DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PERSPECTIVES TEÒRIQUES EN COMUNICACIÓ Codi 12234117
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Estudis de Comunicació
Coordinador/a
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
Adreça electrònica dolors.comasdargemir@urv.cat
beatriz.herrero@urv.cat
Professors/es
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
HERRERO JIMÉNEZ, BEATRIZ
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén que els i les estudiants puguin tenir eines teòriques i metodològiques per a l'estudi dels processos comunicatius i les pràctiques culturals que s'hi relacionen.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i comprèn la presència de la comunicació i la informació en el sistema social
Coneix la investigació comunicativa actual i els seus principals mètodes, resultats, teories i escoles
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
0.INTRODUCCIÓ Introducció a l'assignatura. El circuit de la cultura.
BLOC 1. CULTURA Al llarg de diferents sessions teòriques i pràctiques s'encararan els conceptes de cultura, etnografia, globalització, subcultures, símbols i mites.
BLOC 2. REPRESENTACIÓ A través de pràctiques d'anàlisi guiades, s'introduiran els conceptes de representacions hegemòniques i representacions alternatives, aprofundint en els conceptes de creació de significat, mites i símbols tractats amb anterioritat.
BLOC 3. RECEPCIÓ Etnografia de les audiències. Apropiació de mitjans.
BLOC 4. CONCLUSIONS Per a tancar l'assignatura treballarem alguns temes i estudis de cas que serviran per sintetitzar els continguts treballats en els tres blocs anteriors.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
C4
5 0 5
Sessió Magistral
A2
C4
35 0 35
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
C4
19 0 19
Atenció personalitzada
A2
C4
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
C4
0 40 40
Proves pràctiques
A2
C4
0 40 40
Proves pràctiques
A2
C4
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura i dels exercicis pràctics.
Sessió Magistral Sessions presencials de presentació, per part de les professores, dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi de casos a les sessions teòriques i pràctiques.
Atenció personalitzada Tutories individuals i grupals.

Atenció personalitzada
Descripció
Dolors Comas: dilluns, de 12 a 13h., despatx 3.20, demanar cita amb antelació. Iolanda Tortajada: dilluns, de 12 a 13h., despatx 3.35, demanar cita amb antelació.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A2
C4
El contingut de les sessions magistrals i dels tallers de pràctiques s'avaluarà a través d'un examen oral que tindrà lloc les dues darreres setmanes de classe (9, 14 i 16 de desembre). 40%
Proves pràctiques
A2
C4
Treball que consistirà en analitzar el grafitti com a pràctica cultural i identitària. 40%
Proves pràctiques
A2
C4
Exercici d'observació i enregistrament etnogràfic. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en la recuperació d'aquelles proves que no hagin estat superades en primera convocatòria. Per a poder-s'hi presentar cal haver lliurat activitats que tinguin un mínim d'un 20% del pes a la nota. Per a superar l'assignatura cal aprovar totes les parts, és a dir, les dues proves pràctiques i la prova de desenvolupament.


Fonts d'informació

Bàsica

Aquesta bibliografia bàsica es completarà al programa de l'assignatura i es facilitarà un llistat de textos obligatoris.

Blumer, H. (1933). Movies and conduct. New York: The Macmillan Company.

Blumer, H. (1982).  El Interaccionismo Simbólico: perspectiva y método. Barcelona: Hora

Curran, J., Morley, D., Walkerdine, V. [comp.] (1998). Estudios culturales y comunicación: anàlisis, producción y consumo cultural de las políticas de identidad y el posmodernismo. Barcelona: Paidós.

Du Gay, P., Hall, S., Janes, L., Mackay, H., Negus, K. (1997) Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman (Culture, Media & Identities). London: Sage.

Geertz, C. (1990). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Ginsburg, F.D., Abu-Lughod, L., Larkin, B. [eds.] (2002). Media worlds. Berkeley University of California Press.

Goffman, E. (1970). Estigma: la identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu.

Goffman, E. (1981). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

Kottack, C.P. (2002). Antropología cultural. Madrid: McGraw Hill.

Morley, D. (1996). Televisión, audiencias y estudios culturales. Buenos Aires : Amorrortu.

Pinker. S. (2012). Los ángeles que llevamos dentro. Barcelona: Paidós.

Pujadas, J.J., Comas, D., Roca, J. (2010). Etnografía. Barcelona: UOC.

Watzlawick, P., Beavin, J., Jackson, D.D. (1981). Teoría de la comunicación humana: interacciones, patologías y paradojas. Barcelona: Herder.  

Willis, P. (1998). Cultura viva : una recerca sobre les activitats culturals dels joves.  Barcelona : Diputació de Barcelona. 

Winkin, Y. (1994). La nueva comunicación. Barcelona: Kairos.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent