aprovar totes les parts, és a dir, les dues proves pràctiques i la prova de desenvolupament.


Fonts d'informació

Bàsica

Aquesta bibliografia bàsica es completarà al programa de l'assignatura i es facilitarà un llistat de textos obligatoris.

Blumer, H. (1933). Movies and conduct. New York: The Macmillan Company.

Blumer, H. (1982).  El Interaccionismo Simbólico: perspectiva y método. Barcelona: Hora

Curran, J., Morley, D., Walkerdine, V. [comp.] (1998). Estudios culturales y comunicación: anàlisis, producción y consumo cultural de las políticas de identidad y el posmodernismo. Barcelona: Paidós.

Du Gay, P., Hall, S., Janes, L., Mackay, H., Negus, K. (1997) Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman (Culture, Media & Identities). London: Sage.

Geertz, C. (1990). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Ginsburg, F.D., Abu-Lughod, L., Larkin, B. [eds.] (2002). Media worlds. Berkeley University of California Press.
Goffman, E. (1979). Gender Advertisements. London: Macmillan Press. Hall, S. (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. Sage: The Open University.
Kottack, C.P. (2002). Antropología cultural. Madrid: McGraw Hill.
Livingstone, S. (1998). Making sense of television: the psychology of audience interpretation. London: Routledge. Morley, D. (1996). Televisión, audiencias y estudios culturales. Buenos Aires: Amorrortu.
Pujadas, J.J., Comas, D., Roca, J. (2010). Etnografía. Barcelona: UOC.
Watzlawick, P., Beavin, J., Jackson, D.D. (1981). Teoría de la comunicación humana: interacciones, patologías y paradojas. Barcelona: Herder.  
Wikin, Y. (1994). La nueva comunicación. Barcelona: Kairos.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent