DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ESCRIPTURA CREATIVA Codi 12234203
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripció general i informació rellevant Escriure és una habilitat fonamental per a qualsevol comunicador, especialment en els àmbits de el Periodisme, la Publicitat i les Relacions Públiques, però també en el món audiovisual. Aquesta assignatura pretén consolidar i ampliar aquestes habilitats en l'alumnat del programa formatiu de grau en Comunicació, partint d'una reflexió teòrica i conceptual, complementada amb un programa d'exercicis i pràctiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aplicar la llengua pròpia a l’elaboració de productes audiovisuals factuals i de ficció, construint missatges orals i escrits destinats a la seva difusió audiovisual que siguin eficaços, correctes i atractius, adoptant els recursos lingüístics i no verbals i les estratègies retòriques més adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Reconeix en un text característiques que el configuren com a tal en lingüística textual
Reconeix en un text elements que constitueixen la ideologia del discurs
Reconeix recursos literaris que figuren en un text
Aplica recursos literaris a l’escriptura
Coneix textos d’escriptors-periodistes clàssics i actuals en llengua catalana, d’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Escriptura creativa? Definicions i aproximacions al fet d’escriure. Conceptes i terminologia
2. La "dificultat" de l'escriptura
3. Les bases textuals: narració, descripció, explicació, argumentació i diàleg
4. El procés escriptural I: la generació d’idees
5. El procés escriptural II: l’estructura i la composició
6. El procés escriptural III: l’estil i el vocabulari
7. El procés escriptural IV: l’art de la titulació
8. El procés escriptural V: la reescriptura i l’edició
9. Nocions de compaginació: la dimensió visual dels textos
10. Com publicar: des del blocaire a l’editor professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
B6
C4
28 30 58
Treballs
A4
B6
C4
0 38 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B6
C4
30 20 50
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Sessions presencials a l'aula ordinària, presentació de conceptes, teories i coneixements diversos.
Treballs Elaboració de quatre ressenyes obligatòries de sengles llibres.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques presencials a l'aula ordinària i a l'aula d'ordinadors.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a petició de l'estudiant.

Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories individuals es faran a petició de l'estudiant. A banda el professor atendrà consultes a través de telèfon i/o correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A4
B6
C4
Sessions teòrico-conceptuals a l'aula. 30%
Treballs
A4
B6
C4
Elaboració de quatre ressenyes de llibres 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B6
C4
Pràctiques a l'aula ordinària i a l'aula d'informàtica 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En avaluació continuada caldrà superar cada una de les parts per separat per fer mitja. En cas que una o més parts no s'aprovin o estiguin no presentades s'hauran de recuperar en segona convocatòria, a on sí que es farà mitjana independentment de si s'aprova o no (sempre i quan la nota no sigui un no presentat). En segona convocatòria els percentatges de cada part seran els mateixos.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

Cassany, Daniel (2002): La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries.

Cassany, Daniel (2005): Describir el escribir: cómo se aprende a escribir. Barcelona: Paidós.

Ferré, Carme (2011): Con faltas y a lo loco. ¿Qué es la edición periodística? Barcelona: UOC.

Lázaro Carreter, Fernando (1997): El dardo en la palabra. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Pastor, Lluís (2010): Escritura sexy. Barcelona: Editorial UOC.

Pujol, Josep M. i Joan Solà (2000): Ortotipografia. Manual de l’editor, l’autoeditor i el dissenyador gràfic. Barcelona: Columna.

Rey, Juan: (1996): Palabras para vender, palabras para soñar: introducción a la redacción publicitaria. Barcelona: Paidós.

Timbal-Duclaux, Louis (1993): Escritura creativa. Técnicas para liberar la inspiración y métodos de redacción. Madrid: Edaf.

Weston, Anthony (2005): Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel.

 

Bibliografia complementària i per a les ressenyes

Ayuso, Ana (ed.) (1997): El oficio de escritor. Madrid : Ediciones y Talleres de Escritura Fuentetaja.

Bloom, Harold (2001): El canon occidental: la escuela y los libros de todas las épocas. Barcelona: Anagrama.

Calvino, Italo (1992): Por qué leer los clásicos. Barcelona: Tusquets.

Calvino, Italo (2002): Seis propuestas para el próximo milenio. Madrid: Siruela.

Duras, Marguerite (2000): Escribir. Barcelona: Tusquets.

Flaubert, Gustave (1995): La pasión de escribir. Ciudad de México: Coyoacán.

García Márquez, Gabriel (1996): Cómo se cuenta un cuento. Madrid:  Ollero y Ramos.

García Márquez, Gabriel (2009): Vivir para contarla. Barcelona: Debolsillo.

Gardner, John (2001): El Arte de la ficción. Madrid: Ediciones y Talleres de Escritura Creativa Fuentetaja.

Kundera, Milan (1994): El arte de la novela. Barcelona: Tusquets

Pagès, Vicenç (2002): Un tramvia anomenat text. Barcelona: Empúries.

Quéneau, Raymond (1996): Ejercicios de estilo. Madrid: Cátedra.

Sabato, Ernesto (1987): El escritor y sus fantasmas. Barcelona: Seix-Barral.

Sagarra, Josep M. de, (1999): Memòries. Barcelona: Edicions 62.

Unamuno, Miguel de (2009): Cómo se hace una novela. Madrid: Cátedra.

Vargas Llosa, Mario (1998): Cartas a un joven novelista. Barcelona: Planeta.

Wolfe, Thomas (1993): Historia de una novela: el proceso de creación de un escritor. Madrid: Pliegos.

Woolf, Virginia (2003): Diario de una escritora. Barcelona: Ediciones y Talleres de Escritura Creativa Fuentetaja.

Zweig, Stefan (2011): El mundo de ayer. Memorias de un europeo. Barcelona: El Acantilado.

 

Recursos i manuals

Fundación del español urgente: www.fundeu.es

Esadir: www.esadir.com

Sens dubte, gestor de consultes lingüístiques: http://www2.ub.edu/assessling/cgi/consultes/welcome.pl

Marchese, Angelo i Joaquín Forradellas (1998): Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona: Ariel.

Grijelmo, Álex (2005): El estilo del periodista. 13 edició. Madrid: Taurus

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent