DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) DRET I GESTIÓ DE CONTINGUTS Codi 12234202
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Coordinador/a
FRANQUET SUGRAÑES, MARIA TERESA
Adreça electrònica mariateresa.franquet@urv.cat
Professors/es
FRANQUET SUGRAÑES, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant La finalitat de l'assignatura és comprendre el context jurídic en el qual s'han de dur a terme els missatges publicitaris. Aixímateix, es pretén donar eines per protegir els subjectes implicats en la comunicació publicitària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Dominar el marc jurídic de la comunicació audiovisual, tant en matèria de drets fonamentals com des del punt de vista del dret mercantil
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Cerca, selecciona i aplica les eines jurídiques necessàries per afrontar els casos plantejats.
Dóna resposta a un problema plantejat aplicant la normativa, la jurisprudència i la doctrina.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Lliçó 1.- El concepte jurídic de publicitat. 1. Introducció.
2. El concepte legal de publicitat.
3. Especial referència als aspectes relatius a l’acte de comunicació.
4. El dret a la informació.
5. Distinció amb figures afins.
Lliçó 2.- La publicitat i l'ordenament jurídic espanyol.

1. El Tractat Fundacional de la UE.
2. La Constitució espanyola de 1978.
3. Les normes jurídiques.
4. El dret privat.
5. El dret públic.
Lliçó 3.- Les fonts del dret de la publicitat. 1. Concepte de les fonts del Dret.
2. La llei.
3. El costum.
4. Els principis generals del Dret.
5. Especial referència a la jurisprudència.
Lliçó 4.- Els subjectes de la relació de comunicació publicitària: l’anunciant i els destinataris. Especial referència a la consideració dels destinataris com a consumidors. 1. La persona física i els drets de la personalitat.
2. El menor d'edat.
3. La persona jurídica: l'empresari.
4. Definició d'anunciant.
5. El concepte de consumidor.
6. La protecció de consumidors i usuaris.
7. Els mitjans publicitaris.
8. El règim de responsabilitat civil.
Lliçó 5.- L’objecte de l’activitat publicitària. 1. El missatge publicitari: característiques.
2. Els tipus de missatge publicitari.
3. La protecció jurídica del missatge com a obra.
4. La protecció de l'obra original: LPI.
5. El seu registre com a marca.
Lliçó 6.- La utilització de la marca en publicitat. 1. El concepte de marca.
2. Els tipus de marca.
3. L'ús publicitari de les marques.
4. Especial referència a l’ús permès de la marca en l’acte de comunicació
Lliçó 7.- La relació de l’activitat publicitària i la lliure competència.
1. El dret de la competència.
2. Les conductes col·lusòries.
3. L'abús de la posició de domini.
4. Especial referència a la LCD.
Lliçó 8.- La publicitat il•lícita i la Constitució de 1978. 1. La dignitat de la persona.
2. El principi d'igualtat.
3. El paper de la dona a la publicitat. Especial referència a l'article 3.1.a de la LGP.
4. La llibertat d'expressió.
5. El dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge.
6. Especial referència a l'ètica.
Lliçó 9.- La publicitat dirigida a menors d’edat. 1. El menor d'edat i la publicitat.
2. El tractament del menor en les normes jurídiques que regulen l'activitat publicitària.
Lliçó 10.- La publicitat subliminal. 1. La dignitat de la persona.
2. El concepte de publicitat subliminal.
3. Les pràctiques enganyoses.
4. La publicitat encoberta.
5. L'emplaçament publicitari.
Lliçó 11.- La publicitat de determinats productes o serveis. 1. La publicitat de materials o productes sanitaris.
2. La publicitat de productes o serveis que puguin generar risc per les persones o el seu patrimoni.
3. La publicitat sobre jocs d'atzar o sort.
4. La publicitat de productes estupefaents, psicotròpics i medicaments.
5. La publicitat de begudes alcohóliques.
Lliçó 12.- La publicitat enganyosa. 1. Els actes d'engany.
2. Les omissions enganyoses.
3. La seva relació amb els codis de conducta.
4. Les afirmacions exagerades.
5. La publicitat testimonial.
6. La publicitat excloent.
Lliçó 13.- La publicitat deslleial. 1. El concepte de deslleialtat a la LCD.
2. La clàusual general de l'article 4 LCD.
3. Els actes de confusió.
4. Els actes de denigració.
5. Els actes de comparació.
6. Els actes d'imitació.
7. L'explotació de la reputació aliena.
8. Altres supòsits contemplats a la LCD.
Lliçó 14.- La publicitat agressiva. 1. El concepte de pràctica agressiva.
2. Els elements a tenir en compte per considerar una pràctica com a agressiva.
Lliçó 15.- Els remeis jurídics davant la publicitat il•lícita. 1. Accions derivades de la competència deslleial.
2. La legitimació activa.
3. Legitimació passiva.
4. Prescripció.
Lliçó 16.- Els codis de conducta. 1. El paper dels codis de conducta i de l'autorregulació en matèria publicitària.
2. Els continguts d'aquest codi.
3. La seva eficàcia.
Especial referència a l'Associació per l'Autorregulació de la Comunicació comercial
Lliçó 17.- La contractació publicitària. 1. La importància econòmica de la contractació publicitària.
2. Els subjectes que prenen part del contracte.
3. El consentiment, l'objecte i la causa del contracte.
4. El contingut del contracte.
5. La finalització del contracte i els seus efectes.
Lliçó 18.- El contracte de publicitat. 1. Definició i finalitat del contracte.
2. Les parts contractants.
3. Contigut del contracte de publicitat.
4. El deure de confidencialitat.
5. Els efectes de l'incompliment del contracte.
Lliçó 19.- El contracte de difusió publicitària. 1. Definició i finalitat del contracte.
2. Les parts contractants.
3. Contingut del contracte de publicitat.
4. Responsabilitat del mitjà publicitari.
5. L'incompliment del contracte.
Lliçó 20.- El contracte de creació publicitària. 1. Definició i finalitat del contracte.
2. Les parts contractants.
3. Contingut del contracte de creació publicitària.
4. Titularitat dels drets de propietat industrial i intel·lectual.
5. Titularitat dels drets d'explotació de les creacions publicitàries.
Lliçó 21.- El contracte de patrocini. 1. Definició i finalitat del contracte.
2. Les parts contractants.
3. Contingut del contracte de patrocini.
4. El mecenatge.
5. El contracte de bartering.
6. El contracte de merchandising.
7. L’ambush marketing.
Lliçó 22.- La protecció de la imatge de les persones que anuncien productes o serveis. 1. Delimitació del concepte d'imatge.
2. El dret a la pròpia imatge i la seva regulació.
3. Els usos prohibits i els usos consentits de la imatge de les persones.
4. La utilització de la imatge amb finalitats publicitàries.
5. La imatge dels menors d'edat.
6. La imatge de les persones jurídiques.
7. L'evolució jurisprudencial del reconeixement i protecció d'aquest dret.
Lliçó 23.- Els drets d'autor. 1. Concepte d’autor i d’obra.
2. Drets que corresponen a l’autor. Especial referència als drets d’explotació de l’obra i a la seva transmissió.
3. El contracte d’edició.
4 El contracte de representació teatral i execució musical.
5. Les obres cinematogràfiques i les obres audiovisuals.
6. Programes d’ordinador.
7. Altres drets de propietat intel•lectual.
8. El Registre de la Propietat Intel•lectual.
9. Les entitats de gestió dels drets d'autor.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
B1
B3
50 38 88
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A11
B1
B3
2 40 42
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
2 8 10
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A11
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe s'explica el funcionament i la dinàmica de totes les sessions.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes La metodologia impartida implica assistència a classe per poder treballar col·laborativament dins l'aula. A partir d'un cas real o hipotètic, els alumnes han de: 1. Aclarir les qüestions terminològiques 2. Aportar les reflexions que els suggereix el cas plantejat 3. Determinar els objectius d'aprenentatge 4. Fixar les fonts d'informació. En una segona sessió, es discuteixen en comú els objectius d'aprenentatge.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge A la carpeta d'aprenentatge s'hi recullen totes les evidències de l'aprenentatge. La carpeta és revisada per la tutora del curs.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Una sessió del curs es fa a través de les TIC a l'aula d'informàtic.
Atenció personalitzada Durant el curs, la professora-tutora està disponible per consultar dubtes sobre continguts o sobre la metodologia. Un cop a final de curs, es fa una entrevista on es valora el curs i es pacta la nota.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es pot dur a terme durant tot el curs previ enviament d'un correu electrònic per concertar l'hora. A final de curs hi ha una trobada formal amb la professora-tutora per valorar el curs i pactar la nota.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
B1
B3
Es valora a través del portafoli i la participació a classe. 40%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A11
B1
B3
És l'eina principal d'avaluació. Sense lliurament i correcció de portafoli, no hi pot haver avaluació. 40%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
Es valora a través del portafoli 10%
Proves objectives de tipus test
A11
A final de curs, els estudiants a través de la plataforma Moodle faran una prova test. Cada pregunta comptarà 1 punt i les errònies descomptaran 0.25. 10 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consta d'una prova test, d'una prova de preguntes curtes a desenvolupar i del lliurament de tres treballs breus. Pel que fa a la prova test, constarà de 20 preguntes del temari. Cada pregunta encertada comptarà 1 punt i les errònies descomptaran 0.25. Quant a la prova de preguntes curtes a desenvolupar, es farà una prova escrita on es proposaran 3 preguntes i l'estudiant en contestarà 2. Finalment, respecte als treballs la presentació dels quals és obligatòria, cal que el tema es pacti amb la professora-tutora. Els treballs tenen un pes del 40 % de la nota. La prova escrita té un pes del 45 % i la prova test té un pes del 15 % de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica De La Cuesta Rute, José María, “Supuestos de competencia desleal por confusión, imitación y aprovechamiento de la reputación ajena”, en Bercovitz, A. (coordinador), La Regulación contra la competencia desleal en la Ley de 10 de ene, Boletín Oficial del Estado y Cámara de Comercio e Industria de Madrid, Madrid 1992
Acosta, José B., Perfiles de la Ley General de Publicidad, Promociones y publicaciones universitarias, Barcelona 1990
Amat Llari, M. Eulàlia, El Derecho a la propia imagen y su valor publicitario, La Ley, Madrid 1992
Arnau Raventós, Lidia, El contrato de patrocinio publicitario, La Ley, Madrid 2001
Barona Vilar, Silvia, Competencia Desleal, Tirant lo Blanch, Valencia 1999
De La Cuesta Rute, José M., Curso de derecho de la publicidad, Eunsa, Pamplona 2002
Bercovitz Rodríguez-Cano, Rodrigo, Comentarios a la Ley de propiedad intelectual, Tecnos, Madrid 1997
Broseta Pont, Manuel, Manual de Derecho Mercantil, Tecnos, Madrid 1994
De La Cuesta Rute, José María, “Apuntes sobre el contrato de difusión publicitaria según la Ley General de Publicidad”, Derecho mercantil de la Comunidad Económica Europea: estudios en homenaje a José Girón Tena, Consejo General de, Civitas, Madrid 1991
Massaguer Fuentes, José, Comentario a la Ley de competencia desleal, Civitas, Madrid 1999
Santaella López, Manuel, El nuevo Derecho de la Publicidad, Civitas, Madrid 1989
Vicent Chulià, Francisco, Introducción al Derecho mercantil, Tirant lo Blanch, Valencia 2013

Complementària

Azurmendi Adarraga, Ana, El derecho a la propia imagen: su identidad y aproximación al derecho a la información, Civitas, Madrid 1997

Bagehot, Richard, Sponsorship, endorsement & merchandising. A practical guide, Waterlow, London 1990

Bercovitz Álvarez, Germán, “Merchandising de personaje animado: la absoluta compatibilidad y acumulación de la tutela del diseño mediante derechos de propiedad industrial y derechos de propiedad intelectual (Comentario a la Sentencia del TS de 15 de julio de 1999)”, Aranzadi Civil, núm. 11, septiembre 2000

Cano Rico, JoséRamón, Manual práctico de contratación mercantil, tomo I, Tecnos, 4ª ed., Madrid 1999

De Silvestri, Antonino, “Le operazioni di sponsorizzazione e il merchandising delle società calcistiche”, Rivista di diritto sportivo,II, 1983

Fernández-Nóvoa, Carlos, Tratado sobre derecho de marcas, Marcial Pons, Madrid 2001

Font Ribas, Antoni, “El conflicte entre els noms de domini i els signes distintius”, Revista Jurídica de Catalunya, núm. 2, 2002

Igartua arregui, Fernando, La apropiación comercial de la imagen y del nombre ajenos, Tecnos, Madrid 1991

Jiménez Sánchez, G.J.,  Derecho mercantil, Ariel, 6ª ed., Barcelona 2000

Landaberea Unzueta, Juan Antonio, El contrato de esponsorización deportiva , Aranzadi Editorial, Pamplona 1992

Madrenas i Boadas, Carme, Sobre la interpretación de las prohibiciones de publicidad engañosa y desleal. La parcialidad de al publicidad y los costes de la competencia, Cuadernos Civitas, Madrid 1990

Martín Muñoz, Alberto J., El merchandising. Contrato de reclamo mercantil, Aranzadi Editorial, Pamplona 1999

Menéndez, Aurelio, Lecciones de derecho mercantil, 1ª ed., Thomson Civitas, Madrid 2003

Monteagudo Monedero, Montiano, La protección de la marca renombrada, Civitas, Madrid 1995

Navas Navarro, Susana, Contrato de merchandising y propiedad intelectual, Reus, Madrid 2001

Otamendi Rodríguez-Bethencourt, Juan José, Comentarios a la Ley de competencia desleal, Aranzadi Editorial, Pamplona 1994

Plat-Pellegrini, Véronique, y Cornec, Alain, Sponsoring. Le parrinage publicitaire, J. Delmas et Cie., 2ª ed., París 1987

Portellano Díez, Pedro, La imitación en el Derecho de la competencia desleal, Civitas, Madrid 1995

Sánchez Calero, Fernando, Instituciones de Derecho MercantilI, McGraw-Hill, 27ª ed., Madrid 2004

Sánchez Guzmán, José Ramón, Teoría de la Publicidad, Tecnos, 4ª ed., Madrid 1993

Sanz de Acedo Hecquet, Etienne, Marcas renombradas y nombres de dominio en Internet: en torno a la ciberpiratería, Civitas, Madrid 2001

Szybowicz, André, y Magistrali, Sylvie, Esponsorización y mecenazgo, Ediciones Gestión 2000, Barcelona 1990

Uría, Rodrigo, Derecho mercantil, Marcial Pons, 28ª ed., Madrid 2002

Uría, R. y Menéndez, A. (directores), Curso de Derecho Mercantil I, Civitas, Madrid 1999

Uría, R. y Menéndez, A. (directores), Curso de Derecho Mercantil II, Civitas, Madrid 2001

Valenzuela Garach, Fernando, “Consideraciones acerca de la utilización publicitaria o comercial de un nombre artístico”, Revista de Derecho Privado, tomo LXIX, diciembre 1985

Vidal Portabales, José I., El contrato de patrocinio publicitario en el derecho español, Marcial Pons, Barcelona 1998

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent